آفتاب

رییس مجلس عراق: بدنبال عادی سازی روابط ترکیه و عراق هستم

رییس مجلس عراق: بدنبال عادی سازی روابط ترکیه و عراق هستم

آنکارا - ایرنا - ˈ اسامه نجیفی ˈ رییس مجلس عراق هدف از سفرش را به آنکارا و دیدار با مقامات ترکیه تلاش برای عادی کردن روابط آنکارا و بغداد عنوان کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، نجیفی روز پنجشنبه پس از دیدار با ˈ رجب طیب اردوغان ˈ و ˈ احمد داوداوغلو ˈ نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه گفت : هدف از سفرم به آنکارا نزدیک کردن دیدگاه های آنکارا و بغداد برای بهبود روابط دو کشور است.

وی با اشاره به مخالفت دولت بغداد با انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه اظهارداشت : تلاش می کنیم که زمینه بهبود روابط دولت بغداد و اربیل را نیزفراهم کنیم .

رییس مجلس عراق در ادامه گفت : در پی توافق بغداد و اربیل در انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه ، آنکارا از این توافق استقبال و حمایت خواهد کرد.

پایگاه خبری حریت روز پنجشنبه با اشاره به دیدار نجیفی با نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه نوشت: رییس مجلس عراق در دیدار با اردوغان و داود اوغلو در خصوص تحولات عراق به دنبال استعفای بیش از 40 تن از نمایندگان مجلس این کشور و رشد فزاینده خشونت در کشورش بحث و تبادل نظر کرد.

ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه ˈخبرترکˈ در خصوص صدور نفت عراق به بازارهای جهانی از طریق ترکیه گفت: هر دو طرف مسوولیت هایی دارند که موظف به اجرای آن هستند.

وی گفت: نفت عراق بدون کسب اجازه از دولت بغداد صادر نخواهد شد. نفت متعلق به عراق است. شمال و جنوب فرقی ندارد. ترکیه نفتی را که به بندر جیهان می آید، ذخیره می کند و محاسبه را دولت مرکزی انجام خواهد داد.

وی افزود: در حال حاضر 400 هزار بشکه نفت عراق در بندر جیهان ترکیه ذخیره شده است و ترکیه پای بند تعهدات خود است.

وی در پاسخ به سووالی در خصوص انتقال گاز عراق به ترکیه، افزود: عراق می گوید گاز استخراجی را در تولید برق استفاده خواهد کرد، ولی ترکیه آماده است همه گازی را که در عراق تولید می شود، خریداری کند. گاز عراق در سال های 2016 و یا 2017 و 2018 هم می تواند به ترکیه صادر شود و ترکیه یک پنجم نیاز گاز خود را از عراق تامین خواهد کرد. هزینه واردات گاز ترکیه از عراق نسبت به سایر کشورها مقرون به صرفه تر خواهد بود.



** توافقات انرژی ترکیه با اقلیم کردستان عراق با واکنش دولت بغداد روبه رو شده است.

گفته می شود، ترکیه و اقلیم کردستان عراق، شش سند همکاری در زمینه کشف، استخراج، راه اندازی، انتقال و تجارت نفت و گاز به امضا رسانده اند.

بغداد تاکید دارد که این قراردادها بدون کسب رضایت دولت مرکزی، قانونی نیست و با آن مخالفت خواهد کرد.

در پی تشدید اعتراض های بغداد، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که تا کسب رضایت بغداد توافقات به عمل آمده با اقلیم کردستان عراق، اجرایی نخواهد شد.

این قراردادها در پی سفر آذرماه گذشته ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به ترکیه امضا شده است.

نجیفی در حالی به ترکیه سفر می کند که در پی توافق دو هفته پیش اقلیم کردستان عراق و دولت بغداد، صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه متوقف شده است.

ˈحسین شهرستانیˈ معاون نخست وزیر عراق در امورانرژی اعلام کرده است از مسوولان اقلیم کردستان تضمین گرفته که تا زمانیکه به توافق نهایی مشترک نرسیده اند، فروش نفت از این منطقه متوقف شود .

خاورم230 ** 1552
کد N107892

وبگردی