آفتاب

داوود اوغلو سفرش به بلغارستان را لغو کرد

داوود اوغلو سفرش به بلغارستان را لغو کرد

وزیر امور خارجه ترکیه که سیاست خارجی‌اش بر مبنای "مشکلات صفر با همسایگان" است، پس از لغو سفر خود به بلغارستان احتمالا باعث بروز تنش در روابط دو کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که قرار بود در سفری دو روزه در ششم و هفتم فوریه 2014 به بلغارستان برود و با مقام‌های دیپلماتیک این کشور گفت‌وگو کند، تصمیم گرفت تا این سفر را لغو کند. وی زمانی که متوجه شد نمی‌تواند با "روسن پلونلیف"، رئیس‌جمهوری بلغارستان دیدار کند این تصمیم را اتخاذ کرد؛ اقدامی که باعث بروز تنش میان دو کشور می‌شود.

یکی از منابع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت: داوود اوغلو قرار بود علاوه بر دیدار با همتای بلغار خود، با رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کند اما زمانی که متوجه شد دیدار با رئیس جمهوری بلغارستان امکان پذیر نیست، از رفتن به این کشور خودداری و آن را کنسل کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت: سفر داوود اوغلو به صورت دوجانبه لغو شده است و تاریخ جدیدی اعلام و تعیین خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه لغو سفر چند روز پیش از زمان تعیین شده به نظر عجیب می‌آید، گفت: این روزها سرعت تکنولوژی ارتباطی باعث می‌شود تا دیدارهای برنامه‌ریزی شده دقایقی پیش از انجام لغو شوند.

این سفر قرار بود بنا به درخواست و دعوت وزیر امور خارجه بلغارستان صورت گیرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که وزرای امور خارجه دو کشور درباره روابط دوجانبه با یکدیگر در نشست همکاری اقتصادی دریای سیاه در ایروان، ارمنستان که سال گذشته میلادی صورت گرفت، به گفت‌وگو پرداختند.

مساله تجارت ترکیه با اروپا و افزایش تنش‌ها بر سر پروانه خروج کشتی‌ها از بنادر که به کامیون‌ها و محموله‌ها اجازه حمل کالا و گذر از مرز بلغارستان را می‌دهد، احتمالا باعث لغو این سفر نشده است اما همچنان مساله‌ای مورد مناقشه میان صوفیه و آنکاراست.

انتهای پیام

کد N104620

وبگردی