آفتاب

اعتراض کشاورزان تایلندی به سیاست های یینگلوک شیناواترا

اعتراض کشاورزان تایلندی به سیاست های یینگلوک شیناواترا

کوالالامپور - ایرنا - ده ها کشاورز تایلندی روز پنجشنبه در تجمعی اعتراض خود را نسبت به سیاست های دولت یینگلوک شیناواترا نشان دادند.

به گزارش ایرنا، خرید برنج کشاورزان از طرف دولت یینگلاک شیناواترا بالاتر از قیمت بازار و انبار کردن آن و عدم توان برای صادرات و بازاریابی مشکلات زیادی برای کشاورزان تایلندی بوجود آورده است.

نخست وزیر موقت تایلند در سال 2011 میلادی با دادن قول خرید برنج کشاورزان به قیمت 470 دلار در هر تن در انتخابات پیروز شد.

تایلند سه دهه و تا سال 2012 بزرگترین صادرکننده برنج جهان بود اما این جایگاه را طی دو سال گذشته از دست داده است.

به گزارش رسانه های تایلند، کشاورزان این کشور طی روزهای گذشته در اعتراض به سیاست های دولت در این بخش همگام با مخالفان سیاسی اقدام به راهپیمایی و مسدود کردن دو بزرگراه منتهی به بانکوک کردند.

گروهی از برنجکاران تایلندی امروز در ادامه اعتراضات خود مقابل ساختمان وزارت بازرگانی این کشور تجمع کردند و خواستار رسیدگی به این مساله و پرداخت نشدن طلب های خود شدند.

یینگلوک شیناواترا نخست وزیر موقت تایلند کاهش قدرت دولت بدنبال انحلال مجلس و تظاهرات مخالفان را در عدم رسیدگی به مشکلات کشاورزان موثر می داند اما مخالفان تاکید دارند این مشکلات قبل از اعتراضات و محاصره ساختمان های دولتی توسط مخالفان وجود داشته است.

منتقدان دولت تایلند برنامه حمایتی دولت از برنجکاران را طرحی بی فایده می دانند که موجب افزایش قیمت صادرات شده و برنامه دولت برای متوازن کردن بودجه را به خطر انداخته است.

نگرانی دولت تایلند در برابر طرحی که در مورد بخش برنج این کشور اجرا می کند پس از لغو خرید یک میلیون تن برنج توسط یک شرکت چینی در هفته جاری افزایش یافته است.

دولت تایلند تمایلی به افشای هزینه اجرای طرح حمایت از برنجکاران و یا میزان ذخایر برنج این کشور ندارد، اما برخی آمارها حکایت از آن دارد که خسارت ناشی از اجرای این طرح در نخستین سال اجرا حدود چهار میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.

هدف دولت تایلند از اجرای این برنامه کمک به کشاورزان فقیر بود اما باعث شد قیمت برنج تایلندی گران تر از برنج هند و ویتنام شود و این کشور جایگاه بزرگ ترین صادرکننده برنج جهان را واگذار کرد.

دولت تایلند از مردادماه سال جاری تصمیم گرفت قیمت مداخله ای برای برنج را 20 درصد کاهش دهد تا به احیای صادرات کمک کند.

آساق**د.م**1611
کد N107426

وبگردی