آفتاب

مواضع متناقض برلین در قبال ناآرامی های کی یف/ سفر 2 روزه اشتون به اوکراین

مواضع متناقض برلین در قبال ناآرامی های کی یف/ سفر 2 روزه اشتون به اوکراین

مواضع متناقض برلین در قبال ناآرامی های کی یف، تاکید وزارت خارجه روسیه بر جدی بودن طرفین در زمینه مذاکره و سفر اشتون به پایتخت اوکراین از جمله خبرهای مرتبط با اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز در گزارشی با اشاره به مواضع متناقض برلین در قبال ناآرامی های کی یف به مصاحبه فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان با تلویزیون آی آر دی در زمینه تحریم مقامات اوکراینی در صورت ادامه بحران سیاسی در این کشور پرداخت که با توجه به اظهارات اخیر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در رابطه با عدم تحریم مقامات اوکراینی می توان یک دوگانگی را در رفتار برلین در قبال ناآرامی های کی یف مشاهده کرد.

بی بی سی نیز به بیانیه وزارت خارجه روسیه در خصوص پایان تهدیدها و جدی بودن طرفین در زمینه مذاکره با دولت پرداخت و نوشت مسکو نگران تلاش مخالفان برای افزایش ناآرامی ها در کشور است.

این رسانه روسی در ادامه از تصمیم اتحادیه اروپا و آمریکا برای اعطای وام به اوکراین با هدف کمک به حل بحران سیاسی و اقتصادی و کاهش نفوذ مسکو در کی یف خبر داد و نوشت غرب این کمک مالی را منوط به انجام "اصلاحات واقعی" و تشکیل یک دولت انتقالی خوانده است.

در همین حال "آرسنیا یاتسنیوک" رهبر فراکسیون حزب مخالف باتکیوشینا در پارلمان اوکراین از کمک مالی 15 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به اوکراین خبر داده است.

ایتارتاس نیز از سفر دو روزه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایتخت اوکراین با هدف ترغیب رئیس‌ جمهوری یانوکوویچ و مخالفان درباره توقف خشونت و آغاز گفتگوهای مسالمت آمیز برای حل بحران خبر داد که از امروز سه شنبه آغاز می شود.

اشتون در هفته گذشته با سفر به کی یف، با مخالفان اوکراینی دیدار و از نزدیک در جریان خواسته های آنها قرار گرفته بود. اوکراین این روزها به نوعی شاهد تقابل روسیه و غرب است. روسیه از ویکتور یانوکوویچ حمایت می کند و کشورهای غربی از مخالفان او. هر چند یانوکوویچ برای آرام کردن مخالفان طرح کنار رفتن "نیکلای آزاروف" نخست وزیر اسبق، و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام را به پارلمان اوکراین داد اما مخالفان اعلام کرده اند که فقط با کنار رفتن وی از قدرت به اعتراضات خود پایان می دهند.

"لئونید کوژار" وزیر خارجه اوکراین نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران در کی‌ یف از احتمال گفتگو درباره کمک مالی اتحادیه اروپا به اوکراین در جریان دیدار با با کاترین اشتون خبر داد.

ریا نووستی نیز از آمادگی "ویکتور یانوکوویچ" رئیس‌ جمهوری اوکراین برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌ جمهوری پیش از موعد مقرر با هدف حل برای پایان دادن به بحران سیاسی خبر داد.

در جریان اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور به شمار می رود، بیش از 500 هزار معترض در خیابانهای کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند. اعتراضات اوکراین از 21 نوامبر 2013 (30 آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.

اتحاديه اروپا در سال2009  برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پيشين اتحاد جماهير شوروی پيشنهاد کرد. هدف از اين برنامه يکپارچه سازی قوانين و مواضع اقتصادی و سياسی اعلام شد.

نمايندگان اتحاديه اروپا و کشورهاي ارمنستان، آذربايجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراين در هفتم ماه می 2009 در پراگ گردهم آمدند و بيانيه مشترکی را در اين زمينه امضا کردند. اما طی سالهای اخير، روابط سياسی اقتصادی بين اتحاديه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش يافت و بلاروس نيز مانند ارمنستان ترجيح داد برای حفظ روابط بهتر با روسيه به اتحاد گمرکی مورد نظر مسکو بپيوندد.

اوکراين نیز در همین مسیر در تصميمی ناگهانی عضويت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعليق درآورد. اهميت استراتژيک اين شش کشور بديهی است البته در اين ميان، اوکراين با جمعيتي 46 ميليونی و منابع طبيعی و انسانی از اهميت ويژه ای برخوردار است. اتحاديه اروپا، در سه سال اخير بيش از دو ميليارد و 500 ميليون يورو در اين زمينه سرمايه گذاری کرده، اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه های بروکسل در حال از هم پاشیدن است.

کد N103230

وبگردی