آفتاب

جمهوری‌خواهان آمریکا اوباما را سرزنش کردند

جمهوری‌خواهان آمریکا اوباما را سرزنش کردند

به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر اینکه حامد کرزای مذاکرات محرمانه‌ای را با طالبان برگزار کرده است، جمهوری‌خواهان آمریکا باراک اوباما را به خاطر مطرح کردن این مساله که می‌خواهد نیروهای کمی تا سال 2017 میلادی در افغانستان بمانند، مقصر این رویداد دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری واشنگتن اگزماینر، جان مک‌کین، یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا گفت: حامد کرزای، رئیس‌جمهوری آمریکا به این دلیل دست به برگزاری مذاکرات محرمانه با طالبان زده که ما گفتیم در حال ترک افغانستان هستیم. اگر تمامی نیروها تا سال 2017 میلادی از افغانستان خارج شوند، انتظار دارید که کرزای چه کار کند؟ او احتمالا دچار پارانویا شده اما پارانویای او دلیلی دارد.

مک‌کین در ادامه تاکید کرد که اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا باعث ایجاد چنین اتفاقی است. اوباما گفته بود که می‌خواهد تا سال 2017 که دوران خدمتش در دولت آمریکا به پایان می‌رسد، نیروهای بسیاری کمی در افغانستان باقی بمانند.

به دنبال گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه کرزای در ماه‌های اخیر مذاکرات محرمانه‌ اما ناموفقی را با طالبان در راستای دستیابی به یک توافقنامه صلح داشته، مقام‌های ارشد دولت آمریکا روز سه‌شنبه گروهی دو حزبی از سناتورها از جمله جان مک‌کین را نسبت به وضعیت افغانستان مطلع ساختند.

باراک اوباما و جو بایدن، معاونش نیز روز سه‌شنبه با ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا و فرمانده ارشد این کشور در افغانستان، چاک هاگل، وزیر دفاع، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش و دریاسالار ویلیام مک‌ریون، فرمانده یگان عملیات ویژه مشترک آمریکا دیدار کردند.

اگرچه مذاکرات میان کرزای و طالبان ظاهرا پیشرفت کلی در رابطه با دستیابی به یک توافق صلح داشته اما این مساله توضیحی است برای فاصله گرفتن کرزای از آمریکا در ماه‌های اخیر.

با وجود فشارهای اوباما و دیگر مقام‌های آمریکا، کرزای از امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه کابل واشنگتن امتناع کرده است؛ توافقی که منجر به حضور نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان می‌شود. در ماه‌های اخیر کرزای همچنین آمریکا را به دست داشتن در تعدادی از حملات شبه‌نظامی در افغانستان متهم کرده و باعث این گمانه زنی شده که واشنگتن آرزوی بی‌ثباتی دولت کابل را دارد.

یک سناتور جمهوری‌خواه از ایالت جورجیا و دیگر اعضای عالی‌رتبه کمیته اطلاعات سنا گفتند: تا الان کرزای عدم رضایت خود را برای امضای این توافقنامه امنیتی دوجانبه نشان داده و آمریکا باید تا آوریل سال جاری میلادی یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و انتخاب جانشین کرزای منتظر بماند. تا آن زمان دولت اوباما باید تلاش کند تا تمامی نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان را در صورت پیروزی در انتخابات متعهد به امضای این توافقنامه کند.

این سناتور جمهوری‌خواه افزود: بدون در نظر گرفتن اینکه کرزای توافقنامه امنیتی را امضا می‌کند یا خیر، آمریکا در افغانستان از جان و مال خود گذشته و پیشرفت چشمگیری داشته است. هدر رفتن تمامی این اقدامات و از خود گذشتگی‌های انسانی مسخره کردن آمریکاست و تقصیر خود دولت خواهد بود.

جانی ایساکسان، یکی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی گفت: ناکامی دولت در مذاکره درباره حضور نیروها در عراق پس از اتمام جنگ پیامدهای وحشتناکی برای این کشور داشت. فکر می‌کنم ما از مساله عراق درس گرفته‌ایم که اگر به طور کامل نیروها را خارج کنید چه رخ خواهد داد. ارتش می‌گوید که ما باید پس از سال 2014 میلادی حضور قوی در افغانستان داشته باشیم و اوباما نیز باید به آن گوش دهد.

انتهای پیام

کد N105565

وبگردی