آفتاب

وزیر خارجه سابق ترکیه: ایران یکی از دمکراتیک ترین کشورهای جهان است

وزیر خارجه سابق ترکیه: ایران یکی از دمکراتیک ترین کشورهای جهان است

آنکارا - ایرنا - ˈیاشار یاکیشˈ وزیر امور خارجه سابق ترکیه از ایران به عنوان یکی از دمکراتیک ترین کشورهای جهان نام برد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، یاکیش در سخنانی در هشتمین میزگرد مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه (تاسام) در استانبول با بیان این مطلب گفت: ایران یکی از دمکراتیک ترین کشورها در جهان است.

وی با اشاره به سیاست های منطقه ای موفق ایران به قدمت دیپلماسی 600 ساله کشورمان در جهان اشاره کرد و افزود: ایران کشوری کهن و دارای بیش از 600 سال فعالیت در دیپلماسی است.

یاکیش با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از عراق تصریح کرد: دیپلماسی صحیح ایران سبب شد که نیروهای آمریکایی پس از چند سال عراق را ترک کنند.

ˈسلیمان شنسویˈ رییس مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه (تاسام) نیز در سخنانی در این میزگرد گفت: ایران و ترکیه دو کشوری هستند که در بخش اقتصادی مکمل یکدیگر هستند که این موضوع در جهان مشابه ندارد.

وی با اشاره به هدف گذاری صورت گرفته توسط مقامات بلند پایه ایران و ترکیه برای رسیدن به تبادلات تجاری به مرز 30 میلیارد دلار اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد که دو طرف خواستار گسترش همکاری ها به ویژه در بخش تبادلات تجاری هستند.

شنسوی به اختلافات دولت های آنکارا و تهران در موضوع تحولات سوریه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اختلاف دیدگاه های دو طرف درباره بحران سوریه، مقامات دو کشور به گونه ای عمل کردند که این اختلافات در زمینه همکاری های ایران و ترکیه تاثیر نامطلوب نگذارد.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه، از ایران و ترکیه به عنوان دو کشور کهن و قدرتمند در منطقه یاد کرد و گفت: پیش از این دو کشور در راستای رقابت در منطقه گام بر می داشتند ولی امروز این رقابت به همکاری با یکدیگر جهت داده است.

شنسوی گفت: برگزاری این میزگرد به دنبال توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 و در حالیکه تحولات بسیار مهمی در منطقه در حال وقوع است و کنفرانس ژنو 2 ادامه دارد و در ایران دولت تازه ای با گفتمان متفاوتی روی کارآمده، فرصتی ارزنده برای بحث و بررسی کارشناسان و دست اندرکاران امور سیاست بین المللی و اقتصادی و تجاری به دست داده است.

او ایران و ترکیه را دوکشور همسایه دارای روابط عمیق تاریخی خواند و گفت: برای ترکیه، ایران و برای ایران، ترکیه کشور بسیار مهمی محسوب می شوند.

هشتمین میزگرد مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه (تاسام) از صبح امروز جمعه در استانبول شروع به کار کرد.

در این میزگرد که با عنوان ˈدر دوره جدید – روابط ایران و ترکیه، فرصتها و تهدیدهاˈ برگزار می شود، هیات کشورمان به ریاست ˈهادی سلیمان پورˈ معاون وزیر خارجه و رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امورخارجه ( ICRE)،ˈ منوچهر متکیˈ وزیر خارجه پیشین و سفیر سابق ایران در ترکیه، ˈابراهیم طاهریان و محمد ایرانیˈ از سفرای سابق ایران، شرکت دارند.

از طرف ترکیه نیز هیاتی به ریاست ˈسلیمان شنسویˈ رییس تاسام به همراه چندتن از سفرای سابق ترکیه همچون مراد بیلحان، سلیم کاراعثمان اوغلو، امید پامیر، اوغوز چلیککول و اساتید دانشگاهی همچون سما کالایجی اوغلو، مصطفی کبار اوغلو کارشناس خلع سلاح بین المللی، نجمی دای دای فیزیکدان هسته ای و عضو هیات مدیره تاسام، بورا بایراکتار از یورو نیوز و مسوولان و کارشناسانی از اتاقهای فکری مهم ترکیه حضور دارند.

نخستین میزگرد در 12 نوامبر 2008 میلادی با میزبانی تاسام در استانبول برگزار شد و از آن سال به بعد همه ساله بطور دوره ای در استانبول و تهران برگزار می شود.

این میزگرد بر اساس پروتکل همکاری بین تاسام و آی.پی.آی.اس به طور منظم و دوره ای بین کارشناسان ارشد و اساتید و صاحب نظران دوکشور برگزار می شود که این نشست با توجه به اینکه اولین نشست بعداز روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ˈحسن روحانیˈ و توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 برگزار می شود، اهمیت خاصی دارد.

شرکت کنندگان در این میزگرد در باره موضوعات ˈروابط اقتصادی: فرصتها و دشواریهاˈ، ˈسیاست های انرژی: ژئوپلیتیک و نتایج امنیتیˈ، ˈتوافق هسته ای ایران و 5+1 و چشم انداز چندبعدیˈ، ˈاشتراک فناوری، همکاری دانشگاهی و فرهنگیˈ، ˈتحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعیˈ، ˈایران و ترکیه و حوزه مدیترانه، خاورمیانه (عراق و سوریه)، آفریقا، آسیای مرکزیˈ، روابط جدید با سازمانهای شانگهای، سیکا، اتحادیه اروپا، دی 8 و راهبردهای منطقه ای و ˈقدرتهای در حال رشد و هماهنگی با ساختارهای مدیریتی جهانی در دنیای چند قطبیˈ به بحث و تبادل نظر می پردازند.

خاورم ** 2010 *230/1275
کد N109061

وبگردی