آفتاب

امدادرسانی در دو استان شمالی/درخواست وزیر کشور از نیروهای مسلح برای امدادرسانی در مازندران

امدادرسانی در دو استان شمالی/درخواست وزیر کشور از نیروهای مسلح برای امدادرسانی در مازندران

در پی بارش شدید برف در استان مازنداران امدادگران به به 11 هزار و 900 نفر امداد رسانی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،هم اکنون در 17 استان کشور شاهد بارش برف هستیم که در در برخی از مناطق به بحران تبدیل شده و افراد در جاده ها گرفتار  مصدوم شدند.

تکذیب مرگ مسافران به علت یخ زدگی
رئیس سازمان امدادو نجات هلال احمر گفت:در استان گیلان هفت شهرستان صومعه سرا،شفت،فومن،رضوانشهر،انزلی،رودسر و رشت تحت تاثیر شدید بارش برف قرار گرفتند. امدادگران هلال احمر تاکنون به 1500 نفر در این استان امدادرسانی کرده و 800 نفر را نیز اسکان اضطراری دادند. 45 نفر در این استان براثر بارش برف مصدوم شدند که 34 نفر از آنها به بیمارستان منتقل شدند. همچنین به 12 زن باردار امدادرسانی شد.
پیرحسین کولیوند با اعلام اینکه 247 امدادگر در قالب 65 تیم با 211 خودرو در حال امداد رسانی هستند، افزود:تاکنون 400 قرص نان، 390 تخته پتو و 300 بسته غذایی در میان مسافران گرفتار در برف این استان توزیع شده است. ضمن اینکه نیروهای استان های اردبیل،تهران،قزوین و همدان به عنوان استان های معین در حال امدادرسانی هستند.
امدادگران در 7 شهرستان استان مازندران شامل تنکابن،رامسر،عباس آباد،چالوس،فریدونکنار،نور و نوشهر اقدام به امدادرسانی به 11 هزار و 900 نفر کردند. ضمن اینکه 200 مسافر در راه مانده نیز اسکان داده شدند.
به گفته کولیوند در استان مازندران 66 نفر براثر بارش برف مصدوم شدند که 65 نفر آنها از جمله دو زن باردار به مراکز درمانی منتقل و یک نفر نیز سرپایی درمان شد. در این مدت 621 خودرو گرفتار در برف و کولاک نیز از سوی امدادگران رها سازی شد.
رئیس سازمان امدادو نجات هلال احمر با اشاره به اینکه789 امدادگر در قالب 126 تیم در حال امدادرسانی هستند،تصریح کرد: تاکنون 4 سورتی پرواز برای امداد رسانی انجام شده و 5تن محموله جابه جا شده است. در این استان تاکنون 205 تخته پتو،6 هزار و 400 بسته غدایی یک نفره،49 هزار نان و 14 هزارو 500 بطری آب معدنی در میان گرفتاران برف و کولاک توزیع شد.
وی با تکذیب مرگ مسافران در راه مانده در استان های شمالی افزود: برخی از مسافران در راه گرفتار بودند که بلافاصله امدادرسانی انجام شد. ضمن اینکه وسایل گرمایشی در میان این افراد توزیع شد. تاکنون مرگ هیچ فردی اعلام نشده است.

استفاده از 80 بولدوزر برای بازگشایی راهها
فرمانده سپاه گیلان گفت: بیش از 80 دستگاه بولدوزر و ماشین‌های امدادرسانی به اقصی نقاط استان اعزام کرده‌ایم. بسیجیان آموزش‌دیده نیز برای امدادرسانی اعزام شده‌اند. نفرات و دستگاه‌های سبک نیروی دریایی سپاه را نیز وارد عمل کرده‌ایم
سردار هامون محمدی، فرمانده سپاه قدس گیلان در خصوص وضعیت این منطقه و نحوه کمک رسانی به آسیب دیدگان ناشی از بارش سنگین برف، گفت: در دوحوزه، مناطق کوهستانی استان مازندران و حاشیه مرداب انزلی درگیری ما زیاد و بارش شدیدی در رشت شروع شده است؛ نیروی انتظامی، بسیج و سپاه همکاری های خوبی را داشته اند.
وی ادامه داد: 10 لودر، 5 بولدورز، 2 برف روب، 2 کمپرسی، 2 گریدر و 2 اتوبوس و مینی بوس توسط یگان‌های سپاه در منطقه درحال به کارگیری و70 خودروی کمکدار شاسی بلند تویوتا در اختیار اقصی نقاط برای کمک دهی به مردم قرار داده ایم.
وی با بیان اینکه نفرات و دستگاه های سبک نیروی دریایی سپاه گیلان را نیز وارد عمل کرده ایم، خاطر نشان کرد: از قرارگاه خاتم الانبیا، لشکر عملیاتی 16قدس از صومعه سرا و تیپ میرزا کوچک خان جنگلی بیش از 30دستگاه های مهندسی را وارد عمل کرده ایم. فرمانده سپاه قدس گیلان هم چنین آموزش جمعی از بسیجیان برای امدادرسانی به مردم خبر داد.

تامین آب، نان و علوفه مناطق برف‌زده مازندران بزودی
مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران گفت: به زودی آب، نان و علوفه با دو فروند هلی‌کوپتر هلال‌احمر و سه هلی‌کوپتر سپاه پاسداران، مناطق برف‌زده روستاهای استان مازندران تامین می‌شود.
هادی خنجری گفت: مشکلات تامین آب و نان مردم به دلیل قطعی برق در روز گذشته در مناطق غربی استان مازندران به وجود آمده بود که در حال حاضر 95 درصد برق شهرستان رامسر و 80 درصد برق شهرستان تنکابن وصل شده است که تا پایان امروز به 100 درصد رسیده و برق کل مناطق وصل خواهد شد.
وی با اشاره به بارش دو متری برف در رامسر و تنکابن، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل اصلی استان تجهیزات برف‌روب است که قرار است تا آخر امروز از سایر استان‌های همجوار تامین شود.

انتقال تجهیزات برف روب 5 استان به مناطق شمالی کشور
رییس سازمان مدیریت بحران کشور از ورود دستگاه های برف روب به منظور بازگشایی معابر و مسیرهای ورودی و خروجی متاثر از برف و یخبندان به مناطق شمالی کشور خبر داد.
حسن قدمی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده توسط کارگروه های مرتبط با امر مدیریت بحران در استان های شمالی متاثر از برف و یخبندان گفت: با هماهنگی هایی انجام شده با ادارات مدیریت بحران استان های تهران، البرز، سمنان، گلستان و قزوین و به منظور سهولت در خدمات رسانی به هموطنان ساکن شهرهای شمالی کشور دستگاه های برف روب به مدت یک هفته به استان های گیلان و مازندران منتقل شدند. با تلاش نیروهای امدادرسان و سایر دستگاه های متولی در امر مدیریت بحران هم اکنون برق تمام شهرهای استان های شمالی کشور وصل شده و برق روستاها نیز تا عصر روز جاری وصل خواهد شد.
به گفته قدمی در اسرع وقت وسایل و تجهیزات خوبی به منطقه فرستاده شد و حتی کادر وزارت نیرو از سایر استان ها به امداد مردم شمال کشور شتافتند.
معاون وزیر کشور ادامه داد: با توجه به تجهیزات برف روبی که به منطقه وارد شده اند، هم اکنون راه های اصلی باز شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

مهم‌ترین مشکل مناطق برف‌زده از زبان قدمی
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عدم لایه‌روبی راه‌های فرعی را از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر در مناطق برف زده شمال کشور اعلام کرد و گفت: مشکل قطعی گاز در استان مازندران رفع شد.
حسن قدمی گفت: تابحال آماری مبنی بر کشته و مصدوم شدن افراد به علت برف گزارش نشده و آماری که از سوی برخی نهادها اعلام می‌شود، مورد تایید نیست. درباره وضعیت برف نیز از استان‌های همجوار اکیپ‌هایی اعزام شده‌اند و کارها به سرعت در حال پیش‌روی است.

مشکل آب و برق 70 روستای تنکابن حل شد
معاون نظارت بر بهره‌ برداری شرکت مهندسی آبفای کشور با اعلام رفع مشکل آب و برق 70 روستا از مناطق تنکابن که از روزهای گذشته به دلیل بارش شدید برف و کولاک قطع شده بود خبر داد و گفت: تاکنون 10 هزار بطری آب معدنی بین مردم توزیع شده است.
حمیدرضا تشیعی گفت: با اقدامات صورت گرفته، از روز گذشته آب مناطق شهری نور، رویان، چالوس و عباس آباد وصل شده اما مشکل اصلی در تنکابن و رامسر وجود دارد. تا جایی که امکان تردد وجود داشته باشد، از طریق تامین برق اضطراری تولید آب صورت می گیرد و هم اکنون 50 درصد توان آبرسانی در شهرهای تنکابن و رامسر در مدار قرار دارد. تا شب گذشته مخزن 10 هزارمترمکعبی در تنکابن از آب پُر بود.
تاکنون 13 دستگاه دیزل ژنراتور از استان های سمنان، تهران، گلستان، زنجان و البرز به مناطق شمال کشور به ویژه در غرب مازندران ارسال شده است.
خطر یخ زدگی انشعابات و کنتورهای آب به دلیل سرمای بالای هوا در مناطق برف زده وجود دارد و به همین دلیل امکان ورود آب از طریق لوله ها به برخی منازل وجود ندارد. در حال حاضر 4 حلقه چاه از مجموع 8 حلقه در تنکابن فعال شده و در رامسر نیز همه چاه ها در مدار تولید قرار دارند. در رامسر از طریق برق اضطراری آبرسانی صورت گرفته است.
تشیعی بااعلام اینکه مشکل آب و برق در 70 روستا از 145 روستای محاصره شده تنکابن در برف حل شده و 7 هزار بطری آب معدنی نیز از تهران برای مناطق برف زده ارسال شده است گفت: همچنین 10 هزار بطری آب معدنی رسیده از استان های همجوار بین مردم توزیع شد.

نجات 964 نفر گرفتار کولاک در آذربایجان غربی
جابر ثوابی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی از نجات 964 نفر گرفتار شده در برف و کولاک در محورهای ارتباطی استان با بکارگیری 8 خودروی امدادی طی 3 روز اخیر خبر داد و گفت: از روز شنبه تا کنون 5 مورد عملیات برف و کولاک در سطح استان از جمله رهاسازی و کمک به بستن زنجیر چرخ و... به 329خودروی گرفتار شده در برف انجام شد، در این راستا 25 تخته پتو، 60 بطری آب معدنی، 563 کیلوگرم خرما، 90 بسته بیسکویت و 4 عدد کنسرو به گرفتار شدگان در برف و کولاک توزیع شد.

درخواست وزیر کشور از نیروهای مسلح

رحمانی فضلی به منظور مساعدت نیروهای مسلح در امر امدادرسانی به مردم مناطق غرب استان، طی نامه‌های جداگانه از رئیس ستادکل نیروهای مسلح، فرمانده ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواست تا همکاری لازم را با مسئولان استان به عمل آورند.

 در نامه عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور خطاب به نیروهای مسلح آمده است: «با ایفاد تصویر نامه استاندار مازندران در خصوص وقوع بارش برف سنگین و بی‌سابقه در سطح استان مزبور، با عنایت به اهمیت موضوع و ضرورت امدادرسانی هرچه سریعتر به هموطنان، مزید امتنان خواهد بود دستور فرمائید نیروهای مسلح مستقر در استان نسبت به واگذاری تجهیزات مورد نیاز همراهی و مساعدت لازم را به عمل آورند.»

 

 46282

کد N103605

وبگردی