آفتاب

کارشناس انگلیسی: احتمال از بین بردن دانش هسته ای ایران وجود ندارد

کارشناس انگلیسی: احتمال از بین بردن دانش هسته ای ایران وجود ندارد

تهران - ایرنا - مدیر برنامه خلع سلاح در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن با ارزیابی مثبت از توافق اتمی موقت میان ایران و1+5، گفت: حمله نظامی تنها می تواند برنامه هسته ای ایران را به تعویق بیندازد و از آنجا که ایران به دانش این مسئله دست یافته و مراکز هسته ای دارد احتمال تخریب آن با حمله نظامی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، ˈمارک فیتز پاتریکˈ تحلیل گر و مشاور ارشد مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن، روز دوشنبه 14 بهمن در برنامه ای با موضوع ˈارزیابی توافقنامه هسته ای ایرانˈ، توافق حاصل شده میان ایران و شش قدرت جهانی را مثبت ارزیابی کرد.

بنا بر این گزارش، فیتزپاتریک که معاون ˈکالین پاولˈ وزیر سابق امور خارجه آمریکا در امور منع گسترش سلاحهای هسته ای بوده و سابقه 26 سال فعالیت در این وزارتخانه را در کارنامه کاری خود دارد، معتقد است که برای رسیدن به این توافق هر دو طرف مقدار زیادی از مواضع خود کوتاه آمده اند و امکان عدم پایبندی به مفاد این قرارداد بسیار پایین است.

ایران و کشورهای گروه 5+1 پس از 10 سال مذاکره، در ششم آذرماه سال جاری به توافقی موقت دست یافتند. بر اساس این توافق، ایران متعهد شده تا غنی سازی بالای 5 درصد را متوقف کرده و اجازه بازرسی سرزده به کار شناسان سازمان بین المللی انرژی اتمی را بدهد.

ˈدر مقابل کشورهای غربی متعهد شده اند تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکرده و چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را به این کشور بپردازند.ˈ

به اعتقاد این کار شناس امور ایران و سیاست خارجی آمریکا، تحرکات اخیر سنای آمریکا یکی از نگرانی های کار شناسان در رابطه با احتمال لغو این قرار داد است؛ هرچند احتمال از بین رفتن راه حل دیپلماسی بسیار کم است.

سنای آمریکا در هفته های گذشته به دنبال تصویب طرح تحریم های جدید علیه ایران بود. علی رغم تهدید ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر وتو کردن هرگونه تحریم جدید، سناتور ها به دنبال جمع امضای بیش از 60 عضو این مجلس بودند تا امکان وتوی این طرح توسط رئیس جمهور گرفته شود.

فیتزپاتریک می گوید: اقداماتی از قبیل پیشنهاد غنی سازی بالای 60 درصد در مجلس ایران، در پاسخ به اقدامات مجلس سنا در آمریکا می تواند باشد، هرچند ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه ایران و رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای نیز بار ها به صراحت اعلام کرده که تصویب هرگونه تحریم جدید از سوی آمریکا به طور قطع لغو توافقنامه ژنو را در پی خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود می افزاید: من نمی توانم نظر عده ای را که می گویند ایران با این توافق به دنبال خرید زمان برای ساخت بمب اتم است بفهمم، زیرا ایران می تواند در هر صورت برنامه های اتمی خود را بدون این توافق ادامه دهد.

به گفته فیتزپاتریک ایران در حال حاضر تا نسل ششم سانتریفیوژهای خود را ساخته است که همه در مراحل تحقیق و توسعه قرار دارند

وی افزود: از آنجا که لغو تحریم های اعمال شده علیه صنعت نفت و گاز ایران، یکی از عمده ترین خواسته های ایران در مذاکرات است، توافق نفتی ایران و روسیه می تواند برای ایران این امکان را فراهم کند و توافق را برای ایران غیرلازم سازد.

ایرانم**7074**1566
کد N104540

وبگردی