آفتاب

بیش از یک میلیون ایرانی مزین به نام، القاب و کنیه های امام یازدهم(ع) هستند

بیش از یک میلیون ایرانی مزین به نام، القاب و کنیه های امام یازدهم(ع) هستند

تهران - ایرنا - مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال کشور گفت، بر اساس آمار پایگاه اطلاعات جمعیت این سازمان، بیش از یک میلیون و 341 هزار نفر در ایران مزین به نام، القاب و کنیه های امام حسن عسکری(ع) هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان ثبت احوال کشور، «مهدی تدین» افزود: بیش از یک میلیون و 22 هزار نفر از هموطنان «حسن» نام دارند.

وی گفت: 29 هزار نفر از هموطنان «هادی» نامگذاری شده اند و نام 26 هزار نفر نیز «نقی» است، همچنین نام های «عسکری» دو هزار 720 بار و «زکی» نزدیک به یکهزار و 380 بار از فراوانترین القاب امام حسن عسکری(ع) است که در این پایگاه به ثبت رسیده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال افزود: «ابومحمد» از کنیه های یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت است که برای نامگذاری فرزندان ایرانیان مورد استفاده شده است.

«عسکر» در لغت به معنای لشکر، حصار و پناهگاه آمده است. عسکر یکی از القاب امام حسن بن علی الزکی العسکری(ع) امام یازدهم شیعیان است.

«عسکر» در عرف عرفان و اخلاق اسلامی به کسی گفته می شود که در پناه و حوزه الهی باشد.

امام حسن بن عسکری(ع) به این صفت متعین بوده اند و همه خوبی ها و فضائل اخلاقی در زندگی او موج می زد و «زکی» از القاب آن بزرگوار به معنی ظهور پاکی ها و خوبی ها آمده است.

هرکس نام او «عسکر» یا «زکی» باشد و به پاکی و طهارت باطنی و ظاهری مداومت کند، خوبیها و زیباییهای اخلاقی در وجود او ملکه می شود و بدیها جایی برای خودنمایی پیدا نمی کنند.

از آن امام همام سووال می کنند که میزان خوبی ها چیست؟ و در پاسخ فرمودند: «خیر اخوانک من نسبی ذنبک و ذکر احسانک الیه» بهترین افراد و برادران تو در این حوزه کسی است که گناه ترا فراموش کند و خوبی های ترا نسبت به خود پیوسته به یادآورد.

اگر کسی به این صفت آراسته شود، در حفاظت ولایت امام حسن عسکری(ع) قرار خواهد گرفت و از همه آسیب های ظاهری و غیبی در امان خواهد.

اجتمام(1) ** 1293 ** 1071
کد N106281

وبگردی