آفتاب

بودجه‌های دفاعی چین و روسیه هزینه‌های نظامی جهان را افزایش می‌دهد

بودجه‌های دفاعی چین و روسیه هزینه‌های نظامی جهان را افزایش می‌دهد

یک پیش‌بینی جدید نشان داد که هزینه‌های دفاعی چین تا سال 2015 از آلمان، انگلیس و فرانسه بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، افزایش بودجه‌های دفاعی در چین و روسیه به این معناست که هزینه‌های جهانی نظامی برای اولین بار در طول پنج سال در حال افزایش است.

هزینه‌های نظامی و ارتش در سراسر آسیا و خاورمیانه در حالی که قدرت‌های اروپایی و آمریکایی مجبور شده‌اند تا میزان هزینه‌ها و بودجه‌های نظامی خود را کاهش دهند، در حال افزایش است و این خود نشانگر تغییر تعادل قدرت نظامی در جهان محسوب می‌شود.

این آمارها در حالی افشا شده که آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نسبت به این مساله هشدار داده که غرب در حال از دست دادن تاثیر و نفوذ خود بر جهان به دلیل کاهش بودجه دفاعی‌اش است.

راسموسن افزود، نگران کاهش حمایت‌های مالی واشنگتن و کشورهای اروپایی است در حالی که بودجه نظامی و دفاعی چین و روسیه در حال افزایش است.

وی گفت: زمانی که دولت‌ها مجبورند بودجه‌های دفاعی و نظامی خود را کاهش دهند، اختلاف نظرها درباره نحوه فعالیت نیروهای دفاعی و ارتش به وجود می‌آید و البته جای نگرانی وجود دارد که با وجود سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش اقدامات نظامی، ما در حال از دست دادن نفوذ و تاثیر خود بر مسائل بین‌المللی هستیم. این خلاء قدرت در نهایت باعث می‌شود تا سایرین آن را پر کنند و هیچ ضرورتی در به شراکت گذاشتن ارزش‌ها و منافع ما نمی‌بینند. این تغییر به این معناست که مرکز ثقل هزینه‌های دفاعی احتمالا به سمت جنوب و شرق سوق می‌یابد.

هزینه‌های دفاعی جهان در سال جاری میلادی به تدریج به 945 میلیارد دلار افزایش می‌یابد و پس از چهار سال متوالی که در مجموع یک تریلیون کاهش داشت و البته در سال 2009 این هزینه‌ها در حد اعلای خود بود.

بنا بر پیش‌بینی‌های موجود، هزینه‌های دفاعی چین برای اولین بار بیشتر از انگلیس، فرانسه و آلمان خواهد بود. پکن 148 میلیارد دلار برای ارتش خود کنار گذاشته که شش درصد بیشتر از سال 2013 است.

بودجه نظامی آمریکا با 351 میلیارد پوند که همچنان بالاترین در جهان است، در سال جاری میلادی 1.3 درصد کاهش داشته است. انگلیس پس از چین و روسیه در مقام چهارم هزینه‌های ارتش قراردارد و قرار است مبلغ 35 میلیارد پوند که 3.6 درصد کمتر از سال گذشته میلادی است، برای این منظور هزینه کند.

یکی از تحلیلگران مرکز رایزنی مذکور مستقر در انگلیس گفت، بودجه دفاعی چین در کنار افزایش قدرت ژئوپلوتیکی و اقتصادی جهان در حال افزایش و گسترش است و نشانه‌ای از حالت خصمانه و ستیزه‌جویانه ندارد. سال 2013 شاهد تداوم افزایش بودجه دفاعی بودیم در حالی که در زمینه خدمات درمانی و رفاه اجتماعی بودجه‌ها و هزینه‌ها کاهش یافت.

انتهای پیام

کد N102450

وبگردی