آفتاب
یک استاد حوزه و دانشگاه:

در اسلام تفتیش عقاید و اندیشه‌ها اکیدا ممنوع است

در اسلام تفتیش عقاید و اندیشه‌ها اکیدا ممنوع است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: همانگونه که اسلام برای جان انسان‌ها ارزش زیادی قائل است به آبروی آنها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهد و اسلام حرمت انسان‌ها را واجب می‌داند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد:

اسلام به قدری به حریم خصوصی افراد اهمیت می‌دهد که می‌گوید هیچ کسی نباید بدون اجازه وارد ملک شخصی کسی شود وقتی اسلام به پوست انسان که اقتصاد است اهمیت می‌دهد چگونه می‌شود به مغز و قلب انسان‌ها کم‌اهمیت باشد مغز و قلب انسان‌ها یعنی همان آبرویشان که در حریم خصوصی زندگی آنها جای دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در زیارت‌نامه ائمه اطهار(ع) می‌خوانیم: خدا لعنت کند آنهایی را که با دست و زبانشان شما را کشتند. مصداق دست در اینجا کاملا مشخص است یعنی وسائل مادی و مصداق زبان همان است که علیه انسان‌ها شایعه سازی کنیم و از چیزی که در وجود آنها نیست سخن بگوییم که این امر در زمان ائمه(ع) زیاد رخ می‌داد و با این حرکت باعث می‌شد که با آبروی ائمه(ع) بازی شود و مردم در مورد آنها اشتباه فکر کنند.

گلپایگانی تصریح کرد: اینکه بخواهیم در شرایط عادی تلفن و ایمیل افراد را چک کنیم کار درستی نیست و این کار از طرف هیچ سازمان، ارگان و یا نهادی نباید صورت بگیرد. اینگونه کارها و چک‌کردن زندگی مردم متعلق به صهیونیسم‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌های غیرمتعهد به آئین دینی هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «در اسلام تفتیش عقاید و اندیشه‌ها اکیدا ممنوع است» خاطرنشان کرد: این را تمامی افرادی که حتی بویی از اسلام نیز نبرده‌اند می‌دانند. پس ما نباید با کنکاش در زندگی خصوصی افراد رازهای آنها را برملا کنیم اگر این کار صورت گیرد مثل آن است که خانه شخصی انسان‌ها را ویران کرده‌ایم و با این کار مورد خشم و غضب خدا قرار می‌گیریم.

گلپایگانی یادآور شد: برای فرهنگ سازی این کار باید زندگی پیامبر(ص) را تا قیامت راهنمای خود قرار دهیم و صدا و سیما نیز در این راستا یک دانشگاه به حساب می‌آید و باید به جای پخش کردن فیلم‌های بی‌معنا و تبلیغات زیاد به فرهنگ‌سازی اینگونه کارها بپردازد.

وی در پایان گفت: در این راستا ائمه جماعات و آموزش و پرورش نیز خود یک نهاد تأثیرگذار هستند و باید به مردم بفهمانند که تفتیش گناهی نابخشودنی است و با تفتیش در زندگی افراد اعتبار جامعه از بین می‌رود و دیگر افراد به یکدیگر اعتماد نمی‌کنند.

انتهای پیام

کد N108015

وبگردی