آفتاب
روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی: /2

تنها حرکت داخلی در اقتصاد کافی نیست، نیاز به تعامل با بیرون داریم/ 117 هیات خارجی وارد ایران شده اند

تنها حرکت داخلی در اقتصاد کافی نیست، نیاز به تعامل با بیرون داریم/ 117 هیات خارجی وارد ایران شده اند

رئیس جمهور با با بیان اینکه در بحث اقتصاد تنها حرکت داخلی کافی نیست و نیاز به تعامل با بیرون داریم، تصریح کرد: امروز تقریبا در بخش اقتصادی و سیاسی ترافیک شکل گرفته و حدود 117 گروه و هیات وارد ایران شده اند، خود من شاید بیش از 100 ملاقات خارجی داشته‌ام.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی که چهارشنبه شب از شبکه اول صداوسما پخش شد، در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره سفرهای استانی مبنی بر این که دستاورد شما از سفر به خوزستان چه بود و چقدر از تصمیمات این سفر قرار است اجرایی شود گفت: ابتدا باید یکبار دیگر از مردم خونگرم و عزیز خوزستان تشکر کنم. مردم خوزستان در خط مقدم دفاع هشت ساله بودند. حق بزرگی بر استقرار جمهوری اسلامی داشتند. من برای همه مردم احترام قائلم خصوصا مردم استان هایی که در خط مقدم بودند.

وی با بیان این که حضور در استان ها برای دولت مغتنم است افزود: ما در این سفرها حرف های آن ها را می شنویم. حرف های علما، اندیشمندان و در این سفر اجتماع مردمی شکل گرفت و توانستیم از فضایی که صدا و سیما به صورت مجازی شکل داد با همه مردم استان گفتگو داشته باشیم اما آنچه برای من مهم است تصمیماتی است که در سفر استانی اتخاذ می شود. تصمیمات یا باید از قبل در موردش فکر شود یا اگر در سفر استانی مطرح می شود بعدا در تهران مورد بررسی قرار بگیرد.

روحانی ادامه داد: در خوزستان از قبل بررسی کرده بودیم و تصمیمات مهمی اتخاذ شد. مهمترین بحث در مورد زمین های کشاورزی و رساندن آب به 5.5 هزار هکتار زمین قابل کشت بود و قرار شد ظرف سه سال بحث آب رسانی حل شود.

رئیس جمهور با بیان این که در سفر به خوزستان مسائل دیگری نیز مطرح شد افزود: اولین تصمیم این بود که ظرف یک هفته آب شهرستان اهواز تامین شود و این کار انجام شد و همه تصمیمات نیز عملی خواهد شد. اساس در سفر استانی این است که تصمیمات در ظرف 3.5 سالی که دولت فرصت دارد عملیاتی و اجرایی شود.

در ادامه نشست روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که شما در سفر داووس دیدارهای متفاوتی داشتید و از گشایش همکاری سخن گفتید، آیا صرفا این سفر پاسخ به دعوت بود یا برنامه درازمدتی برای همکاری دارید گفت: هر دوی این موارد مدنظر بود. ما به یک دعوت پاسخ دادیم و هدف های بالاتری نیز مد نظر بود.

رئیس جمهور با بیان این که امسال به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گذاری شده است افزود: حماسه سیاسی و اقتصادی خلق شده و خلق خواهد شد. دولت در مسیری که ملت تعیین می کند حرکت می کند. در سفر بیشکک که البته آن سفر، سفر منطقه ای به حساب می آمد و در سفر سازمان ملل که اهمیت بسیاری داشت در واقع حماسه سیاسی را خواستیم کلید بزنیم.

روحانی با اشاره به این که حماسه اقتصادی را مردم باید بیافرینند افزود: تکیه ما باید به منابع داخلی باشد اما در حدود شش ماهی که گذشته شاهد حرکت های بسیار خوبی هستیم. در بحث تورم توانستیم یک قدم برداریم. تورم را به 35 درصد در ماه دی برسانیم و این یعنی 8 واحد درصد کاهش تورم داشته ایم. البته در این مورد مردم هم کمک کردند.

رئیس جمهور با بیان این که موظف است از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند ادامه داد: ما موظف هستیم برای حل هر مشکلی از بانک استفاده نکنیم و این کار با یک دستور انجام می شود ولی در دراز مدت مشکلات فراوانی ایجاد می شود.

رئیس جمهور سپس به مسئله رکود اقتصادی اشاره کرد و گفت: شکستن رکود از تورم مهمتر است. گاهی این ها با هم سازگار نیستند یعنی دارویی که برای ضد تورم استفاده می شود با دارویی که برای کاهش رکود استفاده می شود سازگار نیست. در زمینه بیکاری ولو اندک تحولی ایجاد شد. در زمینه سرمایه گذاری 8 میلیارد فاینانس خارجی برای نیروگاه ها، معادن، فولاد، صنعت و حتی برای مترو را توانستیم جذب کنیم و 8.5 میلیارد دیگر جذب خواهیم کرد. در بخش سرمایه گذاری نیز برای شکستن رکود شاهد تحولی بزرگ خواهیم بود.

روحانی با اشاره به این که نقدینگی در کشور در مسیر درستی قرار گرفته است افزود: اکنون بورس خیلی فعال است و حرکت خوبی را در داخل شاهدیم اما در بحث اقتصاد تنها حرکت داخلی کافی نیست. نیاز به تعامل با بیرون داریم. فضای سرمایه گذاری، فضای بزرگی است. من در دائوس اعلام کردم ما بیش از 100 میلیارد در انرژی، نفت و گاز و بیش از 75 میلیارد در بخش پتروشیمی نیاز به سرمایه گذاری داریم که البته بخشی از این منابع از داخل و بخشی نیز از خارج تامین می شود.

روحانی با اشاره به این که در شش ماه گذشته 4 میلیارد سرمایه گذاری خارجی را جذب کرده ایم افزود: سفر به داووس برای این بود که اعلام کنیم فضای جدیدی در اقتصاد به وجود آمده در واقع طلوع مجدد ایجاد شده و همگان شاهده بودید که کارآفرینان چه استقبالی در مورد ایران نشان می دادند. امروز تقریبا در بخش اقتصادی و سیاسی ترافیک شکل گرفته. حدود 117 گروه و هیات وارد ایران شده اند. خود من شاید بیش از 100 ملاقات خارجی داشته ام.

وی ادامه داد: در ماه های آینده نیز ترافیک شدیدی را می بینم. هم بازرگانان، هم مقامات سیاسی از شرق از اروپا به ایران می آیند لذا دائوس برای این بود تا حماسه اقتصادی را در بخش خارجی کلید بزنیم و شاهد تحول اقتصادی در ماه های آینده خواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان این که هم حرکت اقتصادی و هم حرکت سیاسی از داخل باید شروع شود ادامه داد: از فرصت داخلی استفاده می کنیم ولی نیاز امروز این نیست که در کنجی قرار بگیریم. ما هم نیاز به صادرات و هم نیاز به واردات داریم. ما اولین کشور در دنیا از نظر ذخائر گازی و دومین کشور از نظر ذخائر نفت هستیم. نیروی انسانی بسیار قوی داریم و دائوس قدم بزرگی بود در این راه.

در ادامه برنامه مجری از رئیس جمهور در مورد توافق نامه ژنو پرسید و گفت: برخی به توافق نامه انتقاد دارند و ابهاماتی مطرح می کنند ولی دیروز شما از دانشگاهیان خواستید وارد عرصه شده و مسائل را مطرح کنند. نظر شما در این مورد چیست که رئیس جمهور در پاسخ گفت: انتقاد که خوب است، ما استقبال می کنیم از انتقاد. مردم باید انتقاد کنند. من می خواستم دانشگاه حضور فعال تری داشته باشد. نه تنها در روابط بین الملل بلکه دانشگاه باید محصولش به جامعه برگردد و برای مردم ملموس باشد. دانشگاه نباید به نوشتن کتاب و مقاله اکتفا کند. باید در مورد مسائل مختلف نظر بدهد.

روحانی با اشاره به این که بحث ما در توافق ژنو بحث برد-برد بود افزود: بعضی ها فکر می کنند باید برد باخت باشد. اصلا برد باخت در دنیای امروز معنا ندارد. برد-برد یعنی در بخشی برنده می شویم و طرف مقابل اقداماتی انجام می دهد و به این شکل توافق نیز باقی می ماند. آنچه مهم است این که خط قرمز رعایت شود. خواست مردم، عزت مردم و سیاست کلی مد نظر باشد. امروز مردم شاهد یک عزت اند.

روحانی ادامه داد: همین صف های طولانی برای ورود به ایران نشان می دهد این ملت صدای عظمتش به گوش همه رسیده. امروز فرصت جدیدی را ملت ما خلق کرده و در این توافق هم قدم مهمی برداشتیم.

رئیس جمهور به دیگر دستاوردهای توافق ژنو اشاره کرد و گفت: دشمنان ما می خواهند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و در سایه ایران هراسی جنایت هایشان را در منطقه ادامه دهند و بگویند مشکل ایران است و همسایگان و ملت ها را بترسانند. ما می خواستیم ضربه ای بزنیم به این توطئه ایران هراسی و به دنیا بگوییم این سخنان دروغ است و فعالیت ما صلح آمیز و درها طبق قانون نظارت بین المللی باز است.

ادامه دارد...

کد N106648

وبگردی