آفتاب

خانواده‌های جدا شده از زمان جنگ دو کره، فوریه دیدار می‌کنند

خانواده‌های جدا شده از زمان جنگ دو کره، فوریه دیدار می‌کنند

کره شمالی و کره جنوبی در پی درخواست‌ها از جانب پیونگ‌یانگ در ارتقای روابط موافقت کردند تا خانواده‌های جدا افتاده از زمان جنگ دو کره، مجددا با یکدیگر در فوریه 2014 دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، دیدار مجدد خانواده‌های دو کره قرار است در ماه فوریه سال جاری میلادی صورت گیرد و اگر این اتفاق رخ دهد، اولین باری خواهد بود که از سال 2010 این رویداد انجام می‌شود. در سپتامبر 2013، کره شمالی این برنامه را لغو کرد و علت آن را رفتار خصمانه همسایه جنوبی خود خواند.

این اقدام پیش از رزمایش مشترک نظامی و سالانه کره جنوبی و آمریکا خواهد بود که اواخر سال جاری میلادی انجام می‌شود و احتمالا این رزمایش باعث خشم پیونگ‌یانگ می‌شود. میلیون‌ها تن در جریان جنگ کره در سال 1950 تا 1995، از یکدیگر جدا افتادند.

پس از شلیک موشک به منطقه مرزی کره جنوبی در نوامبر 2010 از سوی پیونگ‌یانگ، تنش‌ها میان دو کره شدت گرفت و خانواده‌ها از آن زمان تاکنون یکدیگر را ملاقات نکرده‌اند. قرار است این برنامه از 20 فوریه تا 25 فوریه همین ماه در کوهستان کومگانگ در کره شمالی صورت گیرد.

لی دوک-هائنگ، رئیس هیات کره جنوبی پیش از این دیدار مجدد خانواده‌ها گفت: ما تمام اقدامات را انجام می‌دهیم تا این دیدار نتایج خوبی به همراه داشته باشد. ما بهترین کار را برای بهتر شدن روابط با همسایه شمالی خود انجام خواهیم داد.

منتقدان، دولت کره شمالی را به استفاده از این دیدار مجدد خانواده‌ها به عنوان یک دستاویز متهم کرده‌اند. تخمین زده می‌شود که 72 هزار تبعه کره جنوبی که نیمی از آن‌ها بالای 80 سال دارند، در فهرست انتظار برای پیوستن و دیدار مجدد با اعضای خانواده‌های خود ساکن کره شمالی هستند. البته تعداد بسیار کمی در هر دوره از این دیدارها انتخاب می‌شوند. بسیاری هم نمی‌دانند آیا اعضای خانواده‌هایشان هنوز زنده هستند یا خیر چرا که دو کشور ساکنان خود را از ارسال نامه، ایمیل و تماس تلفنی بر حذر داشته‌اند.

این یک همکاری بی‌سابقه میان دو کشور در شبه جزیره کره محسوب می‌شود که سال‌ها روابطی سرد داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N105081

وبگردی