آفتاب

روحانی چه کسانی را بی‌سواد می‌داند؟

روحانی چه کسانی را بی‌سواد می‌داند؟

سخنان رئیس جمهور در جمع روسای دانشگاهها با انتقاداتی مواجه شد.

محمود عزیزی: روزی که دبیرشورای عالی امنیت ملی در سعد آباد روبه‌روی جک استروا و ودو وزیر خارجی اروپایی دیگر که به تهران آمده بودند نشسته بودند تا توافق نامه سعدآباد را امضا کنند بیرون از سالن مذاکره دو طرف ایرانی و اروپایی، گروهی از دانشجویان به این مذاکرات اعتراض می‌کردند و شعار می‌دادند.

اعتراض‌هایی که طرف انگلیسی خیلی خوب شنیده بود و به تیم ایرانی گفته بود، پس این اعتراض‌ها چه می‌گوید؟
لحن سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور نخستین واکنش جدی او به منتقدان دولت او و توافق هسته‌ای اخیر بود. رئیس‌جمهور که تا کنون با صبر در برابر اظهارات مغرضانه و بهانه گیری‌ها سکوت کرده بود تا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای وظایفشان را انجام دهند این بار در کسوت حقوقدانی که معمولاً واکنش‌های تند را کسی از او سراغ ندارد سخن گفت و گلایه کرد.
حجت الاسلام حسن روحانی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی از منتقدانی که آنها را «بی سواد» می‌خواند انتقاد کرد و در عین حال گفت که«باید اجازه داد فضای باز ایجاد شود و حتی این گروه هم انتقاد کنند.»
روحانی انتقاد کرد که چرا دانشگاه خاموش است؟ سؤال کرد چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان و‌ دانشگاهیان سکوت می‌کنند؟ بعد هم خطاب به اساتیدی که نامه خصوصی به رئیس‌جمهور نوشتند، گفت: «چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیه سقراط ‌وار می‌خواهیم»
منتقدانی که شیخ دیپلمات بدانها تاخت، همگی در دسته مخالفان و منتقدان دولت قرار می‌گیرند. گروهی از نمایندگان مجلس، برخی سیاسیون در بیرون از پارلمان، حامیان دولت سابق، حامیان انتخاباتی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و برخی چهره‌های دانشگاهی منتقدان توافقی هستند که برگ برنده روحانی در 100 روز ابتدایی دولت یازدهم بود.
نوک حمله روحانی بیش از همه به نمایندگانی باز می‌گردد که از «فروخته شدن عزت ملی ایران» در توافق ژنو سخن گفته‌اند، رسانه‌های آنان در آغاز اجرای این توافق عنوان «هولوکاست هسته ای» را برای تیتر یک خود انتخاب کرد و روزی دیگر آغاز این توافق را به ملت ایران«تسلیت » گفتند.
این منتقدان گروهی از نمایندگان مجلس را تشکیل می‌دهند که با عنوان جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم، وارد مجلس شدند و امروز چهره‌های آن در رأس انتقاد از دولت هستند. یک روز موضوع نقدشان توافق ژنو است و روزی دیگر سبد کالای دولت برای مردم.
گروه دیگر چهره‌های سیاسی مورد نقد روحانی نمایندگانی هستند که اگر چه با در ذیل چتر جبهه پایداری شناخته نمی‌شوند، اما همسو با آنان هستند. نمایندگان حامی جمعیت رهپویان و ایثارگران در این طیف قرار می‌گیرند. این گروه در ماه‌های اخیر در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود از انتقاد رهبر معظم انقلاب از توافق ژنو، تشکیل تیم نظارت بر موضوع هسته‌ای در سطح کلان نظام و تصمیم به غنی‌سازی 60 درصدی سخن گفتند. اخباری که هیچ کدام مورد تأیید واقع نشد و در نهایت هم خبری از تیم ناظر به موضوع هسته‌ای نشد و تنها علاء الدین بروجردی به نمایندگی از رئیس مجلس عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شد. آن هم بعد از موافقت روحانی.
طیف دیگر منتقدان روحانی، رسانه‌هایی هستند که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بنای انتقاد از دولت را گذاشتند و به طور مداوم از رویکردهای ظریف و همکارانش در مذاکرات هسته‌ای انتقاد کردند.
حسین شریعتمداری در چند ماه گذشته در نوک حمله انتقاد از دولت قرار گرفت و بارها در یادداشت‌ها و سرمقاله‌های خود از کشدار بودن واژه‌های توافق ژنو و به ضرر منافع ملی بودن آن سخن گفت. یکی از سایت‌های حامی دولت سابق هم روز گذشته به اظهارات روحانی واکنش نشان داد و نوشت:رئیس‌جمهور محترم دقیقا روشن نکرده‌اند که آیا مراد از منتقدین بی‌سواد، دانشمندان هسته‎ای منتقد به تعطیلی تاسیسات هسته‌ای کشور هستند و یا اساتید مبرزی چون امثال دکتر سعید زیباکلام (دکترای فلسفه غرب و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) که این روزها تمامی پروژه‌های علمی خود را به حالت تعلیق درآورده و برای روشنگری در قبال این توافقنامه غیرقابل دفاع، به دانشگاه‌های مختلف کشور سفر می‌کنند.
اظهارات بی‌سابقه روحانی در انتقاد از منتقدان توافق هسته‌ای، بیش از همه به فشارهایی بازمی گردد که از هر سو به دولت روانه می‌شود و درست و غلط به دنبال ایراد گرفتن از عملکرد دولت هستند.
رئیس‌جمهور در سخنانش همچنین ازکسانی انتقاد کرد که در طول سه دهه گذشته انقلاب نگاه حداقلی به جامعه داشته‌اند. روحانی از «عده»‌ای سخن گفت که خود را «متولی می‌خوانند و همه مردم از نظر آنها مشکوک و مورد تردید هستند.»بعد هم با لحنی که کمتر از سوی او استفاده شده، خطاب به این گروه گفت : «شما چکاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید؟ آیا تنها با یک شعار یا چهره، آدم متولی می‌شود؟ بگذارید محیط باز ایجاد شود.»
روحانی همچنین از آدم‌های بیکاری در کشور سخن گفت که شغل آنها، پیدا کردن نقطه ضعف از افراد است. بعد هم تأکید کرد:مردم ما عاشق کشور و اسلام هستند، عاشق انقلاب و امام هستند، قانون اساسی و رهبری نظام را قبول دارند. چرا به همه شک می‌کنیم و طرف هرچه قسم می‌خورد قبول نمی‌کنیم؟ تمام زندگی طرف را بررسی می‌کنیم، تمام سخنرانی‌ها و گذشته طرف را بررسی می‌کنیم تا نقطه ضعفی پیدا کنیم.
اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور فقط یک اظهارنظر سیاسی از سوی رئیس‌جمهور نخواهد بود و در آینده برای نقد دولت حسن روحانی مورد استفاده منتقدان قرارمی گیرد و صدای منتقدان را برای انتقاد بیشتر از اظهارات رئیس‌جمهور بلند می‌کند.
منتقدانی که روحانی آنها را به خوبی می‌شناسد و ازریشه‌های آنها با خبر است. آنها ازهمان سال 82 منتقد روحانی و عملکردش بوده‌اند.

/27212 

کد N107388

وبگردی