آفتاب

وزیر خارجه قطر نقش ایران در حل بحران سوریه را اساسی خواند

وزیر خارجه قطر نقش ایران در حل بحران سوریه را اساسی خواند

تهران - ایرنا - براساس گزارش روز سه شنبه خبرگزاری قطر وزیر خارجه این کشور نقش ایران را در حل بحران سوریه سازنده و اساسی خواند.

ˈخالد بن محمد العطیهˈ وزیر خارجه قطر در یک مصاحبه اختصاصی با این خبرگزاری سطح روابط کشورش با ایران را مطلوب خواند و گفت که از آنجایی که ایران نقش سازنده در حل بحران سوریه دارد به زودی به ایران سفر می کند.

وی با اعلام اینکه ایران را کشوری تعیین کننده در مسئله سوریه می داند گفته است که حتی با وجود بازپس گیری دعوت از ایران برای حضور در نشست صلح سوریه (ژنو-2)، قطر همچنان معتقد است این کشور نقشی مهمی در حل بحران سوریه ایفا می کند.

العطیه در ادامه، سیاست خارجی کشورش را اصلی ثابت و لایتغیر در هر دو دوره امیر پدر و امیر پسر (فعلی) خواند و گفت: شاید هرکسی بخواهد روش خاص خود را در بکار گیری این اصول ثابت بکار بندد، بنابر این قطر همواره سعی دارد در هر دوره ای از یک سیاست حسن همجواری با ایران بهرمند باشد.

وی در خصوص عدم دعوت از ایران در کنفرانس بین المللی ژنو-2 برای حل بحران داخلی سوریه گفت: از آنجایی که ایران نفوذ بسیار موثری بر رژیم سوریه دارد، قطر همواره مخالف دعوت نکردن از ایران به کنفرانس ژنو-2 بود چون دوحه نمی تواند نقش کلیدی ایران را در حل این بحران نادیده بگیرد.

وزیر خارجه قطر در خصوص شکست ژنو-2 و احتمال دخالت شورای امنیت سازمان ملل برای حل این بحران نیز گفت: قطر در هر دو دوره حاکمیت امیر پدر و امیر فعلی بر حل این بحران در داخل جهان عرب و تحت چتر اتحادیه عرب تاکید ورزید، لذا مخالف رویکرد غرب برای نادیده گرفتن رویکرد عربی است.

العطیه در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات جدید در روند پرونده هسته ای ایران نیز گفت: دوحه به رغم اختلافاتش با تهران بر سر نحوه استقرار صلح در سوریه، همچنان ایران را همسایه ای مهم می داند و خواستار مناسبات خوب با آن است.

ˈقطر از حق هر کشوری در برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای دفاع می کند، از اینرو همواره خواستار حل و فصل صلح آمیز پرونده برنامه هسته ای ایران بوده و در عین حال مخالف حمله به یک کشور همسایه است.ˈ

به گفته وزیر خارجه قطر، دوحه از توافق بدست آمده میان غرب (گروه 1+5) و ایران استقبال کرده و خواستار اجرای هرچه سریعتر مفاد آن توافقنامه است و در عین حال معتقد است که ایران تنها کشور منطقه نیست که می تواند از حق استفاده از فناوری هسته ای برخوردار باشد.

العطیه بر وجود یک خاورمیانه (شامل رژیم صهیونیستی) عاری تسلیحات هسته ای تاکید کرد و افزود: تنها چیزی که ما همیشه تلاش می کنیم تا متحدانمان را به آن تشویق کنیم، این است که در هر موضوعی در منطقه ما را نیز سهیم کنند یا دستکم ما را فراموش نکنند.

وی در پایان در مورد احتمال سفرش به ایران گفت: از آنجایی که دوحه و تهران مصمم به حفظ روابط مطلوب میان خود و تداوم گفت وگوهای سازنده دوجانبه هستند، چندی پیش وزیر خارجه ایران سفری به قطر داشت و من هم در حال برنامه ریزی هستم تا به زودی به ایران سفر کنم.

مترجمام**1378**1856
کد N103145

وبگردی