آفتاب
دیدار در روز بازگشت

همه به خط شوند؛با سرتیپ گلفام از پیروزی انقلاب و دفاع‌مقدس تا امروز

همه به خط شوند؛با سرتیپ گلفام از پیروزی انقلاب و دفاع‌مقدس تا امروز

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارتش گفت: در حوزه دفاع مقدس نباید نگاه صنفی و به دنبال اثبات حضور یا یافتن مقصر در میدان نبرد باشیم. همچنین نباید در ارائه مفاهیم دفاع مقدسی تشتت ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس «فرهنگ‌حماسه» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیر سرتیپ دکتر ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران و سرهنگ سید بهزاد میر‌احمدی معاون ادبیات و انتشارات این سازمان در نخستین روز از ایام دهه مبارک فجر از خبرگزاری دانشجویان بازدید کردند.

سعید پورعلی:استرتژی ایسنا پیام تحقق پیام مقام معظم رهبری است

در این بازدید که با برگزاری یک نشست همراه بود،سعید پورعلی - سرپرست خبرگزاری دانشجویان ایران- با ارائه توضیحاتی در رابطه با تاریخچه شکل‌گیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و فعالیت‌های آن سال 78 تاکنون گفت: ویژگی بارز فعالیت خبری خبرگزاری ایسنا همان‌گونه که مقام معظم رهبری طی پیامی در نخستین روز آغاز فعالیت آزمایشی این خبرگزاری فرمودند این است که اخبار خوب، مفید و امیدوارکننده مخابره کند.

یکی از برکت‌های دفاع مقدس این بود که امام خمینی (ره) فرماندهی کل قوا را عهده‌دار بودند و در جنگ نیز نیروهای مختلفی از جمله ارتش، سپاه، بسیج، جهاد سازندگی و شایر در جبهه حضور داشتند. آنچه که در رابطه با عملیات‌ها و حضور یگان‌ها باید توجه شود این است که عملیات‌های آفندی (حمله) بسیار مهم بوده‌اند. اینگونه عملیات‌ها باید در سطح لشکر انجام می‌شدند، البته برخی از عملیات‌ها نیز در قالب یک تیم تیپ یا دو تیپ انجام می‌شد که معمولا برای جابجایی یا استحکام مواضع، طراحی و اجرا می‌شدند. از سوی دیگر آنچه به عنوان عملیات‌های بزرگ مطرح بوده است بدون شک در جمع خبرگان نظامی که متشکل از فرماندهان عالیرتبه از یگان‌های مختلف بوده است تصمیم گیری و انجام می‌شد که معمولا در بسیاری از آن‌ها نقش نیروی هوایی و هوانیروز پررنگ بوده است. همچنین برخی از عملیات‌ها نیز به صورت تلفیقی یا تکی انجام می‌شدند و اگر صنف خاصی در آن ایفای نقش نداشته دلیلی بر حضور نداشتن آن یگان نبوده است چرا که همه نیروهای نظامی بر اساس مدیریت و فرماندهی، وحدت عمل داشتند. به عنوان مثال در عملیات «والفجر8»،ارتش در شمال منطقه،عملیاتی «ایذایی» انجام داد تا همه تمرکز دشمن به آن سمت جلب شود و از محورهای دیگر غافل شود.

سرلشکر شهید منصور ستاری و عملیات والفجر8

در عملیات «والفجر 8» سرلشکر شهید منصور ستاری با نوآوری و نبوغی که داشت توانست با پرتابل کردن سامانه موشکی «هاگ»،بهره‌گیری از تاکنیک و تکنیک‌های جدید و بکارگیری نخبگان و مهندسان نظامی،جلوی حمله موشکی عراق و هواپیماهای پیشرفته عراق را بگیرد.در همین عملیات با عملکرد یگان پدافند هوایی توانستیم حدود 60 فروند هواپیمای پیشرفته دشمن را ساقط کنیم بنابراین هر کسی به هر دلیلی اگر بخواهد قسمتی از نقش نیروهای مختلف در جنگ را حذف کند و رفتاری گزینشی داشته باشد در حقیقت تاریخ دفاع‌مقدس را تحریف کرده‌ است. خوشبختانه علی‌رغم شهدایی که داشتیم همچنان بسیاری از افرادی که در آن زمان حضور داشتند، هستند و می‌توانیم به سراغ آن‌ها برویم تا اطلاعات خوبی از آن‌ها دریافت کنیم. قطعا اگر در بیان آنچه که هر نیرو از خودش در جنگ بازگو کرده است اختلافی باشد، کارشناسان داخلی و خارجی نسبت به صحت آن موضوع شک خواهند کرد.

سرنوشت ارتش و امام خمینی (ره)

آنگونه که باید، نتوانسته‌ایم فرهنگ دفاع مقدس را به درستی بیان کنیم.اگرچه شهدا نزد خداوند از جایگاه بالایی برخوردار هستند اما بهتر است به جای آنکه دنبال حوزه‌هایی در جنگ برویم تا بخواهیم کسی را مقصر جلوه بدهیم به فکر تقویت فعالیت‌ها و انتقال مفاهیم هشت سال دفاع مقدس باشیم. پس از انقلاب عد‌ه‌ای به دنبال این بودند که ارتش منحل شود، امام خمینی (ره) با فرمان تاریخی خود موجب شد تا ارتش همچنان به فعالیت خود ادامه دهد. ایشان آن زمان معتقد بودند اگرچه برخی فرماندهان رده بالا در ارتش مشکل دارند اما بدنه ارتش؛ بدنه سالمی است. به عنوان مثال شهید قرنی که یکی از ژنرال‌های ارتشی قبل از انقلاب بود، به دلیل رابطه‌ای که با مراجع داشت از ارتش اخراج می‌شود و حتی حق و حقوق آن را قطع می‌کنند به گونه‌ای که در زندگی با مشکلات مالی فراوانی روبرو می‌شود. بیشتر افرادی که در جریان انقلاب ارتش را ترک کرده بودند با پیروزی انقلاب و فرمایشات امام بار دیگر در این یگان حضور یافتند و حتی برای حراست از مرزها در جنوب کشور مستقر شدند. امام خمینی (ره) معتقد بود دانشگاه افسری، فیضیه ارتش است. آن زمان روحیه و تفکر جوانان به گونه‌ای بود که احساس می‌کردند هر جا انقلاب نیاز دارد، باید در همان جا حضور یابند و همین حرف نیز آویزه گوش بسیاری از جوانان شد و به ارتش آمدند و در جبهه نیز حضور یافتند. اما با این وجود بسیاری از شهدای ارتش همچنان گمنام هستند.

چرا فیلم‌های ما تانک دشمن را شبیه تراکتور نشان می‌دهند؟ برنامه‌های ارتش برای بیان معارف دفاع مقدس

امیدواریم بتوانیم حقی را که همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس بخصوص 48 هزار شهید ارتشی بر گردن ما دارند ادا کنیم و نقش این عزیزان را به خوبی و زیبایی به نسل‌های آینده معرفی کنیم تا الگویی برای آن‌ها باشد. متأسفانه از آنجایی که یکی از ابزارهای انتقال فرهنگ دفاع مقدس فیلم‌سازی است باید بگویم؛ در این زمینه نیز آنگونه که باید به خوبی اقدام نشده است. به عنوان مثال، در برخی فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم که تانک دشمن را شبیه تراکتور کهنه نمایش می‌دهند. این درحالی است که ارتش عراق بسیار مجهز بود به همین منظور در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش تلاش می‌کنیم فرهنگ ایثار و شهادت را به شکل‌های مختلف و با استفاده از ابزارهایی مانند: کتاب، تعامل با رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، حضور در باغ‌موزه‌های دفاع مقدس و سازمان موزه نقش خود را بیش از پیش بیان کنیم. همچنین در این راستا با پیشکسوتان دفاع مقدس ارتباط برقرار کرده‌ایم تا مطالبی را که دارند بازگو کنند و برای سهولت دستیابی و انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به دنبال دیجیتالی کردن این اطلاعات نیز هستیم.

حضور و بیان نقش ارتش در باغ موزه‌های دفاع مقدس موجب می‌شود تا آنچه که نتوانستیم تاکنون به خوبی فعال باشیم را جبران کند. علاوه بر این، برخی وقایع دفاع مقدس اگر به شکل نمایشی همراه با فیلم و صدا باشد بیشتر می‌تواند بر مخاطبان خود تأثیر بگذارد. با توجه به تجربه‌ای که در هشت سال دفاع مقدس کسب کرده‌ایم و پیشرفت‌هایی که در عرصه مهندسی نظامی داشته‌ایم دیگر هرگز دشمن به فکر حمله به ایران نخواهد بود اما با این حال همواره در آماده‌باش هستیم چرا که باید امانت‌دار خون شهدا و فرهنگ دفاع مقدس باشیم.

خانواده‌های شهدا گنجینه دفاع مقدس هستند آیا نباید بین فرهنگ تجاوز به کشورها و دفاع مقدس تفاوت باشد؟

یکی از مصداق‌هایی که می‌توان به آن‌ها گفت گنجینه، خانواده‌های شهدا و والدین آن‌ها هستند. جنگ جهانی دوم توسط آلمان آغاز شد و مبنایی باطل داشت با این حال روزی در مجلسی دیدم بر سینه شخصی مدال افتخار نصب شده است. ابتدا احساس کردم که او باید از فرماندهان رده بالا یا از پیشکسوتان نظامی ارتش آلمان باشد اما این‌گونه نبود. او در زمان جنگ جهانی دوم فقط به عنوان یک سرباز در جنگ حضور داشت و حالا از چنین جایگاهی برخوردار شده است. این مسئله نشان می‌دهد که کشورهای دیگر چقدر در حفظ باورهای حتی باطل خود فعالیت می‌کنند و ما که معتقد هستیم حق بوده‌ایم و الگوی اصلی ما در دفاع مقدس کربلا است، چرا نباید به این صورت عمل کنیم. هدف اصلی تهاجم عراق به ایران نابود کردن کشور بود اما با ایثار و فداکاری رزمندگان موفق به چنین کاری نشد. حال باید با استفاده از الگویی مانند عاشورا در رابطه با دفاع مقدس نیز فعالیت‌هایی داشته باشیم که به صورت مردمی برگزار شود.

سرتیپ گلفام در ایسنا

یکی از گنجینه‌های دفاع مقدس خانواده‌های شهدا و والدین آن‌ها هستند. اگرچه بعد از جنگ بسیار از رزمندگان مظلوم واقع شدند و هم‌اکنون نیز مظلوم هستند اما ما باید به عنوان عضوی از جامعه در خصوص رسیدگی به آن‌ها و ترویج فرهنگی که آن‌ها خلق کرده‌اند، تلاش کنیم. به عنوان مثال در حوزه رسانه و دانشگاهی نیز فعال باشیم اما متأسفانه اینگونه نیست. به عنوان مثال مشاهده می‌کنیم معتبرترین دانشگاه کشور دو واحد درسی دفاع مقدس را که واقعه‌ای تاریخی است و تولیدی نیست، ارائه نمی‌کند.

همه وزارتخانه‌ها به خط شوند

باید برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس عزم عمومی و ملی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم تا بتوانیم در راستای حفظ، تکمیل یا فرهنگ‌سازی دفاع‌مقدس فعال باشیم. به عنوان مثال می‌توانیم برای تمام وزارتخانه‌های خود ساختاری تعریف کنیم که در این حوزه فعال باشند اما به شرط آنکه فعالیت‌شان تنها به صورت یک «باکس» در مجموعه هایشان نباشد. آنچه که در خصوص بینش امام خمینی (ره) نسبت به جنگ مهم است این است که ایشان توانستند از جنگ که نوعی آسیب شناخته می‌شود و تهدیدی برای ساختار کشور بود، فرصت‌سازی کنند و همین امر منجر به ثبات نظام، پیشرفت و نوآوری در عرصه‌های مختلف و اثبات اقتدار ایران در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی باشد.

سرهنگ سیدبهزاد میراحمدی - معاون ادبیات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران:

قرار است بیستم بهمن‌ماه جاری 10 عنوان کتاب در این سازمان رونمایی شود،گفت:در صورتی که برنامه‌ریزی‌های ما عملی شود قرار است روز 20 بهمن‌ماه 10 عنوان کتاب برای رده سنی بزرگسالان و کودکان رونمایی شود.از جمله کتاب‌هایی که قرار است در رده سنی بزرگسالان رونمایی شود می‌توان به «خلیج‌فارس» که قوانین و آیین‌نامه‌های فعالیت در خلیج فارس و عملیات‌های دریایی هشت سال دفاع‌مقدس را بازگو می‌کند،«اروند» که متشکل از اسناد مربوط به اثبات این است که رود اروند جزو لاینفک ایران است، «باغ اسدلله‌خان» و «تندیس استقامت» اشاره کرد. همچنین یک عنوان رمان هم برای رده سنی رونمایی می‌شود.

در بخش کودک هم کتاب‌های «پسرک روزنامه‌فروش»، «سعید و کمک به دیگران»، «بچه‌های سوسنگرد»،«سعید و ستاره‌های آسمان» و «نامه‌های بالدار» رونمایی خواهد شد.

میراحمدی در ایسنا

یکی از فعالیت‌های دیگر این معاونت این است که برای سال آینده سه عنوان کتاب که رابطه با خاطرات پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش است رونمایی خواهد کند

سرتیپ گلفام در ایسنا

در پایان این نشست،تابلو عکس‌های چند تن از فرماندهان شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله شهیدان سپهبد علی صیاد شیرازی،سرلشکر فلاحی،حسن آبشناسان و منصور ستاری به سعید پورعلی سرپرست خبرگزاری ایسنا اهدا شد.

انتهای پیام

کد N109395

وبگردی