آفتاب
کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مالزی

مدیریت اعتدال گرا ایران را الگوی جهان می کند

مدیریت اعتدال گرا ایران را الگوی جهان می کند

کوالالامپور – ایرنا – کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مالزی وقوع انقلاب اسلامی را عامل استقلال ایران در سیاست خارجی دانست و گفت: مدیریت اعتدال گرا، ایران را الگوی کشورهای جهان می کند.

ˈ عظمی حسن ˈ کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مالزی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: ایران می تواند الگوی بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی باشد و مدیریت واقع بین و اعتدال گرا در ایران مدت زمان تبدیل این کشور را به الگوی سایر کشورها کوتاه تر می کند.

وی گفت: نگاه مغرضانه جامعه بین الملل مشکلاتی برای ایران به وجود آورده است که یک مدیریت اعتدال گرا می تواند شرایط ایران را در سطح جهانی بهبود بخشد.

وی تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان را هدیه انقلاب اسلامی به مردم ایران دانست و گفت که وقوع انقلاب اسلامی در ایران قدرت را بین مردم توزیع کرد.

کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مالزی تاکیدکرد: سیاست خارجی ایران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 به نفع طبقه حاکم بود، اما این تعریف پس از انقلاب دگرگون شد و منافع ایرانیان در صدر برنامه ها در سیاست خارجی قرار گرفت.

وی گفت: روابط شاه ایران و آمریکا بسیار نزدیک بود و واشنگتن پیش از انقلاب در امور داخلی ایران دخالت می کرد، اما امام خمینی (ره) برای همیشه استقلال را برای ایران به ارمغان آورد.

این اندیشمند مالزیایی تصریح کرد: در دوران پهلوی مستبد، مردم خواستار آزادی بودند اما شاه از اعطای آزادی به مردم ایران هراس داشت.

عظمی حسن گفت: سیاست خارجی ایران امروز به طور مستقل و بدون دخالت قدرت های جهانی تدوین می شود و این هدیه بزرگ انقلاب اسلامی به ملت ایران است.

وی افزود: رابطه با قدرت های جهانی از جمله آمریکا دارای مزایایی نیز هست، اما این رابطه زمانی موثر است که قدرت ها حیطه خود را بدانند و در تدوین سیاست های کلی یک کشور دخالت نکنند.

استاد دانشگاه فناوری مالزی همچنین خاطرنشان کرد: استقلال ایران در تدوین سیاست خارجی می تواند الگوی سایر کشورها از جمله کشورهای آفریقایی و آسیایی قرار گیرد.

وی گفت: تبدیل ایران به الگوی سایر کشورها با توجه به برنامه های انقلاب و شعارهای آن امری شدنی است اما نیاز به زمان و پاره ای تغییرات در برنامه ریزی داخل ایران دارد.

آساق**د.م**1611
کد N107523

وبگردی