آفتاب

تمدید حضور نظامی روسیه در تاجیکستان

تمدید حضور نظامی روسیه در تاجیکستان

دوشنبه - ایرنا - وزیران امور خارجه تاجیکستان و روسیه با امضا و مبادله سندهای تصویبی توافق نامه بین دولتی درباره شرایط و زمان تمدید پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکستان ادامه حضور نظامی روسیه در این کشور را برای 29 سال دیگر به رسمیت شناختند.

به گزارش ایرنا به نقل از گزارش مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان، مراسم امضای این پروتکل پس از انجام ملاقات امام علی رحمان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری دو کشور در شهر سوچی انجام شد.

براساس این توافق نامه، مهلت استقرار پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان تا سال 2042 به تایید نهایی رسید.

براساس این گزارش، ولادیمر پوتین رییس جمهوری روسیه در ملاقات با امام علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان در شهرسوچی، همکاری های نظامی را از اولویت های همکاری دو کشور ارزیابی کرده است .

پوتین دراین ملاقات گفته است که توافق نامه جدید در مورد استقرار پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکستان، همکاری دو کشور را در امور نظامی مستحکم می کند و ا ین موضوع با توجه به خروج نیرو های ناتو از افغانستان در سال 2014 بسیار مهم است.

بر اساس اعلام واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، امام علی رحمان نیز با تایید گفته های پوتین در مورد مرحله جدید همکاری های تاجیکستان و روسیه، تاکید کرد که همکاری استراتژیک دو کشور به سطح تازه ای خواهد رسید.

پایگاه نظامی 201 روسیه با بیش از 7 هزار نیروی نظامی و پیشرفته ترین تجهیزات، بزرگ ترین واحد نظامی این کشور در خارج از روسیه محسوب می شود.

آساق**1663**1010
کد N108344

وبگردی