آفتاب
رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین اعلام کرد

برقراری صلح و سازش در ۱۲ هزار و ۷۷۴ پرونده قضایی

برقراری صلح و سازش در ۱۲ هزار و ۷۷۴ پرونده قضایی

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین از برقراری صلح و سازش در ۱۲ هزار و ۷۷۴ پرونده در استان قزوین خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، بیزن شیبانی، ۱۶بهمن در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: فلسفه ایجاد شورای حل اختلاف، بسط و گسترش صلح و سازش در سطح جامعه است.

وی با بیان این‌که «هم‌اکنون 199 شعبه حل اختلاف در استان قزوین فعال است»، اظهار کرد: ۱۱۳ شعبه حل اختلاف شهری و ۸۶ شعبه روستایی در استان قزوین فعال هستند.

وی ادامه داد: در ۱۰ ماهه نخست امسال بیش از ۵۶ هزار فقره پرونده وارد شورای حل اختلاف استان قزوین شده و ۵۶ هزار و ۶۲۸ فقره نیز تا به امروز با صدور رای و یا سازش مختومه شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان قزوین از برقراری صلح و سازش در ۱۲ هزار و ۷۷۴ پرونده در استان قزوین خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از ۹ هزار فقره پرونده مصالحه حقوقی و ۳ هزار فقره پرونده نیز مصالحه کیفری شده‌اند.

وی با بیان این‌که «۳۶ درصد پرونده‌های منجر به سازش به صلح و سازش ختم شده است»، اعلام کرد: استان قزوین رتبه ششم کشور را در مصالحه کردن پرونده‌ها و همچنین بعد از استان مرکزی رتبه دوم کشور را در مختومه کردن پرونده‌های خود دارد.

وی تصریح کرد: ۱۱۷ کارگاه آموزشی برای پرسنل و اعضاء شورای حل اختلاف برگزار شده و بیش از ۴۱ هزار و ۲۱۹ نفر ساعت در این کارگاه‌ها آموزش دیده‌اند.

رییس شوراهای حل اختلاف استان قزوین از قطعیت آرای صادره برای ۹۷درصد پرونده‌های سازش شده در این شورا خبر داد و افزود: تنها ۳ درصد پرونده‌های سازش، مورد اعتراض و بررسی مجدد قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که «از ابتدای سال تا به امروز ۳ پرونده قتل در استان قزوین با تلاش شورای حل اختلاف استان به صلح و سازش منجر شده است»، افزود: از زمان تاسیس شعبه مصالحه قتل در شورای حل اختلاف 14پرونده قتل با پیگیری این شورا به گذشت از قصاص منجر شده است.

وی بیشترین پرونده‌های شورای حل اختلاف قزوین را مربوط به جرائم مالی دانست و یادآور شد: تخلفات رانندگی، تخلیه منزلو انحصار وراثت از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که تا به امروز تشکیل شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان قزوین در پایان از ارائه مشاوره حقوقی رایگان توسط سازمان بسیج حقوقدانان استان قزوین خبر داد و خاطرنشان کرد: استقبال خوبی از این اقدام صورت گرفته و در روز به طور متوسط به ۱۵ تا ۲۵ پرونده مشاوره ارائه می‌شود.

انتهای پیام

کد N106272

وبگردی