آفتاب
تحولات آسیا/

پیشی گرفتن بودجه نظامی چین از 3 کشور اروپایی/ نامزدی رهبر کره شمالی در انتخابات پارلمانی

پیشی گرفتن بودجه نظامی چین از 3 کشور اروپایی/ نامزدی رهبر کره شمالی در انتخابات پارلمانی

پیشی گرفتن بودجه نظامی چین از 3 کشور اروپایی، هشدار آمریکا درباره کودتا در تایلند و نامزدی رهبر کره شمالی در انتخابات پارلمانی از جمله خبرهای قاره آسیا به شمار می رود.

بنگلادش

شینهوا با اشاره به کشته شدن 11 نفر بر اثر غرق شدن قایقی در رودخانه سورما در ناحیه سونامگانج در شمال شرق بنگلادش گزارش داد این قایق دچار نقص فنی شده و عملیات جستجو برای یافتن مفقودین آغاز شده است.

چین

نیویورک تایمز با اشاره به تصمیم چین برای افزایش قابل توجه بودجه نظامی خود در سال 2014 همزمان با افزایش تنش ها در منطقه آسیا گزارش داد پکن در پی آن است تا میزان این بودجه را از 139 میلیارد دلار در سال 2013 به 148 میلیارد دلار در سال جاری افزایش دهد.

دیلی تلگراف نیز با اشاره به هشدار آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو درباره افول غرب در جهان به خاطر کاهش بودجه نظامی خود و احتمال افزایش هزینه های جهانی نظامی به 945 میلیارد دلار در سال 2014 گزارش داد پیش بینی می شود که هزینه‌ های دفاعی چین تا سال 2015 از آلمان، انگلیس و فرانسه پافراتر رود.

تایلند

به نوشته بانکوک پست، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در واشنگتن در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود ضمن هشدار درباره وقوع کودتا در تایلند از هرج و مرج در زمان انتخابات خبر داد و طرفین درگیر در خشونت ها را به خویشتنداری و جلوگیری از از وقوع خشونت دعوت کرد.

وی با اشاره به موضع بی طرفانه دولت آمریکا در قبال ناآرامی ها در تایلند خواستار آغاز هرچه سریعتر گفتگوهای مسالمت آمیز در این کشور و حل اختلافات بر اساس قانون اساسی و ابزارهای دموکراتیک شد.

در پی لغو رای گیری در سه استان رانونگ، سانگخلا و ترانگ، پنج کمیسر انتخابات تایلند روز دوشنبه با هدف یافتن راه حلی به منظور دریافت آرای رای دهندگان در چندین حوزه رای گیری که ناآرامی ها و گسترش موج تظاهرات ضد دولتی باعث تعطیلی آنها شده بودند، در بانکوک گردهم آمدند.

از روز 22 ژانویه تاکنون حالت فوق العاده در پایتخت و برخی از مناطق تایلند اعلام شده است و آبهیسیت وجاجیوا رهبر حزب دموکرات تایلند نیز از شرکت نکردن خود در انتخابات روز یکشنبه خبر داده و روند انتخابات را مغایر با قانون اساسی اعلام کرده است.

بر اساس آخرین گزارشها، 45.8 درصد از 44.6 میلیون فرد واجد شرایط در انتخابات تایلند روز یکشنبه پای صندوق های رای حاضر شده و رای خود را در داخل صندوق انداختند.

با وجود آنکه پلیس تایلند تلاش بسیار گسترده ای را برای سرکوب تظاهرات معترضان انجام داده، رسانه ها از مسدود شدن حوزه‌های اخذ رای در بانکوک و دیگر شهرهای تایلند خبر داده اند.

شبه جزیره کره

صدای روسیه نیز در گزارشی به اظهارات کیم یونگ جائه سفیر کره شمالی در مسکو  و انتقاد پیونگ یانگ از واشنگتن به دلیل تاخیر در آغاز مذاکرات 6 جانبه برای خلع سلاح هسته‌ ای شبه جزیره کره پرداخت و نوشت: کره شمالی از پایان اقدامات تحریک آمیز در صورت پایان سیاست‌ های خصمانه آمریکا خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد با وجود آنکه مجمع ملی کره شمالی دارای اختیارات محدود است، رهبر کره شمالی در انتخابات پارلمانی ماه آینده نامزد حوزه انتخاباتی 111 ناحیه نونت پائکتو می شود که برای هر یک از 687 ناحیه این کشور یک نماینده انتخاب می‌ شود.

یونهاپ نیز از سفر کیت الکساندر رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا به سئول با هدف گفتگو با کیم کوآن جین وزیر دفاع کره جنوبی درباره مسائل امنیت سایبری و تهدیدهای کره شمالی خبر داد.

کد N103080

وبگردی