آفتاب

روسیه و چین بر تشریک مساعی برای حل مساله سوریه تاکید کردند

روسیه و چین بر تشریک مساعی برای حل مساله سوریه تاکید کردند

مسکو- ایرنا- ˈولادیمیر پوتینˈ و ˈشی جین پینگˈ رؤسای جمهوری روسیه و چین بر اهمیت و ضرورت تشریک مساعی دو کشور برای حل و فصل مسالمت آمیز مسایل سوریه تاکید کردند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، پوتین به اتفاق همتای چینی خود روز پنجشنبه در جریان این دیدار در شهر بندری سوچی واقع در ساحل دریای سیاه با فرمانده رزمناو پتر کبیر که ناو فرماندهی روسیه در دریای مدیترانه است و نیز فرمانده ناو چینی ˈیانگ چنگˈ ارتباط ویدئویی برقرار کردند.

این دو ناو، فرماندهی ناوگروه روسیه و چین در دریای مدیترانه برای تامین امنیت محموله های اجزای تسلیحات شیمیایی سوریه را برعهده دارند.

فرماندهان این دو ناو به ترتیب گزارشی از اقدامات افراد تحت فرماندهی و وضعیت منطقه به روسای جمهوری روسیه و چین ارائه کردند.

پوتین در این کنفرانس ویدئویی همکاری روسیه و چین برای حل و فصل بحران سوریه را بسیار بااهمیت خواند.

وی گفت: روسیه و چین اقدامات زیادی برای آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و حل مساله امحای تسلیحات شیمیایی این کشور انجام داده اند.

پوتین یادآوری کرد: دو کشور در حال حاضر مسئولیت تامین امنیت انتقال اجزای تسلیحات شیمیایی سوریه برای نابودی را برعهده دارند.

رییس جمهوری روسیه گفت: نیروهای مسلح روسیه و چین در سال گذشته دو رزمایش در مبارزه با تروریسم و عملیات دریایی انجام دادند.

وی اضافه کرد: مصمم هستیم در آینده هم برای تقویت امنیت بین المللی تلاش کنیم.

رییس جمهوری چین هم خطاب به فرمانده ناو چینی یادآوری کرد: در سال گذشته ناوهای چینی و روسی دو بار کشتی های حامل مواد تسلیحات شیمیایی سوریه را برای نابودی همراهی کردند.

شی جین پینگ با بیان این که این اقدامات با مجوز سازمان ملل و قطعنامه شورای امنیت انجام گرفت، اقدامات برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه را موفقیت آمیز خواند و این موفقیت را به پرسنل نظامی چین و روسیه تبریک گفت.

وی ابراز امیدواری کرد تمام تسلیحات شیمیایی سوریه تا تاریخ تعیین شده نابود و این مساله بطور کامل حل و فصل شود.

اروپام/2242**518 ** 1552
کد N107920

وبگردی