آفتاب
در دیدار اهالی رسانه با خانواده شهید نواب صفوی مطرح شد

شهید نواب صفوی بنیانگذار ایده‌ی جهانی شدن اسلام بود

شهید نواب صفوی بنیانگذار ایده‌ی جهانی شدن اسلام بود

اهالی رسانه و سید مرتضی نبوی ومحمد کاظم انبارلویی صبح امروز به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باخانواده شهید نواب صفوی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه‌ی رسالت در این دیداربا بیان این که شهید نواب صفوی روحیه‌ی مقابله با ظلم داشت، اظهار کرد:‌ نواب صفوی توانست با یک سخنرانی از یاسر عرفات یک مبارز انقلابی بسازد.

وی در ادامه با بیان خاطره‌ای که از میرزا اسماعیل دولابی نقل شده بود گفت: شهید نواب صفوی گفته بودند که چه معنی دارد انسان در رختخواب بمیرد.

وی همچنین افزود: در دوران تاریک رژیم شاهنشاهی ، نواب صفوی تصویر روشنی از حکومت اسلامی ارائه داد که آن تصویر با نهضت امام شکل گرفت و در حال حاضر در حال جهانی شدن است.

نبوی در ادامه با بیان این که علامه طباطبایی معتقد است که مرز جغرافیایی در قرآن وجود ندارد خاطر نشان کرد: اسلام محدود به مرزهای جغرافیایی نیست .

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین افزود: امام سه هدف برای این انقلاب داشت که عبارت بود ازاز بین بردن حکومت طاغوت، مقابله با رژیم صهیونیستی و مقابله با آمریکا.در واقع یکی از مهمترین احساس ننگ‌ ما در دوران رژیم پهلوی این بود که این رژیم به اسراییل کمک می‌کرد.

نبوی در ادامه افزود: در دوران زندان رژیم پهلوی شکنجه‌گران به ما می‌خندیدند و با تمسخر به ما می‌گفتند که چگونه رژیم پهلوی را سرنگون کنیم.در واقع درآن مقطع کسی فکر نمی‌کرد که رژیم شاه سرنگون شود. زیرا در آن دوران در سراسر دنیا کسی مخالف شاه نبود وشاه به لحاظ اقتصادی ونظامی هم قوی بود.

مدیر مسئول روزنامه‌ی رسالت، با اشاره به این که ایران در حال حاضر در منطقه تاثیرگذار است و درمقابل آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، اظهار کرد:آمریکا نتوانست حتی با نهضت فلسطین که به دنبال انقلاب اسلامی ایران اسلامی شد، مقابله کند و اسراییل هم از حزب‌الله و حماس شکست خورد.

وی در پایان افزود: امروز همه‌ی دنیا به همراه اعراب مرتجع همراه شده‌اند ولی نمی‌توانند دولت سوریه را ساقط کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه محمد کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان این که شهید نواب در هنگام شهادت فقط 30 سال عمر داشت اظهار کرد: با این وجود وی تاثیر زیادی بر نهضت اسلامی بر جای گذاشت.

وی در ادامه افزود: پس از توهین‌های احمد کسروی شهید نواب از علما مجوز قتل وی را گرفت و در این راه شهید مدنی و آیت‌الله خویی به وی کمک مالی کردند. نواب در تهران با کسروی چندین مناظره بر پا کرد، اما پس از این که متوجه شد مناظره جواب نمی‌دهد حکم علمای شیعه را اجرا کرد.

این فعال سیاسی با اشاره به فعالیت‌های سیاسی شهید نواب افزود: اگر ترور رزم‌آرا انجام نمی‌شد نهضت ملی نفت هم به پیروزی نمی‌رسید. شهید نواب در اوج نهضت ملی نفت بحث حکومت اسلامی را مطرح کرد.

انبارلویی همچنین با بیان اینکه آثاروجودی شهید نواب در ایران ومنطقه بسیار زیاد است خاطر نشان کرد: شهید نواب در حالی که جوان بود در کنفرانس‌های اسلامی در کشور مصر شرکت می‌کرد، در حالی که سایرحضار از علمای سالخورده جهان اسلام بودند.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان این‌که امام خمینی (ره) تحت تاثیر تفکرات شهید نواب قرار داشت خاطر نشان کرد: امام 3 وظیفه‌ی اصلی اسلامی کردن ایران، اسلامی کردن جهان اسلام و جهانی کردن اسلام را برای نهضت خود درنظر گرفته بود.

انبار لویی در پایان با اشاره به این‌که شهید نواب تفکراتی را غنی سازی کرد که این تفکرات در دهه50 بارور شد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، افزود: بنیانگذارتفکر جهانی شدن اسلام شهید نواب صفوی بود اما چون شهید درگیر نهضت ملی شدن صنعت نفت بود و در 30 سالگی هم به شهادت رسید فرصت نکرد این ایده را پیگیری کند که البته این ایده در نهضت امام خمینی تجلی یافت.

بر اساس این گزارش ، در این دیدار که به همت سازمان بسیج مستضعفین برگزارشد، دختر بزرگ شهید نواب به همراه برادر خود خاطراتی را از شهید نواب صفوی نقل کردند.

انتهای پیام

کد N105288

وبگردی