آفتاب

کاترین اشتون و رئیس جمهوری اوکراین دیدار کردند

کاترین اشتون و رئیس جمهوری اوکراین دیدار کردند

تهران - ایرنا - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرد تا به دنبال اقدامات جدید به منظور پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین در حالی انجام شد که مخالفان همچنان یانوکوویچ را به عدم اجابت درخواست مخالفان با هدف پایان دادن به تنش های در این کشور متهم کرده اند.

ویتالی کلیچکو یکی از رهبران مخالف دولت اوکراین در پارلمان این کشور گفت: بحران سیاسی در اوکراین ادامه دارد. مردم در خیابان ها همچنان منتظر راه حل هستند. اگر قانونگذاران پارلمان درمورد حصول یک راه حل توافق نکنند، موج جدیدی از تشدید تنش ها به وجود خواهد آمد.

رهبران مخالف اوکراینی از یانوکوویچ خواسته اند تا در قانون اساسی این کشور تغییراتی اعمال کند تا اختیارات وی محدود شود. این اقدام یانوکوویچ می تواند به بحران سیاسی در اوکراین پایان دهد.

یانوکوویچ درحالی امروز با اشتون دیدار کرد که قرار است روزجمعه به شهر سوچی روسیه برود و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حاشیه افتتاحیه المپیک زمستانی سوچی گفت وگو کند.

بحران اخیر در اوکراین تاثیر منفی بر روند اقتصاد این کشور نیز گذاشته است و مخالفان از غرب خواسته اند به اوکراین کمک مالی ارائه کند.

سخنگوی اشتون نیز گفت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفرش به اوکراین در مورد حمیات از راه حل های سیاسی برای بحران و چگونگی کمک اتحادیه اروپا به تحقق این هدف رایزنی هایی خواهد داشت.

اتحادیه اروپا و امریکا هر دو پیش از این دولت اوکراین را به اعمال تحریم تهدید کرده بودند.

گزارش شده است که اشتون قرار است امروز با نمایندگان مخالفان دولت اوکراین دیدار کند.

کلیچکو در ادامه خاطر نشان کرد:اشتون به ما اطمینان داده که اروپا آماده است میانجیگری جدی در مذاکرات میان نمایندگان دولت و مخالفان در دستور کار قرار دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در اظهارنظری خواستار مذاکرات سازنده برای حل و فصل بحران اوکراین شد.

وی در گفتگو با شبکه یورونیوز گفت:ما با مخالفان دولت اوکراین در بروکسل و اوکراین در مورد تمامی راههایی که می توانیم از آنها حمایت کنیم، رایزنی کرده ایم. نباید در مسائل مختلف فقط به یک جنبه از مسائل نگاه کنیم. این موضوع مهم است که در ابتدای هر اقدام و تصمیمی خشونتها باید در اوکراین متوقف شود و دو طرف در مسیر یک مذاکره سازنده گام بردارند.

از زمان تشدید درگیری و خشونت ها در اوکراین تاکنون شش تن کشته شده اند.

براساس اعلام وزارت کشور اوکراین از زمان آغاز اعتراض ها علیه دولت یانوکوویچ در نوامبر گذشته تاکنون حدود 234معترض ضد دولتی دستگیر شده اند.

حدود 140تن منتظر محاکمه هستند و وزارت کشور اوکراین نیز اعلام کرد که در درگیری های اخیر میان نیروهای پلیس و معترضان چهار تن کشته شدند. در این درگیری ها همچنین 500 تن زخمی شدند.

مترجمام**9234**1547
کد N106150

وبگردی