آفتاب

سومین روز اعتراضات در بوسنی/ شمار زخمی ها از 200 نفر گذشت

سومین روز اعتراضات در بوسنی/ شمار زخمی ها از 200 نفر گذشت

معترضان بوسنیایی شب گذشته با حضور مجدد در خیابان های سارایوو اعتراضات خود به وضعیت اقتصادی این کشور را ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، اعتراضات مردم بوسنی و هرزگوین که از روز چهارشنبه آغاز شده بود شب گذشته نیز پیگیری شد. این اعتراضات در واکنش به وضعیت بد اقتصادی این کشور آغاز شده است.

در حال حاضر نرخ بیکاری در بوسنی 40 درصد بوده و از لحاظ فساد مالی یکی از بدترین کشورهای موجود در منطقه بالکان محسوب می شود. شدت اعتراضات بسیار زیاد است به طوری که تا شب گذشته بیش از 200 نفر از معترضان زخمی شده بودند.

به نوشته آسوشیتدپرس، شب گذشته علاوه بر سارایوو در چند شهر دیگر نیز اعتراضاتی انجام شد و مردم به بر افروختن آتش پرداختند. اعتراضات این سه روز بدترین بحران سیاسی در بوسنی از سال 1995 به بعد به شمار می رود. در فاصله سال های 1992 تا 1995 در پی فروپاشی یوگسلاوی سابق، بوسنی صحنه قتل عام مسلمانان از سوی صرب ها بود که در پایان جنگ بنا بر گزارش های رسمی بیش از 100 هزار نفر کشته شدند.

بر اساس این گزارش، تا ساعات آغازین امروز شنبه سارایوو صحنه اعتراضات بود و وضعیت این شهر متشنج گزارش شده است. معترضان اقدام به آتش زدن خودروها و برخی ساختمانها کرده و پلیس ضد شورش نیز با استفاده از تمام امکانات (البته به غیراز سلاح گرم) در تلاش برای متفرق کردن معترضان است.

در حالیکه بوسنی در اکتبر سال جاری میلادی شاهد برگزاری انتخابات عمومی خواهد بود، مردم این کشور دلایل زیادی برای برگزاری اعتراضات دارند. یکی از این دلایل آن است که سیاست های خصوصی سازی به نوعی اجرا شده که موجب تغییر وضعیت مردم شده و طبقه متوسط بوسنی به طبقه فقیر تبدیل شده اند.

کد N109616

وبگردی