آفتاب
رئیس سازمان انرژی اتمی:

نباید به اظهارات شرمن توجه کرد/ هیچ بخشی از فعالیت هسته ای متوقف نخواهد شد

نباید به اظهارات شرمن توجه کرد/ هیچ بخشی از فعالیت هسته ای متوقف نخواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اظهارات وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا در این باره که ایران به تاسیسات فردو و اراک نیازی ندارد گفت: من فکر می کنم اصلا نباید به این اظهارات وقعی گذاشت ما کار خودمان را انجام می دهیم و منتظر نیستیم که به اظهارات دیگران گوش دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه مراسم تجدید بیعت مدیران و کارکنان سازمان انرژی اتمی با امام راحل در جمع خبرنگاران درباره خروج سوخت نیروگاه بوشهر گفت: قریب به دو هفته است خاموشی نیروگاه بوشهر را به تاخیر انداخته ایم به دلیل نیازی که به سوختهای فسیلی وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه اکنون در فصل سرما هستیم و میزان مصرف سوخت گاز و مایع  بسیار بالا است تصریح کرد: این نیروگاه می توانست روزی 6 میلیون لیتر سوخت صرفه جویی کند که رقم بسیار بالایی بود و وزارت نیرو و وزارت نفت از ما خواستند تا جایی که امکان دارد تعویض سوخت نیروگاه را به تاخیر اندازیم که ماهم قبول کردیم و توانستیم با دو هفته تاخیر امروز نیروگاه بوشهر برای یک ماه و اندی متوقف کنیم و یک سوم از سوخت آن تعویض می شود.

علی اکبر صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره اظهارات وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا در این باره که ایران به تاسیسات فردو و اراک نیازی ندارد گفت: من فکر می کنم اصلا نباید به این اظهارات وقعی گذاشت ما کار خودمان را انجام می دهیم و منتظر نیستیم که به اظهارات دیگران گوش دهیم.

صالحی تصریح کرد: ما در این مذاکرات مکانیزیمی برای مذاکرات قائل هستیم و در چارچوب آن مکانیزم کارهای خود را انجام می دهیم اگر به این اقوالی که نقل قول می شود و اظهار نظرهایی که می کنیم آنها تصور می کنند که مذاکره  از طریق رسانه جلو می رود این درحالی است که مذاکره از طریق رسانه جلو نمی رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: خدمت ملت با اطمینان عرض می کنم که فناوری هسته ای و تمام فعالیتهای هسته ای کشور با قدرت پیش می رود و مطابق آن چیزی که برنامه ریزی کرده ایم پیش می رود هیچ چیزی به جز آن مواردی که خودمان خواسته ایم متوقف نشده است توقف غنی سازی نیز به معنای تعلیق داوطلبانه است که با صدای بلند گفته ایم 20 درصد را تعلیق کردیم بارها هم گفته ایم از 5 سال پیش که تقاضای 20 درصد کرده بودیم اصلا متقاضی تولید 20 درصد در کشور نبودیم آنها استنکاف کردند و ما نیز به دنبال تولید رفتیم و اکنون برای چند سال ذخیره 20 درصد برای راکتور تهران داریم و از این بابت هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: آن سانتریفیوژهایی که 20 درصد تولید می کرد در حال تولید 5 درصد هستند لذا سانترفیوژها نیز کار می کنند.

صالحی گفت: در بحث راکتور آب سنگین اراک تصمیم بر این گرفته شده برخی تجهیزات که تجهیزات اصلی هستند مانند پمپهای اولیه و چند تجهیزات دیگر در 6 ماه نصب نکنیم که اصلا در طول این 6 ماه زمان نصب برخی از این تجهیزات نبود. بقیه کارهای راکتور آب سنگین با جدیت پیش می رود و هیچ بخشی از فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی متوقف نخواهد شد و ما گوشمان به ندای رهبری و ارشادات ایشان است ایشان تعیین می کنند ما باید چکار کنیم نه دیگران که خارج از مرزهای ما حرف می زنند آنها برای افکار عمومی خود و مصرف داخلی صحبت می کنند و به ما ربطی ندارد و ما این صحبتها را خیلی جدی نمی گیریم.

صالحی درباره مذاکرات و آژانس گفت: ما قبلا با آژانس تفاهم کرده بودیم و یک تفاهم نامه اولیه را با 6 بند به امضا رساندیم که تقریبا تمام 6 بند را به پایان رساندیم البته مواردی است که مراحل آخر خود را طی می کند و قرار شد که بعد از توقف سه ماهه که 6 بند را برای تلطیف فضا پاسخ می دهیم  برای آینده مذاکره با آژانس صحتبمان را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: فقط الان با توجه به مذاکره 1+5 میزان بازدیدها به دلیل تعلیق هایی که انجام گرفته بیشتر شده و کار سازمان انرژی اتمی و آژانس بیشتر شده است. آژانس مطالبه 8 میلیون دلار بودجه اضافی برای این امر کرده و ما باید به گونه ای مدیریت کنیم که بتوانیم به مسائل مورد نظر با توجه به محدودیت در تعداد افراد و ظرفیت موجود در آژانس و سازمان مذاکرات را به گونه ای پیش ببریم که این بخش صدمه نبیند. لذا باید آژانس با سعه صدر بیشتری اکنون مطالب خود را دنبال کند و خیلی عجله نکند.

وی تصریح کرد: ما اکنون در دوره 6 ماهه با 1+5 هستیم که امیدواریم که این دوره را به خوبی بگذرانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آمانو گفته است موارد جدید در مذاکره مطرح خواهد شد و این موارد چه خواهد بود بیان کرد: بخشی از این موارد مربوط به مطالعات ادعایی بوده که مسائل از قبل مطرح بوده صحبتهایی کرده ایم انشاءالله صحبتها ادامه خواهد یافت.

کد N106162

وبگردی