آفتاب

پوتین خطاب به نخست وزیرهلند: ورزش، سیاست وحقوق بشر را با هم قاطی نکنید

پوتین خطاب به نخست وزیرهلند: ورزش، سیاست وحقوق بشر را با هم قاطی نکنید

مسکو - ایرنا - ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خطاب به مارک روته نخست وزیر هلند گفت که نباید ورزش، سیاست وحقوق بشر را با همدیگر ربط داد.

به گزارش ایرنا به نقل ازایتارتاس، پوتین عصر جمعه دردیدار با روته درآستانه افتتاح المپیک زمستانی 2014 در شهر بندری سوچی اظهارداشت: من مشکلی در روابط بین دو کشور نمی بینم.

وی افزود: البته مسایلی وجود دارد که موجب تحریک اختلافات در زمینه های حمل ونقل، اقتصادی وزیرساخت ها می شود. من می دانم که شما توجه زیادی به مسایل انسانی و مقوله حقوق بشر معطوف می کنید. درهای ما برای بحث در این باره همیشه باز است.

وی خطاب به روته با بیان اینکه ˈورزش، ورزش استˈ و ˈالمپیک، المپیک می باشدˈ، به طور ضمنی از بهانه جویی غربی ها در زمینه سختگیری روسیه درباره همجنسگرایان در المپیک 2014 سوچی به عنوان ابزار فشار برمسکو وتلاش برای بی اثر کردن سرمایه گذاری های هنگفت این کشور برای میزبانی این مسابقات انتقاد کرد.

نخست وزیر هلند نیز با تشکر از پوتین گفت: روابط دو کشور در سطح خوبی است. سطح روابط آن قدر خوب است که ما می توانیم در دیدارهای دوجانبه درباره آنها گفت و گو کنیم.

روابط روسیه و هلند در سال گذشته میلادی به دنبال کتک کاری یک دیپلمات روس در لاهه و وقوع اتفاق مشابهی برای یک دیپلمات هلند در مسکو متشنج شد.

روسیه وهلند روابط اقتصادی گسترده ای با یکدیگر دارند و هلندی ها از جمله سرمایه گذاران طراز اول در حوزه های مختلف روسیه به ویژه بخش انرژی این کشور محسوب می شوند.

بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی جمعه شب در شهر سوچی در سواحل دریای سیاه روسیه با حضور مقام های ارشد کشورهای مختلف جهان و ورزشکارانی از88 کشور در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز به کار کرد.

سران شماری از کشورهای غربی با بهانه قرار دادن مسایل مربوط به همجنسگرایان در روسیه از حضور در آیین افتتاحیه این بازی ها خودداری کردند.

اروپام/518/536
کد N109176

وبگردی