آفتاب

مرحله جدید تنش های ریشه دار دریایی پکن – مانیل

مرحله جدید تنش های ریشه دار دریایی پکن – مانیل

کوالالامپور – ایرنا – اظهارات ˈبنیگنو آکینوˈ رییس جمهوری فیلیپین و مقایسه چین با دوره هیتلر نازی، تنش های ریشه دار دریایی بین مانیل – پکن را وارد مرحله جدیدی کرد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور فیلیپین با مقایسه کردن شرایط این کشور با چکسلواکی قبل از جنگ جهانی دوم هنگامی که هیتلر خواستار کنترل کامل بر قلمرو این کشور بود، خواستار حمایت جهانی برای مقابله با خواسته های چین شد.

مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین هم اکنون عامل تنش در این منطقه از جهان شده است. چین تقریبا بر کل دریا، و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و منطقه تایوان هر یک بر بخش هایی از این دریا ادعای مالکیت دارند.

فیلیپین گاهی از اصطلاح ˈ دریای لوزون ˈ که اشاره ای به جزیره لوزون در این کشور است برای دریای جنوبی چین استفاده می کند.

رییس جمهور فیلیپین که بر مالکیت مانیل بر بخشی از این دریا تاکید دارد و خواسته پکن را برنمی تابد، گفته است: اگر به مساله ای که در حال حاضر اشتباه است بله بگوییم، چه تضمینی وجود دارد که این اشتباه باعث بدتر شدن اوضاع نشود.

بنیگنو آکینو گفت: در چه زمانی شما می گویید یک چیز کافی است؟ بنابراین جهان باید این حرف را به چین بزند. به یاد داشته باشیم که تلاشی هایی برای جلوگیری از آغاز جنگ جهانی دوم توسط هیلتر انجام شده بود.

وی گفت که فیلیپین در حال حاضر به پشتیبانی قوی تر کشورها و حاکمیت قوانین بین المللی برای مقاومت در برابر خواسته چین نیاز دارد.

وی گفت: شما (چین) ممکن است قدرت داشته باشید، اما این قدرت نشان دهنده حق با شما بودن نیست.

پکن واکنش تندی نسبت به مواضع رییس جمهوری فیلیپین و قیاس این کشور با آلمان نازی نشان داد و بنیگنو آکینو را سیاستمداری ناشی خواند.

رسانه های چین نوشتند: رییس جمهور فیلیپین سیاستمداری ناشی است که واقعیت ها و تاریخ را نمی فهمد.

این رسانه ها نسبت به تشبیه چین با آلمان نازی واکنش تندی نشان دادند و نوشتند: رهبر فیلیپین در تلاش است دشمنی بین پکن و مانیل ایجاد کند در حالی که چین با برونئی و ویتنام در حال دست یافتن به توافق برای حل اختلافات در زمینه مالکیت بر این دریا هستند.

این رسانه های تاکید دارند که سرزمین های مورد اختلاف متعلق به چین است. چالش های حساس منطقه ای نیز یک شبه حل نمی شود و رهبران سیاسی باید عقلانی باشند و شئون را در واکنش ها رعایت کنند.

دریای جنوبی چین که سرشاز از نفت و گاز طبیعی است بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود سه میلیون و 500 هزار کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می گیرد و بیش از 200 جزیره در آن وجود دارد.

رییس جمهوری فیلیپین طی سال جاری در چند نوبت تاکید کرده است مانیل از مناطق دریایی مورد اختلاف با کشورهای دیگر در دریای چین جنوبی دفاع می کند و از هیچ چالشی عقب نشینی نخواهد کرد.

فیلیپین برای اقدامات احتمالی نظامی ضمن کمک گرفتن از آمریکا که در منطقه حضور دارد و از مانیل در مقابل پکن حمایت می کند قرار است دو میلیارد و 200 میلیون دلار طی پنج سال آینده برای نوسازی نیروهای مسلح این کشور هزینه کند.

مانیل اختلاف ارضی خود با پکن در دریای چین جنوبی را به سازمان ملل ارجاع داده است، اقدامی که که خشم و انتقاد مقامات چینی را برانگیخت و اعلام کرد ارجاع اختلافات ارضی به داوری بین المللی را قبول نمی کند.

آساق**د.م**1611
کد N108068

وبگردی