آفتاب

چشم احزاب هند به دست 800 میلیون واجد شرایط انتخابات

چشم احزاب هند به دست 800 میلیون واجد شرایط انتخابات

دهلی نو - ایرنا - با افزوده شدن 97 میلیون نفر جدید، تعداد واجدان شرایط شرکت در انتخابات پیش رو در کشور هندوستان به حدود 800 میلیون نفر رسید.

به گزارش ایرنا، هند با دارا بودن بیشترین تعداد رای دهندگان به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان مطرح شده است.

آمار جدید در حالی روز جمعه اعلام شده که تا حدود سه ماه دیگر بزرگترین انتخابات سراسری هند برای برگزیدن نمایندگان مجلس عوام موسوم به ˈلوک ساباˈ برگزار می شود و مردم این کشور برای تعیین 550 نماینده به پای صندوق های رای خواهند رفت.

رقابت های انتخاباتی احزاب از هفته های گذشته تشدید شده و رادیو و تلویزیون های محلی هر شب به پخش مناظره های انتخاباتی و برنامه های خبری و گزارشی درباره این رویداد مهم که سرنوشت دولت آینده هند را نیز تعیین می کند، می پردازند.

روزنامه های محلی هند نیز هرروز مطالب، مصاحبه ها و اخبار متعددی را درباره دیدگاه های مسئولان و اعضای احزاب فعال در انتخابات و گمانه زنی ها در این خصوص به چاپ می رسانند.

روزنامه ˈهندو ˈ چاپ دهلی نو امروز نوشت: رهبران 11حزب سیاسی نشستی را به منظور تشکیل گروهی برای اتخاذ یک راهبرد مشترک در پارلمان تشکیل دادند.

این احزاب عبارتند از: سماجوادی (اس.پی.)، جاناتادال متحد، ای.آی.ای.دی.ام.کی.، آسوم گانا پریشاد، جارکاندویکاس مورچا (جبهه توسعه جارگاند)، جاناتادال سکولار، بیجو جاناتادال و چهار حزب چپگرا.

این روزنامه همچنین با چاپ مطلبی با عنوان ˈبی.جی.پی جبهه سوم را به تمسخر می گیردˈ نوشت: بهارتیا جاناتا، یکی از دو حزب اصلی هند و مخالف حزب حاکم کنگره روز چهارشنبه این هفته تشکیل جبهه سوم را به تمسخر گرفته بطوریکه نامزد نخست وزیری این حزب ˈ نارندرا مودیˈ طی سخنانی در کلکته گفت، هدف این جبهه تبدیل هند به یک کشور درجه سوم است.

روزنامه ˈتریبیون ˈ نیز در مطلبی با اشاره به اظهارات رییس حزب حاکم هند مبنی بر ادامه سهمیه بندی در این کشور برمبنای طبقه بندی اجتماعی نوشت: سونیا گاندی رییس حزب کنگره در پاسخ به سوال عده ای از اعضای راجیاسابا (مجلس علیا) در مورد موضع اش در برابر اظهارات اخیر دبیرکل حزب کنگره مبنی بر ضرورت اختصاص سهمیه به فقرای همه طبقات اجتماعی، گفت: اختصاص سهمیه به اقشار و گروه های عقب مانده همچنان ادامه خواهد یافت ولی در مورد نحوه اختصاص سهمیه می توان بحث کرد.

این روزنامه همچنین به اظهارات یک عضو حزب تازه تاسیس ˈعام آدمیˈ (حزب مردم عامه) که در انتخابات اخیر ایالت دهلی اکثریت آرا را بدست آورد، نوشت: وینود کمار بینی یک عضو این حزب در مجلس دهلی حمایت خود را از دولت محلی ˈکجریوالˈ پس گرفت.

کجریوال سروزیر دهلی کسی است که در ماه ها اخیر با شعارهای عامه پسند برای رسیدن به نخست وزیر هند خیز برداشته است.

حزب عام آدمی اخیرا وینود را از عضویت خود خارج کرده بود. تعداد حامیان دولت کجریوال درمجلس دهلی اکنون به 37 نفر یعنی یک نفر بیش از حد نصاب لازم برای تشکیل دولت، تقلیل یافته است.

این در حالیست که روزنامه هندو چاپ دهلی می نویسد، اولین روز اجلاس زمستانی لوک سابا (مجلس نمایندگان ) روز چهارشنبه این هفته در کمتر از 15دقیقه بدون انجام کاری به استثنای صدور قطعنامه ای در تقبیح قتل هفته گذشته یک پسر جوان اهل ایالت آروناچال برگزار شد.

این روزنامه افزود: دولت ائتلاف مترقی متحد در اولین روز اجلاس زمستانی پارلمان با مشکل بزرگی مواجهه شد زیرا احزاب مخالف ، آن را به خودداری از طرح لایحه ناآرامی فرقه ای در راجیاسابا (مجلس علیا) مجبور کردند.

انتخابات مختلف در هندوستان زیر نظر نهادی مستقل موسوم به کمیسیون انتخابات برگزار می شود.

کمیسیون انتخابات هند این هفته با حضور رهبران همه احزاب سیاسی به منظور تبادل نظر در مورد اجرای دقیق مقررات انتخابات، نشستی را برگزار کرد.

انتخابات مجلس لوک سابا مهمترین رویداد سراسری در هند به شمار می آید زیرا با تشکیل پارلمان جدید و کسب کرسی ها توسط احزاب، دولت آینده هند انتخاب خواهد شد و دوره دولت ائتلافی ˈمانموهان سینگ ˈ نخست وزیر فعلی به پایان می رسد.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، این انتخابات در پنج مرحله و تا اوایل ماه مه ادامه می یابد.انتخابات قبلی پارلمان هند در پنج مرحله درسال 2009 برگزار شد.

دوره کنونی مجلس نمایندگان هند (لوک سابا) 31 ماه می به پایان خواهد رسید.

در آخرین تحول در مورد انتخابات هند نمایندگان احزاب سیاسی از کمیسیون انتخابات خواسته اند از برگزاری انتخابات لوک سابا در ماه می بخاطر گرمی بیش از حد هوا در طول این ماه خودداری کند.

آنان در یک نشست کمیسیون انتخابات برای تبادل نظر در مورد نحوه برگزاری شانزدهمین انتخابات لوک سابا همچنین گفته اند که سقف هزینه نامزدها باید از چهار میلیون روپیه کنونی افزایش یابد .

آساق ** 2167 ** 275 **536
کد N108718

وبگردی