آفتاب

نماینده طالبان پاکستان: مذاکره صلح میان دولت و شبه نظامیان باید براساس شریعت اسلامی انجام شود

نماینده طالبان پاکستان: مذاکره صلح میان دولت و شبه نظامیان باید براساس شریعت اسلامی انجام شود

اسلام آباد - ایرنا - عضو کمیته صلح گروه تحریک طالبان پاکستان گفت: گفت وگوهای صلح میان دولت اسلام آباد و شبه نظامیان طالبان باید براساس شریعت اسلامی انجام شود ،در غیراین صورت وی در این مذاکره ها شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ˈمولانا عبدالعزیزˈ روحانی مسجد ˈلعلˈ (سرخ) اسلام آباد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: دولت پاکستان بدنبال مذاکره با گروه طالبان مطابق با قانون اساسی این کشور است ولی شبه نظامیان تنها براساس اصول شریعت اسلامی در این گفت وگوها شرکت کرده و این اختلاف نظر ممکن است روند پیشبرد مذاکره صلح را با تاخیر روبرو کند.

به گزارش منابع خبری؛ پس از انصراف دو نفر از اعضای معرفی شده توسط طالبان برای انجام مذاکره با دولت پاکستان؛ اظهارات مولانا عبدالعزیز نیز می تواند شکست دیگری برای مذاکره کنندگان کمیته صلح طالبان محسوب شود.

گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان هفته گذشته ˈمولانا سمیع الحقˈ رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع، ˈعمران خانˈ رییس حزب تحریک انصاف، ˈمولانا عبدالعزیزˈ و ˈمحمد ابراهیمˈ مسوول ایالتی حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا و ˈمفتی کفایت اللهˈ یک روحانی ارشد پاکستانی را به منظور از سرگیری مذاکرات صلح با دولت پاکستان معرفی کرد.

براساس این گزارش، عمران خان و مفتی کفایت الله از حضور در کمیته صلح به نمایندگی از گروه تحریک طالبان انصراف دادند و ˈمولانا فضل الرحمانˈ رییس حزب ˈجمعیت علمای اسلام شاخه فضلˈ نیز پیشنهاد حضور در کمیته نمایندگان طالبان را رد کرد.

عضو کمیته سه نفره طالبان پاکستان خاطر نشان کرد: وی از عضویت در کمیته مذاکره کنندگان به نمایندگی از طالبان انصراف نمی دهد ولی تا زمانی که دولت پاکستان گفت وگوهای صلح را مطابق با شریعت اسلامی انجام ندهد؛ وی نیز در جلسه مذاکره میان اعضای کمیته صلح دولت اسلام آباد و طالبان شرکت نمی کند.

عبدالعزیز تاکید کرد: تحریک طالبان انجام مذاکره براساس قانون اساسی پاکستان را قبول ندارد؛ پس دولت اسلام آباد چگونه از شبه نظامیان چنین عکس العملی را خواستار است.

وی گفت: شبه نظامیان گروه تحریک طالبان با رویکرد نرم اعضای کمیته صلح خود را بمنظور ازسرگیری گفت وگوهای صلح با دولت پاکستان معرفی کرد اما تقاضای کمیته دولتی جهت انجام شدن پروسه صلح مطابق با قانون اساسی پاکستان؛ گامی بسوی تاخیر در گفت وگوهای صلح محسوب می شود.

روحانی مسجد لعل اسلام آباد از دولت این کشور خواستار اجرای نظام اسلامی شد و ادعا کرد: قانون اساسی و سیستم قضایی پاکستان مغایر با اصول اسلام است.

وی افزود: طالبان تقاضای اجرای نظام اسلامی را دارد پس ما چگونه می توانیم این درخواست را نادیده بگیریم.

ˈشاهد الله شاهدˈ سخنگوی گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان نیز روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: طالبان از اظهارات مولانا عبدالعزیز حمایت کرده و برگزاری گفت وگوهای صلح با دولت براساس شریعت اسلامی را ضروری می داند.

نمایندگان دولت پاکستان و گروه شبه نظامی تحریک طالبان پنجشنبه گذشته پس از برگزاری اولین دور از مذاکرات شان برای دست یابی به صلح، خواستار پایان خشونت ها در این کشور شدند.

مولانا ˈسمیع الحقˈ سرپرست کمیته معرفی شده از سوی طالبان وˈعرفان صدیقیˈ مشاور نخست وزیر و هماهنگ کننده تیم نمایندگی دولت پاکستان در گفت وگو با رسانه ها درباره این نشست ابراز رضایت کرد وگفت : اولین دور از مذاکرات برای رسیدن به صلح بسیار مفید بود.

آساق ** 1095**5981
کد N109964

وبگردی