آفتاب
یک عضو کمیسیون فرهنگی

روسای قوا باید در گفت‌وگوهای تلویزیونی دست‌شان باز باشد

روسای قوا باید در گفت‌وگوهای تلویزیونی دست‌شان باز باشد

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره حاشیه‌های به وجود آمده در پخش زنده گفت‌وگوی تلویزیونی رییس‌جمهور گفت: این اتفاق،‌اتفاق خوبی نبود و نشان از ناهماهنگی بین رسانه ملی و دفتر رییس‌جمهور داشت.

جمشید جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاکید کرد: این مساله بازتاب بیرونی خوبی نداشت و مورد سوءاستفاده برخی رسانه‌ها نیز واقع شد.

وی ادامه داد: من به دوستان رسانه ملی گفتم که به اعتقاد من روسای قوا چه رییس‌جمهور و چه سایر قوا باید این حق و اجازه را داشته باشند که برنامه‌های‌شان را خودشان برگزار کنند و در انتخاب مجری و حتی سوالاتی که مطرح می‌شود، دست‌شان باز باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته این مساله باید در چارچوب ضوابط کلی که برای پخش رسانه‌ای داریم در نظر گرفته شود. ممکن است نگرانی‌هایی هم وجود داشته باشد و مثلا گفته شود که مردم هم سوالاتی دارند و علاقه‌مند هستند که سوالات‌شان در این گفت‌وگوها با مقامات عالی کشور مطرح شود و در میان گذاشته شود. این احتمال وجود دارد وقتی طراحی از سوی نهاد مربوطه صورت گرفته باشد، فضای طرح چنین دغدغه‌هایی مطرح نشود. به فرض که یک نهاد این‌گونه عمل کند و سوالات را گزینش شده ارائه دهد اما وقتی این اتفاق می‌افتد، موجی از فشارها از سوی مردم و رسانه‌ها در مقابل مصاحبه‌های گزینشی و فرمایشی انجام می‌شود و نهاد مربوطه به ناچار خود را تصحیح می‌کند و شاید در چنین روندی مصاحبه‌های جذاب‌تری نیز طراحی شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نیز باید در این مورد نیز اعلام نظر کند» گفت: نظر شخصی من این است که باید به روسای سه قوه مجال دهیم که با مجریان و سوالات خودشان برنامه‌ای را اجرا کنند. گرچه ممکن است رسانه ملی معتقد باشد این مساله کمتر حرفه‌ای است و نگرانی‌هایی در مورد آن داشته باشد اما مصاحبه‌ای سبک و بی‌محتوا اجرا شود، مردم و رسانه‌ها به قدری انتقاد می‌کنند تا سوالات واقعی مردم نیز در این گفت‌وگوها مطرح شود.

وی افزود: اگر سوالات واقعی مردم در یکی دو بار اول هر گفت‌وگو مطرح نشود، در دفعات بعد موج انتقادات و عکس‌العمل‌ها باعث می‌شود که رییس جمهور یا هر نهاد دیگری که مصاحبه انجام می‌دهد خود را تصحیح کند، در این صورت به رسانه ملی نیز نقدی وارد نمی‌شود که مثلا گفته شود سوالات در مورد یک قوه جهت‌دار است.

وی فیلم‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری را مثال زد و گفت: در پخش فیلم‌های انتخاباتی نیز با توجه به ضوابط کاندیداها آزاد بودند. در آن‌جا نیز چون رقابت انجام می‌شد، سعی می‌کردند بهترین فیلم‌ها را داشته باشند. اگر در پخش زنده گفت‌وگوهای تلویزیونی نیز همین فضای باز را داشته باشیم، این فضای باز کمک می‌کند که در دفعات بعد گفت‌وگوهای بهتری را شاهد باشیم.

انتهای پیام

کد N108876

وبگردی