آفتاب

نگرانی اردن از وجود مذاکرات محرمانه میان اسرائیل و فلسطین

نگرانی اردن از وجود مذاکرات محرمانه میان اسرائیل و فلسطین

نخست وزیر اردن ضمن ابراز نگرانی نسبت به وجود مذاکرات محرمانه میان فلسطین و اسرائیل تاکید کرد: ما تنها مرزهای 1967 را به عنوان مرزهای کشور آتی فلسطین به رسمیت می‌شناسیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبدالله النسور، نخست وزیر اردن در نشستی در پارلمان این کشور گفت: ما به رغم اینکه اطمینان داریم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، امان را در جریان جزئیات مذاکرات کنونی اسرائیل و فلسطینی‌ می‌گذارد اما با این حال از وجود مذاکرات محرمانه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نگرانیم.

وی بار دیگر تاکید کرد که با مستقر کردن نیروهای اردنی در غرب رود اردن و بحرالمیت مخالف است.

نخست وزیر اردن در واکنش به مذاکرات اعضای پارلمان اردن درخصوص طرح اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات صلح خاورمیانه گفت: امان نمی‌خواهد فاش کند که توافقنامه محرمانه‌ای مثل توافق نامه اسلو که در سال 1993 امضا شد، وجود دارد.

النسور ادامه داد: به نظر می‌رسد ما از ظاهر مذاکرات با خبر هستیم و باز هم تکرار می‌کنم امیدواریم که چیزی غیر از این نباشد و اطلاعات کافی در دست نداریم که نشان بدهد کانال‌های مخفیانه‌ای وجو دارند.

وی خاطرنشان کرد: محمود عباس و صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در مذاکرات صلح با اسرائیل متعهد شدند که امان را از جزئیات مذاکرات آگاه کنند، همچنین آن‌ها هیچ گاه بدون اطلاع ما هیچ پیشنهادی را به طرف اسرائیلی نداده‌اند.

النسور بار دیگر بر اظهارات پیشین ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن تاکید کرد که گفته بود: هیچ سرباز اردنی به کرانه باختری قدم نخواهد گذاشت و هیچ تفنگ اردنی به سمت فلسطینی‌ها نشانه نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه حل مساله فلسطین همان طور که برای هر فلسطینی سرنوشت ساز است، برای هر اردنی‌ نیز سرنوشت ساز است، گفت: اردن نسبت به سه مساله بازگشت فلسطینی‌ها به خاک خود، تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس و مرزها موضع روشنی دارد.

النسور تاکید کرد: ما هرگز نمی‌پذیریم که به حقوق شهروندان فلسطینی الاصلی که در اردن حضور دارند، لطمه‌ای وارد شود.

وی درخصوص مساله قدس نیز گفت: ما تنها مرزهای 1967 را به عنوان مرز کشور آتی فلسطین به رسمیت خواهیم شناخت.

النسور هم‌چنین مخالفت خود را با مستقر شدن نیروها یا ارتش اردن در اطراف رود اردن یا غرب بحرالمیت و مستقر شدن نیروها در مرزهای اردن اعلام کرد.

وی از اعضای پارلمان خواست تا از دیداری که قرار است میان پادشاه اردن و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برگزار شود، حمایت کنند.

قرار است این دیدار با هدف حمایت از "راه حل عادلانه مساله فلسطین" برگزار شود.

نمایندگان پارلمان اردن در این دو نشست که بیش از هشت ساعت به طول انجامید، نسبت به توافقنامه‌ای که موجب ناکام ماندن حق بازگشت آوارگان فلسطینی شود و اردن به وطن جایگزینی برای آنها تبدیل شود، ابراز نگرانی کردند.

انتهای پیام

کد N104738

وبگردی