آفتاب

منتقدانی که تخریب می کنند

منتقدانی که تخریب می کنند

تهران-ایرنا- بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با وجود تمام اقدامات مثبت و سازنده این دولت در عرصه های مختلف متاسفانه برخی منتقدان دولت به جای عمل به فرمایشات رهبری برای کمک به دولت همواره به تخریب دولت و رییس جمهور می پردازند.

بعد از انتخابات 24 خرداد ماه امیدهای جدیدی در مردم کشور به وجود آمد و فضای کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، بین الملل، فرهنگی و اقتصادی دستخوش تغییرات سازنده ای شد.

مردمی که در 24 خرداد ماه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی را به عنوان رییس جمهوری برگزیدند، قطعا انتظارات و مطالباتی داشتند که در حال حاضر و با گذشت کمتر از شش ماه از فعالیت های دولت تدبیر و امید بخشی از این مطالبات و درخواست ها به بار نشسته است.

بی شک یکی از مطالبات اصلی ملت حل و فصل مسائل بین المللی و ارتقای جایگاه ایران در سطح جهان بود که دولت تدبیر و امید تلاش خود را در این عرصه به کار گرفت و با در دستور کار قرار دادن پرونده هسته ای این موضوع را یک بار برای همیشه به اتمام رساند تا فضا برای حرکت در سایر عرصه ها فراهم شود.

توافق ژنو قطعا همان طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند یک دستاورد بزرگ محسوب می شود و شاید کمتر کسی تصور می کرد بعد از چنین دستاورد بزرگی برخی ها بخواهند برای رسیدن به اهداف شخصی و گروهی و همچنین جبران شکست های گذشته نسبت به این توافق نه تنها انتقاد بلکه لب به اعتراض و تخریب و سیاه نمایی آن بگشایند.

البته دولت تدبیر و امید نه تنها از انتقادات ناراحت نشد بلکه با فراهم آوردن فضا به سخنان منتقدان هم گوش داد. حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی و همچنین حضور وی در جمع دانشجویان و شنیدن نظرات مخالفان توافق ژنو از جمله مصادیق انتقاد پذیری دولتمردان در این عرصه بوده و هست.

همه بر این موضوع واقف هستند که موضوع هسته ای یک مساله ملی است و هیچ ارتباطی به جریان و گروه خاصی ندارد. بی تردید حمایت رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده و همچنین اقدامات آن ها در همین راستا صورت گرفته است.

متاسفانه بعد از توافق ژنو برخی ها به نوعی در پی سو استفاده از سعه صدر و انتقاد پذیری دولت هستند. بسیاری از افراد و جناح هایی که خط مشی سیاسی آن ها با دولت تدبیر و امید متفاوت است با استفاده از تریبون ها و رسانه های مختلفی که به صورت زنجیره وار در حال فعالیت علیه دولت هستد اقدام به تخریب موفقیت دیپلماتیک توافق ژنو می کنند که یک دستاورد ملی است.

با نگاهی گذرا به منتقدان، معترضان و تخریب کنندگان توافق ژنو به راحتی می توان فهمید که قریب به اتفاق این افراد، کسانی هستند که با توافق منافعشان به خطر افتاده و بر همین اساس است که در تلاش هستند ، نگذارند ملت شیرینی یک دستاورد بزرگ هسته ای را بچشند.

منتقدان دولت که فضای حاکم بر ذهن اکثر آنان یک فضای کاملا حزبی و جناحی است باید کمی آینده بین تر باشند و مسایل حزبی و جناحی را از مسایل ملی تفکیک کنند.

در این راستا رییس جمهوری روز سه شنبه هفته جاری در اجلاس رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی خطاب به دانشگاهیان پرسشی با این مضمون را مطرح کرد که چرا منتقدان کم سواد یک اتفاق بین المللی را زیر سوال می برند که البته آنها نیز باید سخن بگویند، اما دانشگاهیان سکوت کرده اند یا نامه خصوصی به رییس جمهور می نویسند اما نمی آیند صحبت کنند.

این پرسش دکتر روحانی دستاویز برخی افراد و رسانه های مخالف دولت قرار گرفت تا با شدت بیشتری به سیاست خارجی مقتدرانه دولت یازدهم بویژه توافق ژنوا که مورد حمایت کامل رهبرانقلاب است، حمله کنند ؛ سیاست هایی که دولت آن را بر پایه گفت و گو و تنش زدایی برای حفظ منافع ملی و رفع بحران های بزرگ کشور اعلام کرده است.

رییس جمهوری با تاکید بر این که آینده و تاریخ ما را نمی بخشند، گفت: رسالت سنگینی بر دوش داریم چرا که وقتی یک قدم برمی داریم صهیونیست ها شب و روز فریاد می زنند و عصبانی هستند و برخی کشورهایی که از نظر جغرافیایی همسایه و نزدیک ما هستند همه جا داد و فریاد می کنند؛ معلوم است کار بزرگی صورت گرفته است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: از این کارهای جناحی و حزبی دست برداریم؛ این جناح، آن جناح و راست و چپ را رها کنیم؛ بس است؛ کمی هم به فکر مردم، کشور و آینده باشیم.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان سیاسی در این راستا معتقدند برخی ها با انگیزه های سیاسی درصدد حاشیه سازی و تخریب دولت هستند و بدبینانه به توافق ژنو و دستاوردهای دولت می نگرند.

آنان معتقد هستند که سیاه نمایی و تخریب توافق ژنو قابل دفاع نیست و اگر افراد منتقد نقدی دارند این نقدها را به صورت علمی، کارشناسانه و منصفانه بیان کنند و از بیان مطالب تخریبی، غیرعلمی و کارشکنانه پرهیز کنند.

نظرات و انتقادات این نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان مسائل سیاسی در مورد این تخریب ها و سیاه نمایی در موضوع توافق ژنو را در ادامه می خوانید:



**برخی با انگیزه های سیاسی درصدد حاشیه سازی برای دولت هستند

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی با انگیزه های سیاسی به دنبال حاشیه سازی برای دولت هستند.

«حسین گروسی» افزود: ما از سران سه قوه انتظار داریم همسو و هم گام با سیاست های کلی نظام و رهبری گام بردارند و در این راستا به حرف های حاشیه ای که برخی با انگیزه های سیاسی می زنند توجه نکنند.

گروسی ادامه داد: ممکن است برخی افراد با انگیزه های سیاسی یا عدم اطلاع رسانی مسائلی را درباره توافق ژنو نسبت به دولت مطرح کنند. من می گویم دولت خود را درگیر این حاشیه ها نکند و همانند گذشته با عقلانیت و تدبیر به کار خود ادامه دهد.

وی با اشاره به توافق ژنو گفت: همگان می دانند که مذاکرات مورد تایید رهبر معظم انقلاب بوده و رهبری بارها تاکید کردند که تیم مذاکره کننده مورد تایید ایشان است.

وی گفت: شاید در این راستا خیلی ها حاشیه درست کنند ولی آنان بدانند که حاشیه سازی هایشان اثری در مذاکرات ندارد.

گروسی افزود: مهم ترین نتیجه ای که این مذاکرات برای ایران دربرداشت این بود که اجماع جهان علیه ایران به هم خورد و اگر ما با عقلانیت و منطق باز هم جلو برویم بهتر می توانیم دیدگاه های خود را به جهانیان عرضه کنیم.



** نماینده مجلس: برخی بدبینانه به دنبال سیاه نمایی توافق ژنو هستند

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی بدبینانه به دنبال سیاه نمایی توافق ژنو هستند.

ابراهیم نکو با اشاره به این که افرادی قبل از مذاکرات ژنو نگاه بدبینانه به این مذاکرات داشتند، اظهار داشت: قبل از این که نتیجه مذاکرات روشن شود، عده ای فقط درباره جنبه منفی آن صحبت کردند.

نماینده مردم رباط کریم درمجلس شورای اسلامی با اشاره به این که این افراد قضاوتشان، قضاوت پیش داورانه است، گفت : این افراد تلاششان بر این است که این گونه حرکات دولت را با مشکل مواجه کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که مذاکرات نتایج خوبی را در پی داشته است عده ای فقط تلاش می کنند در مورد جنبه منفی صحبت کنند.

نکو با تاکید بر این که ندیدن جنبه مثبت مذاکرات بی انصافی است اظهار داشت: اگر جمع بندی از این مذاکرات داشته باشیم نتایج مثبت آن بیشتر از جنبه های منفی بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بردی که ما در مذاکرات داشتیم برد پررنگی بود اما برخی ها انصاف را رعایت نکردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رییس جمهوری نمی گوید افراد نقد نداشته باشند، بلکه دولت اعتدال نقد را می پذیرد و تا به حال هم ایرادی بر آن نگرفته اما برخی ها پا را فراتر گذاشته اند، سیاه نمایی می کنند و این سیاه نمایی در شان ملت و نظام نیست.



**سیاه نمایی و تخریب توافق ژنو قابل دفاع نیست/ افراد نقد منصفانه و سازنده داشته باشند

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیاه نمایی و تخریب توافق ژنو قابل دفاع نیست، اظهار داشت: افراد درباره این توافق نقد منصفانه و سازنده داشته باشند.

«محمد فیروزی» گفت: توافق ژنو بر اساس سیاست های کلی نظام زیر نظر مسوولان عالی رتبه نظام انجام شده است، در این راستا به منافع ملی کشورمان توجه شده است.

فیروزی افزود: ما باید در مسیر این توافق که فشارهای بین المللی نیز در راستای آن زیاد است نگاه منصانه داشته باشیم و از تخریب و سیاه نمایی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به این که نقد سازنده و ارائه راهکارهای مناسب در جهت پیشرفت و توسعه کشور خواهد بود اظهار داشت: منفی سازی کردن و نگاه نقادانه منفی داشتن در هیچ دوره ای قابل دفاع نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید در این راستا به دولت کمک کنیم ممکن است که یکسری تخریب ها به دلیل عدم آگاهی و یکسری به دلیل سیاه نمایی ها به دولت وجود داشته باشد ولی این تخریب ها کاری از پیش نخواهد برد و دولت بهتر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد.

فیروزی تاکید کرد: منتقدان اگر نقدی به دولت دارند نقدهایشان سازنده و منصفانه باشد و دست از تخریب و سیاه نمایی بردارند.



*** برخی ها به دلیل منافع شخصی توافق ژنو را تخریب می کنند

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی ها به دلیل حفظ منافع شخصی خود سعی می کنند که توافق ژنو را تخریب و با سیاه نمایی آن را تخریب کنند.

کمالدین پیرموذن با اشاره به این که، انتقاد سازنده خشم نیست، بلکه درمان است، اظهار داشت: موضوعی که امروز دغدغه رییس جمهوری و دلسوزان نظام است، این است که برخی ها به خاطر منافع شخصی و به بهانه بها دادن به منافع نظام با سیاه نمایی و دروغ پردازی و ابهام آفرینی سعی در تخریب توافق ژنو دارند.

وی با اشاره به این که، این افراد اهداف خاص خودشان را پیگیری می کنند، افزود: انتقاد تخریبی مورد مذموم آحاد ملت است و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست.

نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: همه صاحب منصبان به تعامل سازنده و عزت مند با دولت همت کنند، زیرا این گونه در راه پیشرفت کشور گام جدی برداشته اند.

این نماینده مجلس افزود: هدف کسانی که به دنبال تخریب دولت هستند، این است که به اهداف خود برسند، اما بهتر است آنان این موضوع را در نظر داشته باشند که رهبر معظم انقلاب تیم مذاکره کننده و اقدامات این تیم را تایید کرده اند و پشتیبان این تیم هستند.



**افراد غیرمتخصص درباره توافق ژنو اظهار نظر سیاسی – احساسی نکنند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خواستار نقدهای علمی نسبت به توافقنامه ژنو شد و تاکید کرد : افردی که اطلاعاتشان نسبت به موضوع توافقنامه ضعیف است یا به لحاظ تخصصی و فنی به مطلب ورود ندارند انتظار نیست که اظهار نظرهای سیاسی یا احساسی کنند.

حمید رضا ترقی اظهار داشت: توافقنامه هسته ای ژنو یک موضوع فنی و تخصصی است و باید اطلاعات کامل آن در اختیار نخبگان جامعه قرار گیرد تا بتوانند نسبت به ارزیابی یا حتی نقد آن ، اقدام مناسبی انجام دهند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نخبه های سیاسی، احزاب، کارشناسان مطبوعات و نمایندگان مجلس را از گروههای دلسوز و پیگیر توافقنامه هسته ای خواند و گفت: این افراد و گروهها از مطلعان و متخصصان جامعه هستند و باید گاهی به نقد دلسوزانه و علمی اقدام کنند تا به پیشرفت و رشد دست یابیم.

ترقی خاطر نشان کرد: دکتر روحانی خواسته است که کم سوادان انتقاد نکنند؛ بهتر است بگوید که کدام فرد بی سواد و کم سوادی اظهار نظر کرده و او را معرفی کند.

وی از دولت و رییس جمهوری خواست تا در این قضایا سعه صدر داشته باشند و نسبت به رفتار با منتقدان علمی و دلسوز دقت کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه به انتقاد برخی از نمایندگان نسبت به توافقنامه هسته ای اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس گاهی دسترسی به اطلاعات مناسب دارند و وقتی از مسئولان ذیربط پاسخ های کاملی را دریافت نمی کنند یا نظرات متفاوت غربی ها را مشاهده می کنند دچار ابهام می شوند و این موجب نقدهای گوناگون می شود که باید مسئولان هسته ای در این خصوص چاره اندیشی کنند.

ترقی راه حل فاصله گرفتن از نقدها به توافقنامه ژنو را پاسخگویی علمی دولت و تیم هسته ای عنوان کرد و خواستار حضور کارشناسان هسته ای در رسانه ملی و پاسخگویی به همه پرسش ها شد.

وی ادامه داد: پاسخگویی علمی در کنار پرسش های کارشناسی و فنی سبب ابهام زدایی خواهد شد و پس از این رویکرد هیچ فرد بی سوادی هم نظرنداده و نقد نمی کند؛ پاسخگویی علمی نقدهای علمی افراد مطلع را در بردارد و باعث کمک به پیشرفت و پیشبرد توافقنامه هسته ای خواهد شد.

عضو حزب موتلفه پیشنهاد کرد که ترجمه انگلیسی این توافقنامه در اختیار مردم و نخبگان علمی قرار گیرد و در این باره از سوی مسئولان توضیح داده شود که چرا متن انتشاری کاخ سفید در برخی جهات با متن منتشر شده ما متفاوت است.

ترقی خاطر نشان کرد: توجه به نخبگان علمی و کارشناسان به همراه پرسش و پاسخ های علمی از سوی منتقدان و مسئولان موجب توفیقات بیشتر در این زمینه خواهد شد.



** انتقادها باید منصفانه و در جهت پیشرفت کشور باشد

رییس شورای عالی حزب همبستگی گفت: کسانی که در کشور منتقد عملکرد دولت به ویژه در بحث مذاکرات هسته ای هستند باید منصفانه و در جهت پیشرفت و رشد کشور انتقاد کنند.

محمدرضا راه چمنی افزود: رییس جمهوری مدافع نقد اشخاص، گروهها و افراد صاحب نظر در بحث های مختلف نسبت به دولت از جمله توافقنامه ژنو است البته نقدی که منصفانه و علمی باشد.

وی ادامه داد: رییس جمهوری معتقدند که نقد به عملکرد دستگاه های دولتی و به خصوص به قوه مجریه باعث رشد و عملکرد بهتر می شود.

این فعال سیاسی گفت: کسانی باید منتقد باشند که در آن زمینه علم آن را داشته باشند و این گونه نیست که هرکسی بیاید و در هر موضوعی که دلش می خواهد صحبت کند. بنابر این اگر رییس جمهوری در سخنان خود می گوید افردی که کم سواد هستند اظهار نظر نکنند و نقد باید صورت بگیرد ولی علمی باشد حرف کاملا درستی است.

راه چمنی واکنش رییس جمهوری به نقدهای ژنو را یک نوع گلایه به اساتید دانشگاهی و نخبگان کشور دانست و گفت: آنچه که مسلم است خطاب روحانی به اساتید دانشگاهی و افراد نخبه بود که چرا آنها وارد بحث ها نمی شوند. اگر توافق ژنو را درست ارزیابی می کنند چرا به صورت علنی بازگو نمی کنند و نامه خصوصی می نویسند ولی حاضر نیستند علنی از آن دفاع کنند.

وی ادامه داد: اگر درست است یا اگر نادرست؛ اساتید دانشگاه ها و کارشناسانی که در زمینه های مختلف و به خصوص هسته ای مطالعه دارند چرا در جامعه سکوت کرده اند و این موجب شده که هرکسی با هر سطح سوادی در این خصوص اظهار نظر کند که این کار موجب تضعیف موضع ما در برابر دشمنان شود.

رییس شورای عالی حزب همبستگی در ادامه گفت: هر کاری یا عملکردی که نقد می شود باید انتقاد کارشناسی باشد اگر توافق ژنو را نقد می کنند باید اشکالات آن کارشناسی و با ذکر دلیل باشد تا بشود برای رفع مشکل راه حل ارایه کرد.

وی اضافه کرد: اگر نقدها خیرخواهانه و منصفانه باشد تصمیمات برای ادامه کار درست گرفته می شود یعنی این که می توان تصمیم گرفت به عنوان مثال در موضوع هسته ای چگونه باید برخورد کرد که بتوانیم منافع بیشتری را برای کشور کسب کنیم.

راه چمنی گفت: صرف این که بیاییم فقط همه چیز را سیاه ببینیم کار درستی نیست و به هر صورت ، اشکالاتی اگر وجود دارد ، نقدها نباید در جهت کوبیدن، تخریب و از سر عناد باشد.

رییس شورای عالی حزب همبستگی با بیان این که ما منکر این موضوع نیستیم که توافقنامه اشکالاتی دارد گفت: باید ببینیم که این توافقنامه در شرایط فعلی و با این وضعیت اقتصادی به نفع جمهوری اسلامی است یا خیر؟

وی ادامه داد: چیزی که مشخص است ما نمی توانیم کشور آمریکا و گروه 1+5 را مجبور کنیم که دست از تحریم ها بردارند و بدون این که از طرف ما اقدامی صورت بگیرد بیایند تحریم ها را لغو کنند.

راه چمنی اضافه کرد: ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم و بعد بیاییم اشکالات را منصفانه و با کار علمی و کارشناسی شده پیدا کنیم و انتقال دهیم.

وی گفت: باید منتقدین همه جوانب با در نظرگرفتن عدالت ، انصاف، شرایط کشور، شرایط قطعنامه هایی که در گذشته به ایران تحمیل شده و تحریم های ظالمانه ای که به صورت یکجانبه از سوی برخی قدرت ها مثل آمریکا وارد شده و همچنین وضعیت اقتصادی و مشکلاتی را که مردم دارند در نظر بگیرند.

رییس شورای عالی حزب همبستگی ادامه داد: به هر صورت توافقنامه اولیه ژنو شروع یک راهکاری برای حل مشکلات موجود است و می توان با کمک به دولت و تیم هسته ای در چارچوب هایی که نظام جمهوری اسلامی دنبالش است و سیاست های کلی که مقام معظم رهبری اعلام کرده بتدریج مشکلات و تحریم ها را لغو و مراحل بعدی را دنبال کنیم.

سیام**9121 ** 1418
کد N108034

وبگردی