آفتاب

سازمان ملل خواستار کمک 27/1 میلیارد دلاری برای سودان جنوبی شد

سازمان ملل خواستار کمک 27/1 میلیارد دلاری برای سودان جنوبی شد

تهران- ایرنا- سازمان ملل روز سه شنبه در بیانیه ای خواستار اختصاص کمک 27/1 میلیارد دلاری برای کشور سودان جنوبی شد که در خشونت های چند هفته اخیر در این کشور میلیون ها نفر از شهروندان آن آواره شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،ˈتوبی لانزˈ مقام ارشد امور کمک رسانی های این سازمان در سودان جنوبی گفت: اولویت اصلی نجات جان غیرنظامیان و تضمین انتقال مواد غذایی، دارو و دیگر مایحتاج نیازمندان در این کشور است.

وی خاطر نشان کرد که تاثیر درگیری ها و خشونت ها در سودان جنوبی ویرانگر بوده و 3.2 میلیون نفر از مردم این کشور با پیامدهای انسانی مواجه شده که 900 هزار نفر از آنها خانه های خود را ترک کردند و هزاران نفر دیگر نیز به دلیل درگیری ها مجروح شده اند.

این مقام سازمان ملل در ادامه گفت: از جامعه جهانی و کشورهای اهداکننده می خواهم تا در کنار مردم سودان جنوبی قرار گرفته و آژانس های امدادرسان نیز در راستای کمک به کاهش تنش ها در این کشور و جلوگیری از تشدید بحران انسانی گام بردارند.

درگیری ها در سودان جنوبی از 15 دسامبر سال گذشته میان نیروهای دولتی و نیروهای وفادار به ˈریک ماچار ˈمعاون سابق رییس جمهوری این کشور آغاز شد. براساس گزارش ها تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر در این خشونت ها کشته شدند.

این درحالی است که دولت سودان جنوبی و شورشیان توافق نامه آتش بس نیز امضا کره اند اما درگیری های پراکنده میان طرفین درگیر در این کشور پس از امضای این توافق نامه بارها گزارش شده است.

آژانس های امدادرسان به دلیل غارت های گسترده مایحتاج انسانی اهدا شده به سودان جنوبی توسط دو طرف درگیر ابراز تعجب کرده است.

ˈیونیسف ˈنیز در مورد استفاده از کودکان در درگیری های سودان جنوبی به طرفین درگیر هشدار داد.

این درحالی است که کشور سودان جنوبی درصدر فهرست کشورهای آفریقایی ازنظر پناهنده شدن اتباعش به سایرکشورها قرار دارد.

درحال حاضر 7 ولایت از کل 10 ولایت سودان جنوبی شاهد درگیری و نزاع است.

وضعیت وخیم انسانی درکشور سودان جنوبی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل را بر آن داشت تا خواستارکمک فوری 99 میلیون دلاری ازکشورهای مختلف شود.این درحالی است که پیشتر یکی از مقام های سازمان ملل گفته بود:گزارش هایی که ازخشونت های سودان جنوبی دریافت کرده ایم شامل کشتارهای دسته جمعی، ویران کردن های گسترده، غارت اموال عمومی و به خدمت گرفتن کودکان به عنوان سرباز است.این درحالی است که گزارش های دیگر نیز وجود دارد که شامل اتهام هایی از جمله تجاوز و آدم ربایی بوده است.

کشورهای منطقه پیش از این تلاش کرده بودند تا برای برقراری آتش بس میان نیروهای دولتی و شورشیان میانجی گری کنند. این در حالی است که نیروهای اوگاندایی نیز در کنار نیروهای دولتی سودان جنوبی علیه شورشیان می جنگند.

مترجمام**9234**5981
کد N103610

وبگردی