آفتاب
وزیر خارجه سابق ترکیه :

توسعه مناسبات اقتصادی منجر به گسترش همکاری های سیاسی تهران و آنکارا می شود

توسعه مناسبات اقتصادی منجر به گسترش همکاری های سیاسی تهران و آنکارا می شود

آنکارا - ایرنا - ˈ یاشار یاکیشˈ وزیر امور خارجه سابق ترکیه گفت: توسعه مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه، منجر به گسترش همکاری های سیاسی دو کشور خواهد شد.

وزیر امور خارجه سابق ترکیه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گسترش روابط تجاری ایران و ترکیه را چگونه ارزیابی می کند، گفت: توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه منجر به گسترش همکاری های سیاسی دو کشور در بخش های مختلف خواهد شد.

وی افزود: هر چه مناسبات تجاری دو کشور گسترش یابد دو طرف از خدشه دار شدن مناسبات با یکدیگر، بیشتر پرهیز می کنند.

او متذکر شد که ترکیه و ایران صدها سال است که با هم رابطه دارند، دو کشور با ثبات منطقه هستند و از سال 1639 میلادی مرزهای دو کشور تغییری نیافته است در مقاطعی طرفین دچار اختلافاتی شده اند ولی ایران و ترکیه در پی هر فراز و نشیبی همواره مناسبات خود را توسعه داده اند.

وی افزود، این یک روند تاریخی است و در آینده نیز چنین خواهد بود و به نظر می رسد در شرایط کنونی دورانی بسیار خوب و بهتر بین دو کشور آغاز شده است.

وی که در هشتمین میزگرد مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه (تاسام) در استانبول شرکت کرده بود در باره این نشست گفت: ایران وترکیه دو رکن اصلی منطقه هستند.

وی گفت، در این نشست و خارج از روابط رسمی دیپلماتیک مناسبات ایران و ترکیه را در بین نخبگان و کارشناسان بررسی کردیم.

وی افزود، مهمترین موضوع در این میزگرد در مورد سوریه و روابط ایران و ترکیه و نقشی که دو کشور می توانند در آینده داشته باشند، بود.

وزیر امور خارجه سابق ترکیه در باره مواضع این کشور در قبال سوریه گفت: به نظر من ترکیه در آغاز بحران سوریه شتابزده عمل کرد. دولت ترکیه نیز مانند کشورهای اروپایی ، عربی و غربی فکر می کرد که دولت سوریه در مدت زمان کوتاهی سقوط خواهد کرد به این دلیل همه سیاست خود را بر اساس حمایت از مخالفان ˈبشار اسدˈ استوار کرد.

ولی پس از مدتی اروپا متوجه شد که سلاح هایی که به مخالفان سوری داده می شود در اختیار گروه های تندرو قرار می گیرد و به این دلیل به ادامه کمک های خود به مخالفان سوری پایان داد و ترکیه در این بین تنها ماند و به ˈ آفسایدˈ افتاد.

ترکیه باید در آن دوران که درˈ آفساید ˈ قرار داشت عنوان می کرد که ما با کشورهای غربی در مورد سوریه همکاری داشتیم ولی کشورهای غربی ما را تنها گذاشتند و ما نیز سیاست خود را براساس شرایط جدید تغییر می دهیم .

یاکیش تصریح کرد : دولت ترکیه در انجام این امر و اعلام این مطلب عقب ماند و اکنون اندک اندک این سیاست را اجرا می کند.

یاکیش در ادامه گفت : در دیپلماسی، یک اصل مهم وجود دارد و آن نیز این است که نباید همه تخم مرغ های خود را در یک سبد گذاشت چرا که در این صورت در صورت بروز هر حادثه ای همه تخم مرغ ها می شکند و ترکیه با این طرز فکر که بشار اسد در مدت کوتاهی سقوط خواهد کرد ریسک کرد و نتیجه نگرفت و دچار مشکل شد.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی باید متوجه این واقعیت بود که ایران و روسیه در تحولات منطقه به ویژه در باره سوریه منافعی دارند و طبیعی است که ایران و روسیه نمی توانند از منابع ملی خود صرف نظر کنند. من 40 سال در دستگاه دیپلماسی کار کردم و کسی نمی تواند به من بگوید که برخی از ارزشهای بین المللی از منافع ملی کشورها مهمتر هستند برای هر کشوری مهمترین مساله منافع ملی آن کشور است و ایران ، روسیه و ترکیه هر کدام منافع ملی دارند این سه کشور باید بنشیند و با هم منافع مشترک خود را تعیین کنند. حدود سه سال پیش ایران به ترکیه چنین پیشنهادی را ارائه کرد.

ایران در پیشنهاد خود اعلام کرد که ترکیه در سوریه منافعی دارد و ما نیز منافعی داریم، بیایید با همکاری یکدیگر کاری کنیم که منافع هر دو طرف حفظ شود ولی این پیشنهاد عملی نشد.

آنچه مهم است دو کشور ایران و ترکیه اکنون باید سیاستی را دنبال کنند که به منافع یکدیگر ضرر نرسانند و مهمتر از همه منافع مردم سوریه است. چرا که صاحب اصلی سوریه مردم آن کشور هستند.

خاورم **2010 * 230 **1515
کد N109408

وبگردی