آفتاب
ظریف در نشست خبری مشترک با دبیر کل سازمان همکاریهای اسلامی:

با آمریکا و 1+5 تنها در موضوع هسته ای مذاکره می کنیم

با آمریکا و 1+5 تنها در موضوع هسته ای مذاکره می کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با آمریکا و 1+5 تنها درباره موضوع هسته ای صحبت می کنیم و درباره سایر موضوعات مذاکره نکردیم و نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی با اشاره به اینکه ایاد مدنی از شخصیت های فرهنگی عربستان سعودی از ژانویه 2014 مسئولیت سازمان همکاری های اسلامی را به عهده گرفته است، بیان کرد: در سایه مدیریت پرتوان ایشان این سازمان که سازمان مهمی برای همه 57 کشور عضو که کشورهای اسلامی هستند و دومین سازمان بین المللی دنیا بعد از سازمان ملل است می تواند نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: سازمان همکاری های اسلامی توانمندی و ظرفیت بالایی دارد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو قدیمی و موسس سازمان و به عنوان کشوری که مبانی سازمان را به عنوان مبانی سیاست خارجی مورد توجه قرار داده بسیار به این سازمان اهمیت می دهد.

وزیر امور خارجه افزود: گفتگوی خوبی با دبیر کل سازمان همکاریهای اسلامی برای پیگیری و پیشبرد اهداف داشتیم و به ویژه درباره موضوعاتی که برای جهان اسلام از اهمیت برخوردار است، گفتگو کردیم.

ظریف بیان کرد: همکاری ها در حوزه حقوق بشر، فرقه گرایی و اختلافات فرقه ای، کمک به توسعه و تقویت کشورهای اسلامی می کند. هدف مشترک تمام کشورهای اسلامی مبنای تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی و حمایت از آرمان فلسطین و قدس شریف به عنوان قبله نخست مسلمانان و به عنوان پایتخت فلسطین خواهد بود.

وی ضمن خوشامدگویی به ایاد مدنی تصریح کرد: ایشان در این سفر با جناب روحانی دیدار داشتند که شروع خوبی برای تقویت همکاری های ایران و سازمان همکاری های اسلامی بود.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره اینکه ایران چه کمک هایی می تواند به  سازمان همکاریهای اسلامی برای حل مسائل منطقه بکند، گفت: سازمان می تواند نقش مهم و اساسی در معضلات جهان اسلام و منطقه ایفا کند. ما همواره خواهان ایفای این نقش توسط سازمان بوده ایم، سازمان همکاری اسلامی برای برخورد با مشکل فلسطین ایجاد شده و امیدواریم با وحدت کشورهای اسلامی این معضل با احقاق حقوق مردم فلسطین حل شود.

ظریف ادامه داد: همین طور امیدواریم سایر مشکلات جهان اسلام نیز با همکاری این سازمان حل شود. سازمان همکاریهای اسلامی این توانمندی را دارد که بتواند چنین نقشی را ایفا کند و حتما جمهوری اسلامی ایران در ایفای این نقش در کنار سازمان خواهد بود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که وندی شرمن در مورد مسائل داخلی ایران و طرح های اقتصادی صحبت کرده است، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به درجه ای از قدرت و اقتدار در منطقه رسیده که نیازی نیست به حرف های نامربوط پاسخ دهد. آنها خودشان می دانند که بحث هایی که به خاطر پاسخ دادن به فشارهای داخلی در ایالات متحده و راضی کردن گروه های فشار مطرح می کنند با اصل موضوع توافق هسته ای و مذاکرات مخالف است.

ظریف ادامه داد: آنها آینده خود را در ناامنی می بینند، هیات مذاکره کننده آمریکایی گاهی اوقات نیاز دارد با مطرح کردن حرفهایی که به مذاکرات ربطی ندارد پاسخگوی فشارهای نامربوط باشد. به دوستان خود در داخل توصیه می کنیم که با اقتدار به این موضوعات نگاه کنند نه نگرانی.

وی گفت: ما با آمریکا و 1+5 تنها درباره موضوع هسته ای صحبت می کنیم، درباره سایر موضوعات مذاکره نکرده ایم. همه تحریم ها را غیرقانونی، غیر موثر و غیر مفید می دانیم تنها توفیق تحریم ها نصب 18 هزار سانتریفیوژ بوده . مذاکره تنها حول موضوع هسته ای است و موضوع خارج از هسته ای وارد مذاکرات نمی شود.

وزیر امور خارجه درباره اظهارات وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره شب گذشته اعلام موضع کرد. آقای اوباما در مصاحبه ای که یکی دو ماه پیش در یکی از مراکز واشنگتن داشت به خوبی بیان کرد که آمریکا آرزوهایی دارد که شدنی نیست و به همین دلیل به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به راه حل بر اساس واقعیات است.

وی افزود: خانم شرمن خوب است که هر چند وقت یک بار واقعیات را مرور و از حرف هایی که شدنی نیست حتی برای مصارف داخلی امتناع کند.

ظریف گفت: برخی از حرفها حتی برای مصرف داخلی، فضای مناسب برای رسیدن به راه حل را سد می کند و وارد حوزه هایی می شود که کمک به راه حل نمی کند. ما بارها اعلام کرده ایم که فناوری هسته ای ایران قابل مذاکره نیست و بحث ها در مورد تاسیسات هسته ای ایران بی مورد است.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از طریق مذاکره و رسیدن به فهم مشترک به دنبال رسیدن به روش هایی است که اهداف صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را برای دیگران که مایل هستند آشکار می کند.

ظریف گفت: بر این اساس مذاکره می کنیم، مردم و همه طرف ها می دانند که هیات ایرانی ذره ای از حقوق مردم ایران کوتاهی نمی کند و همان طور که در گذشته نیز مجبور شدند امیال و آرزوها را کنار می گذارند و خود به این نتیجه خواهند رسید.

وی تصریح کرد: بحث وزیر امور خارجه آمریکا و بنده نیز موضوع هسته ای بود. من به آقای کری تاکید کردم نه اینکه اختیاری نداشته باشم تا درباره سوریه صحبت کنم بلکه سیاست ما این است که با آمریکا تنها در مورد هسته ای صحبت کنیم.

ظریف گفت: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اختیار دارد که در همه موضوعات با افراد مربوطه گفتگو کند اما سیاست ما این است که در موضوع هسته ای با آمریکا گفتگو کنیم.

کد N105618

وبگردی