آفتاب
میزگرد ˈدر دوره جدید – روابط ایران و ترکیه، فرصتها و تهدیدها ˈ در استانبول/

متکی:رسالت ایران و ترکیه ممانعت از انتشار تصویر نادرست از اسلام توسط تندروها در جهان است

متکی:رسالت ایران و ترکیه ممانعت از انتشار تصویر نادرست از اسلام توسط تندروها در جهان است

آنکارا - ایرنا - ˈ منوچهر متکی ˈ وزیر امور خارجه اسبق ایران گفت : رسالت ایران و ترکیه اکنون ممانعت از انتشار تصویر نادرست از اسلام توسط گروه های افراط گرا و تندرو در جهان است.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، متکی این مطلب را در هشتمین میزگرد مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه (تاسام) که از صبح امروز (جمعه ) در استانبول آغاز شد ، عنوان کرد.

در این میزگرد که با عنوان ˈدر دوره جدید – روابط ایران و ترکیه، فرصتها و تهدیدها ˈ برگزار شد ، هیات کشورمان به ریاست ˈ هادی سلیمان پور ˈ معاون وزیر خارجه و رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امورخارجه ( ICRE)،ˈ منوچهر متکیˈ ، ˈابراهیم طاهریان و محمد ایرانیˈ از سفرای سابق ایران شرکت دارند.

هیاتی به ریاست ˈسلیمان شنسویˈ رییس تاسام به همراه چندتن از سفرای سابق ترکیه از جمله مراد بیلحان، سلیم کاراعثمان اوغلو، امید پامیر، اوغوز چلیککول و شماری از اساتید دانشگاهی از طرف ترکیه حضور دارند.

متکی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک ایران و ترکیه در منطقه ،حسن همجواری دو کشور و تاکید مقامات تهران و آنکارا در گسترش روابط بر اساس منافع ملی اظهار کرد: ایران و ترکیه در منطقه ای قرار دارند که همه سیاستمداران جهان به نوعی مسائل این منطقه را دنبال می کنند.

وی تصریح کرد : تجربه 10 سال اخیر نشان داده که هرگاه تعاملات منطقه ای ایران و ترکیه به عنوان دو شریک وجود داشته ،موضوعات و مسائل در منطقه حل و فصل شده است و هر کجا که دیگران خواسته اند دو کشور را رقیب یکدیگر باشند، در آنجا مشکلاتی بوجود آمده است.

وزیر امور خارجه اسبق ایران در ادامه گفت : در این راستا می توان به همکاری های ایران و ترکیه در موضوعاتی همچون افغانستان ، عراق و کمک به حل مسائل لبنان اشاره کرد که نشان دهنده تعاملات و همکاری های دو کشور است.

او در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و به قدرت رسیدن حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه اشاره کرد و گفت : دو کشور در 10 سال اخیر سهم بسیاری در معرفی اسلام به جهانیان داشته اند.

ˈ هادی سلیمانپور ˈ رییس مرکز آموزش ها و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه ایران نیز در این میزگرد در سخنانی به همکاری های دو کشور ایران و ترکیه در بخش انرژی اشاره کرد.

وی گفت : گسترش همکاری های ایران و ترکیه می تواند حول محور توسعه روابط در بخش انرژی صورت گیرد.

ˈ سعدالله زارعیˈ رییس موسسه مطالعات استراتژیک اندیشه سازان ایران نیز در سخنانی در این میزگرد اظهار کرد : گسترش همکاری های ایران و ترکیه از مشکلات منطقه ای خواهد کاست.

وی افزود : ایران و ترکیه می توانند بیش از هر دو کشوری در جهان با یکدیگر همکاری های استراتژیک داشته باشند و سطح مناسبات خود را توسعه دهند و از این طریق تاثیرات بسیاری بر روند تحولات بین المللی بگذارند.

زارعی تصریح کرد : ایران و ترکیه دارای موقعیتی به هم پیوسته با یکدیگر هستند و در جهان اسلام از نظر علمی در جایگاه مناسبی قرار دارند .

رییس موسسه مطالعات استراتژیک اندیشه سازان ایران با اشاره به این که ترکیه در عرصه مسائل مهم تعاملی با حوزه های متضاد و دستاوردهایی داشته است، گفت : ترکیه با احتساب این تعامل و به علت اینکه هویت خود را در غرب ادغام کرده است اکنون دچار مشکلاتی شده است.

این عدم حفاظت از هویت ترکیه موجب شده است که این کشور در حوزه های پیرامونی خود با آسیب روبه رو شود.

زارعی در ادامه گفت : به نظر من سیاست خارجی ترکیه از فقدان اصول ثابت رنج می برد و تاکید بر عملگرایی به این کشور آسیب وارد کرده است.

این اندیشمند ایرانی بیان کرد : ایران و ترکیه می توانند مظهر ثبات و مناسبات سازنده با یکدیگر در منطقه باشند و در مباحث منطقه ای و بین المللی تاثیر گذار باشند.

وی افزود : ایران اسلامی در حفظ و تقویت دوستان خود در 35 سال گذشته سیاست باثباتی داشته است و در بحران ها هیچ گاه دوستان خود را در گرداب ها رها نکرده است.

نخستین میزگرد مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه (تاسام) در 12 نوامبر 2008 میلادی برگزار شد و از آن سال به بعد همه ساله بطور دوره ای در استانبول و تهران برگزار می شود.

این میزگرد بر اساس پروتکل همکاری بین تاسام و آی.پی.آی.اس به طور منظم و دوره ای بین کارشناسان ارشد و اساتید و صاحب نظران دوکشور برگزار می شود که این نشست با توجه به اینکه اولین نشست بعداز روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری ایران و توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 برگزار می شود، اهمیت خاصی دارد.

شرکت کنندگان در این میزگرد در باره ˈروابط اقتصادی: فرصتها و دشواری هاˈ، ˈ سیاست های انرژی: ژئوپلیتیک و نتایج امنیتیˈ، ˈتوافق هسته ای ایران و P5+1 و چشم انداز چندبعدیˈ، ˈاشتراک فناوری، همکاری دانشگاهی و فرهنگیˈ، ˈتحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعیˈ، ˈایران و ترکیه و حوزه مدیترانه، خاورمیانه (عراق و سوریه)، آفریقا، آسیای مرکزیˈ، روابط جدید با سازمانهای شانگهای، سیکا، اتحادیه اروپا، دی 8 و راهبردهای منطقه ای و ˈ قدرت های در حال رشد و هماهنگی با ساختارهای مدیریتی جهانی در دنیای چند قطبی ˈ بحث و تبادل نظر خواهند کرد..

خاورم ** 2010 * 230 ** 1917
کد N108992

وبگردی