آفتاب

درگیری دولت ترکیه وجماعت گولن با ارائه لایحه تعطیلی آموزشکده ها به مجلس تشدید شد

درگیری دولت ترکیه وجماعت گولن با ارائه لایحه تعطیلی آموزشکده ها به مجلس تشدید شد

آنکارا- ایرنا - دولت آنکارا با ارائه لایحه تعطیلی تمامی آموزشکده ها به مجلس ملی ترکیه که تمامی کادرهای مدیریتی عالی وزارت آموزش ملی این کشور تغییر خواهند کرد ، درگیری با جماعت گولن را تشدید کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، دولت آنکارا طرح تعطیلی آموزشکده ها در ترکیه را پنجشنبه شب تسلیم رییس ملی مجلس ترکیه کرد.

براساس این گزارش ، موضوع تعطیلی آموزشکده ها که یکی از مسایل آغازین درگیری های بین حزب حاکم ˈعدالت وتوسعه ˈ ترکیه ودولت آنکارا با جماعت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ است درماه های اخیر یکی از بحث های بسیار جدی درجامعه ترکیه بود.

پیش از این عنوان شده بود که دولت آنکارا با لحاظ نزدیک بودن انتخابات شهرداری های ( 10 فروردین ماه ) طرح تعطیلی آموزشکده ها را در بعد از انتخابات تسلیم مجلس ملی ترکیه خواهد کرد چرا که در غیر این صورت امکان کاهش آرای این حزب در انتخابات موجود خواهد بود.

در طرح پیشنهادی دولت آنکارا مهمتر از موضوع تعطیلی آموزشکده ها گنجانده شدن ماده ای قانونی در زمینه تغییر تمامی مدیران عالیرتبه وزارت آموزش مالی ترکیه به جز قایم مقام وزارتخانه شامل تمامی روسای دوایر، شورای تعلیم وتربیت، مدیران استان ها، معاونین وزیر و حتی مدیران مدارس که بیش از چهار سال سابقه کار دارند، است.

طبق ماده یاد شده پس از تصویب این لایجه و درج آن در روزنامه رسمی افراد یاد شده از سمت های خود برکنار شده تلقی خواهند شد.

به گفته کارشناسان حقوقی برکناری این افراد طبق ماده قانون راه برای مراجعه آنان به دیوان عالی اداری ترکیه برای بازگشت مجدد به سمت های خود را مسدود می کند ودولت آنکارا یک تصفیه بسیار گسترده وغیرقابل برگشت را در وزارت آموزش ملی این کشور به اجرا می گذارد.

در پی عملیات ارتشاد و فساد مالی توسط پلیس و دادستان استانبول در 26 آذر ماه گذشته که منجر به دستگیری شماری ازمنتسبان به دولت ترکیه، دو نفر از فرزندان وزرای کابینه سابق و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام اخذ رشوه و فساد مالی شد ، دولت آنکارا جماعت نور به رهبری فتح الله گولن را مسوول این عملیات عنوان کرد.

دولت آنکارا درپی این عملیات تصفیه و برکناری نیروهای پلیس و دادستانی ترکیه که منتسب به جماعت نور هستند آغاز کرد.

در پی این عملیات هزاران نفر از نیروهای پلیس شهرهای مختلف ترکیه ازجمله شهرهای آنکارا ، استانبول و ازمیر از کار برکنار و یا به شعبات دیگر منتقل شدند.

خاورم**2012** 230**536
کد N108658

وبگردی