آفتاب

ناکام ماندن بزرگترین حمله شورشیان سوری به زندان حلب

ناکام ماندن بزرگترین حمله شورشیان سوری به زندان حلب

بر خلاف ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه زندان مرکزی حلب به دست افراد مسلح «جبهه اسلامی» و «جبهه النصرة» افتاده است، منابع آگاه در داخل این زندان تاکید کردند که این حمله تاکنون شدیدترین حمله به این زندان بوده است اما این زندان به دست افراد مسلح نیفتاده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک منبع آگاه از داخل زندان مرکزی حلب در مصاحبه با روزنامه السفیر اظهار کرد: این حمله از سه محور به زندان صورت گرفت و با تلاشی برای انفجار یک کامیون بمب‌گذاری شده که حامل بیش از 20 تن مواد منفجره بود، ‌آغاز شد. یک عامل انتحاری سوار بر این کامیون بود و تلاش کرد تا به زندان نزدیک شود اما نیروهای محافظتی این زندان توانستند این کامیون را تحت نظر گرفته و با آر‌پی‌جی آن را هدف قرار دهند که پس از آن این کامیون در فاصله 100 متری از در زندان منفجر شد که شدت این انفجار باعث شد مقر محافظان ورودی زندان منهدم شود و دو افسر کشته و 10 تن دیگر زخمی شوند.

وی افزود: پس از انفجار این کامیون سه تانک دست به حمله‌ای شدید زدند و برج‌های اول، دوم و سوم را با حدود 15 راکت هدف قرار دادند که این حمله به کشته شدن پنج زندانی و زخمی شدن 10 تن دیگر انجامید که همزمان با حمله این تانک‌ها،‌ افراد مسلح با مسلسل‌های سنگین وزن از شش منطقه مختلف به سمت زندان آتش گشودند که این بار نیز تلفات سنگینی به ساختمان زندان وارد شد.

دو ساعت پس از آغاز این حمله که حدود ساعت 10 صبح آغاز شد افراد مسلح توانستند به ورودی زندان نزدیک شوند و در آنجا درگیری‌های شدیدی رخ داد.

این منبع خاطرنشان کرد: پس از آن جنگنده‌ها جبهه‌های افراد مسلح را هدف قرار دادند و نیروهای محافظت از زندان نیز تلاش کردند از داخل با حمله افراد مسلح مقابله کنند که این مساله افراد مسلح را در شرایط سختی قرار داد و درگیری‌های شدیدی تا ساعت چهار بعد از ظهر صورت گرفت که پس از آن افراد مسلح از تمامی محورها عقب‌نشینی کردند و حمله متوقف شدند.

در همین راستا، صفحه‌های گروه‌های تندرو در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی از کشته شدن سیف‌الله الچچنی، فرمانده گروه حمله به زندان خبر دادند.

این در حالی است که تعداد دقیق افراد مسلحی که به زندان حمله کرده و کشته و زخمی شده‌اند مشخص نیست چرا که مخالفان تاکنون نتایج دقیقی در خصوص تلفات این حمله ذکر نکرده‌اند.

پیشتر درگیری زندان حلب به رهبری مسلم الچچنی، فرمانده گردان سربازان شام صورت گرفته بود که همه اعضای این گروه چچنی هستند و مقر آن‌ها در ریف شمالی لاذقیه است.

پس از حمله به زندان ارتش سوریه از طریق خمپاره پایگاه‌های استقرار افراد مسلح که عقب‌نشینی کرده بودند، هدف قرار داد که این مساله به کشته شدن تعداد بیشتری از افراد مسلح انجامید.

پیشتر اکثر رسانه‌ها این خبر را منتشر کردند که زندان مرکزی حلب به دست افراد مسلح افتاده است و حتی برخی از مخالفان مدعی شدند که نه تنها این زندان به دست افراد مسلح افتاده بلکه زندانیان نیز خارج شده و این زندان خالی شده است که این منبع کاملا این اخبار را تکذیب و تاکید کرد کسی که این اخبار را منتشر می‌کند یا از رخدادهای این جنگ خبر ندارد یا آنکه می‌خواهد روحیه افراد مسلح در جبهه‌های دیگر را افزایش دهد.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که حامی مخالفان سوری است در بیانیه‌ای مدعی شد، افراد مسلح 80 درصد از زندان مرکزی حلب را تحت کنترل خود درآورده‌اند و توانسته‌اند صدها زندانی را آزاد کنند. این نخستین باری نیست که رسانه‌ها تلاش می‌کنند اخبار دروغین در خصوص زندان حلب منتشر کنند.

پیشتر دیده‌بان حقوق بشر در نوامبر گذشته خبری را مبنی بر اینکه این زندان به دست «جبهه النصرة» و «جبهه اسلامی» افتاده است منتشر کرد. اما پس از آن مشخص شد که این خبر دقیق نبوده است.

در همین راستا، فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه خبری مبنی بر اینکه این زندان به دست افراد مسلح افتاده است، تکذیب و اعلام کرد که افراد مسلح بیرون رانده شدند.

انتهای پیام

کد N108035

وبگردی