آفتاب

عراقچی: ایران خواستار راه حلی متوازن، عادلانه و جامع است

عراقچی: ایران خواستار راه حلی متوازن، عادلانه و جامع است

تهران - ایرنا - عباس عراقچی رییس هیات مذاکره کننده ایران در مصاحبه با شبکه ˈسی سی تی ویˈ چین، اظهار داشت: ما مصمم به دستیابی به راه حلی متوازن، جامع و عادلانه در مذاکرات آینده درباره توافق نهایی هستیم.

به گزارش ایرنا، این شبکه تلویزیونی در تارنمای خود نوشت: ایران و قدرت های جهان خود را آماده برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای در فوریه جاری در ژنو می کنند. این مذاکرات به دنبال توافق امضا شده در نوامبر گذشته برای توقف برنامه هسته ای تهران در مقابل کاهش تحریم های غرب برگزار می شود. ˈحسن روحانیˈ رئیس جمهوری ایران می گوید که کشورش آماده است تا در مذاکرات نهایی به منظور دستیابی به راه حلی جامع شرکت کند.

عراقچی در مصاحبه اختصاصی با ˈونگ جین یانˈ خبرنگار سی سی تی وی اظهار داشت: ایران فعالیت راکتور هسته ای اراک را متوقف نخواهد کرد اما تلاش خواهد کرد تا هر گونه نگرانی احتمالی جامعه بین المللی در این زمینه را رفع کند.

خبرنگار این شبکه از عراقچی پرسید: ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا به تازگی طی سخنانی در اجلاس داووس به راکتور اراک اشاره کرد. شما فکر می کنید ایران کاهش چشمگیر در فعالیت راکتور اراک در آینده را خواهد پذیرفت؟

عراقچی در پاسخ گفت: راکتور اراک حاصل تقریبا سه دهه فعالیت علمی طاقت فرسای دانشمندان ایرانی است. این یک موفقیت علمی بزرگ است. دلیلی وجود ندارد که ما این راکتور را تعطیل کنیم. در عین حال ما این موضوع را نیز درک می کنیم که فعالیت یک راکتور آب سنگین نگرانی هایی را درباره اشاعه هسته ای برمی انگیزد.

آنچه ما می توانیم انجام دهیم کاهش چنین نگرانی هایی و به صفر رساندن آن است. روش ها و ابزاری برای کاهش و رفع تهدیدهای غنی سازی منتسب به این نیروگاه وجود دارد. همان طور که گفتم حتی یک دلیل هم وجود ندارد که چرا ما باید فعالیت راکتوری را که مایه مباهات ملی و یک تحقیقات علمی بزرگ است، متوقف کنیم. اما ما آماده ایم با استفاده از متدها و فناوری خلاقانه نگرانی های اشاعه هسته ای را بر طرف کنیم.

عراقچی درباره این که ˈآیا تعطیلی و برچیدن تاسیسات هسته ای خط قرمز دولت شماستˈ، اظهار داشت: البته که خط قرمز ماست. چرا باید همه چیز را از کار بیندازیم؟ ما قصد داریم درباره مسائل بسیاری مذاکره کنیم. همان طور که گفتم اگر آنها نگرانی های منطقی و قابل قبولی در رابطه با فعالیت این راکتور داشته باشند ما تلاش می کنیم آن را برطرف کنیم. ما آماده ایم همه نگرانی های واقعی را حل فصل کنیم و به آنها توجه داریم. این برای ما یک اصل است. ما فکر می کنیم که نیازی نیست چیزی برچیده یا مکانی تعطیل شود.

مصاحبه کننده در ادامه از وی پرسید: به نظر شما موانع اصلی و پیچیدگی های مذاکرات آینده چیست؟

عراقچی گفت: نگرانی های مختلفی وجود دارد و برنامه هسته ای صلح آمیز ما مولفه های مختلفی دارد. همان طور که گفتم محدودیت در غنی سازی مساله بسیار دشواری است، رفع نگرانی ها درباره راکتور آب سنگین اراک مساله مهمی است، تصمیم گیری درباره مساله گسترش بازرسی ها و پروتکل الحاقی و نحوه لغو تحریم ها مهم هستند. این مساله بسیار مهمی است. من به عنوان فردی که در چند سال گذشته در این زمینه فعالیت داشته ام، می دانم که مصالحه بر سر همه این مسائل بسیار دشوار است. همه ما خطوط قرمز خود را داریم. همان طور که گفتم، چگونگی پرداختن به این خطوط قرمز و چگونگی مصالحه بر سر خطوط قرمز دو طرف بسیار دشوار است.

با این حال، بدبین نیستم و چندان هم خوشبین نیستم و تلاش می کنم واقع بین باشم. من فکر می کنم که یافتن راه حل دست یافتنی است اما به تلاش های فراوان، حسن نیت و تصمیم واقعی نیاز دارد. این چیزی است که می توانیم با آغاز این روند درباره آن مذاکره کنیم.

عراقچی به این پرسش که ˈشما درباره این مذاکرات بلند مدت و جامع چه نظری دارید و این معامله چگونه خواهد بود؟ این گونه پاسخ داد: این مذاکرات باید ما را به مقصد برساند؛ هدفی که ایران را بر اساس معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای ˈان پی تیˈ در زمینه برخورداری از برنامه هسته ای صلح آمیز شامل غنی سازی، از حقوق هسته ای اش بهره مند می کند. شرایطی که همه تحریم ها لغو شده اند و درباره اهداف برنامه هسته ای و این که ما به دنبال تولید سلاح هسته ای نیستیم، اعتماد سازی شده است. ما مطمئنیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و ما سلاح هسته ای نمی خواهیم. سلاح هسته ای از نظر ما غیرانسانی است و به همان اندازه غیر اسلامی است. ما چنین سلاح هایی را بر خلاف آموزه های اسلامی می دانیم و اصول مذهبی کاملا روشنی در این زمینه داریم که توسط رهبر معظم انقلاب که بالاترین مقام مذهبی، سیاسی و قانونی در این کشور است، مطرح شده است.

ایشان خیلی صریح و روشن بیان کردند که تولید، انبار و استفاده از همه سلاح های کشتار جمعی بر اساس تعالیم اسلامی کاملا حرام است.

عراقچی درباره انتظاراتش از مذاکرات ایران و غرب در زمینه توافق نهایی اظهار داشت: مذاکرات بسیار چالش انگیزی در پیش خواهیم داشت. ما کاملا مصمم هستیم تا برای رسیدن به راه حلی متوازن، عادلانه و جامع گام برداریم و امیدواریم که طرف مقابل هم با همین روحیه و تصمیم برای حل این بحران در مذاکرات شرکت کند.

مترجمام**9158/1275
کد N105720

وبگردی