آفتاب

نامزدی رئیس حزب "ندای تونس" در انتخابات ریاست جمهوری آتی

نامزدی رئیس حزب "ندای تونس" در انتخابات ریاست جمهوری آتی

رئیس حزب "ندای تونس" اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور نامزد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، باجی قائد السبسی، رئیس حزب ندای تونس در اظهاراتی گفت: به تعهدات پیشین خود درخصوص نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ‌آینده این کشور پایبند خواهد بود.

السبسی در آوریل سال 2013 در اوج جدلی که درباره شرایط سنی نامزد شدن رخ داد، کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور اعلام کرده بود. گفته می‌شود هدف از این اقدام در تنگنا قرار دادن جنبش النهضة است که ائتلاف حاکم در کشور را رهبری می‌کند.

السبسی 86 ساله پیشتر در سخنانی گفته است اوضاع در کشور این اقدام را اقتضا می‌کند به همین علت نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام می‌کنم چرا که تداوم و بقای کشور بر منافع شخصی ارجحیت دارد.

قائد السبسی چهره موجه و مورد اعتمادی نزد بسیاری از مردم تونس است، به گونه‌ای که در نظرسنجی‌هایی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته رتبه نخست را از نظر میزان مقبولیت عمومی نسبت به سایر کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری تونس احراز کرده است.

باجی قائد السبسی، وکیل و حقوقدان تونسی در دوران سیاسی خود سمت‌هایی نظیر ریاست پارلمان این کشور، وزارت خارجه، دفاع و وزارت کشور و همچنین سه دوره نمایندگی را در پارلمان داشته است. او مدتی را نیز به عنوان سفیر این کشور در فرانسه و آلمان غربی مشغول به کار بوده است. السبسی بعد از اشتغال به وکالت در سال 1952 به حزب آزادی قانون اساسی جدید پیوست و بعد از استقلال کشور به عنوان مشاور "حبیب بورقیبه" و سپس مدیر بخش جهت‌دهی‌های وزارت کشور فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد، او در سال 1963 و بعد از کشف کودتای نافرجام در دسامبر سال 62 به جای ادریس قیقة به عنوان رئیس اداره امنیت ملی انتخاب شد.

السبسی در سال 1965 به عنوان وزیر کشور انتخاب شد و چهار سال بعد فعالیت خود را به عنوان وزیر دفاع تونس ادامه داد، او تا سال 1970 در این سمت باقی ماند و در این زمان بود که از این حزب خارج شده و به مجموعه دموکرات‌های لیبرال به ریاست احمد المستیری پیوست. السبسی در سال 1980 به دولت که فضای باز سیاسی را در دستور کار قرار داده بود، بازگشته و یک سال بعد به عنوان وزیر خارجه انتخاب شد، او در زمان وزارت خارجه خود نقش مهمی در محکوم کردن حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مقر جنبش آزادیبخش فلسطین در شهر حمام الشط ایفا کرد. ناجی قائد السبسی در سال‌های 1990 و 1991 نیز ریاست مجلس تونس را به‏ عهده داشت.

السبسی به منظور ایجاد یک ائتلاف لیبرال گسترده برای رقابت در انتخاباتی که قرار است پایان سال جاری میلادی باشد، تلاش‌هایش را دوچندان کرده است. جنبش ندای تونس یک پدیده نادر است و آنگونه که یک سیاستمدار لیبرال می‌گوید کاملا متکی به شخصیت کاریزماتیک السبسی به عنوان یک رهبر جدی است که هم قدرت و هم عدالت را القا می‌کند. از جنبه‌های گوناگون آنچه که السبسی می‌خواهد القای نوستالژی سال‌های حبیب بورقیبة، بنیانگذار تونس مدرن است که تحت حکومت وی السبسی مشاور و وزیر دولت بود.

السبسی تاکید دارد که بازگشت وی در نتیجه رخدادهای سیاسی فعلی تونس است که منجر به ایجاد یک حزب اسلام‌گرای قدرتمند و پراکنده شدن گروه‌های لیبرال و چپ‌گرا شده است. دموکراسی تنها انتخابات نیست بلکه چرخه قدرت است که تنها در صورت وجود تعادل قدرت اتفاق می‌افتد.

ندای تونس همچنین محل حضور بسیاری از اعضای سابق حزب حاکم است و رای‌دهندگان آن را رد خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، تصویب قانون اساسی تونس راه را برای نامزد شدن السبسی هموار کرده است.

انتهای پیام

کد N108647

وبگردی