آفتاب

سفیر آمریکا در روسیه استعفا می دهد

سفیر آمریکا در روسیه استعفا می دهد

سفیر آمریکا در روسیه با تشریح اشتباهات دوران حضور در مسکو، از تصمیم خود برای کناره گیری از این پست به دلایل خانوادگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای روسیه، "مایکل مک فال" شب گذشته از تصمیم برای کناره گیری از سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در روسیه خبر داد و گفت : از این موضوع خیلی غمگینم که اعلام کنم از این سمت کنار می روم، من برای روسیه و مردم آن دلتنگ خواهم شد.

مک فال همچنین در مصاحبه با روزنامه کامرسانت دو اشتباه بزرگ را در پرونده خود ذکر کرد. به اعتقاد سفیر آمریکا در مسکو، ناتوانی مسکو و واشنگتن در سه سال قبل برای رسیدن به رهبری واحد در برخورد با بحران سوریه یک شکست در روابط دو کشور محسوب می شود.

مک فال در بخشی از این مصاحبه گفت : ممکن است همکارانم در واشنگتن با نظر من موافق نباشند اما ناتوانی در رسیدن به توافقی برای اتخاذ رهبری واحد در برخورد با موضوع سوریه یک شکست به شمار می رود.

به اعتقاد سفیر آمریکا در روسیه دومین اشتباه نیز این بود که وی نتوانست دیدگاه منفی روس ها علیه آمریکا را از بین ببرد. به اعتقاد مک فال اینکه وی نتوانسته فرضیه دشمنی آمریکا با روسیه از بین ببرد یک شکست محسوب می شود.

گفته می شود طراح اصلی طرح تنظیم مجدد روابط روسیه و آمریکا که به "ری ست" معروف شده مک فال بوده است. ری ست طرح بود که در آغاز ریاست جمهوری اوباما از سوی واشنگتن برای بهبود روابط با مسکو ارائه شده و حتی وزیران خارجه دو کشور نیز دکمه ای را که بر زیر آن کلمه ری ست نوشته شده بود به طور مشترک فشار دادند اما وقوع تحولاتی همچون بحران سوریه، فهرست ماگنیتسکی، پناه بردن اسنودن به روسیه و یا بازداشت بیش از 10 جاسوس روس در آمریکا و بازگرداندن آنها به مسکو موجب شد تا دو کشور نتوانند اختلافات خود را حل کنند.

علاوه بر آن در یک هفته گذشته انتشار خبری در خصوص اقدام روسیه در آزمایش موشک های کروز و متعاقب آن اعزام یک ناوشکن آمریکایی به آبهای اسپانیا برای حمایت از سپر موشکی ناتو، موجب شد تا بار دیگر تنش های موشکی میان مسکو و واشنگتن به اوج خود برسد. 

کد N104675

وبگردی