آفتاب
نوای وقت:

تهران پیشنهاد پاکستان در تمدید مهلت اجرای پروژه انتقال گاز از ایران را بررسی می کند

تهران پیشنهاد پاکستان در تمدید مهلت اجرای پروژه انتقال گاز از ایران را بررسی می کند

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه ˈنوای وقتˈ پاکستان گزارش داد: دولت ایران پیشنهاد ارائه شده توسط هیات پاکستانی در گفت وگوی اخیر میان دو کشور در تهران را مبنی بر تمدید مهلت تکمیل و اجرای پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان ؛ بررسی می کند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه اردو زبان چاپ شهر ˈلاهورˈ پاکستان سه شنبه نوشت: گفت وگوهای پاکستان و ایران درباره بررسی موانع موجود در مسیر پیشبرد روند اجرایی خط لوله صلح در تهران به پایان رسید و هیات پاکستانی به سرپرستی ˈعابد سعیدˈ قائم مقام وزارت نفت این کشور از طرف ایرانی خواست تا برنامه جدیدی درباره تاریخ تکمیل خط لوله صلح تنظیم شود.

در این گزارش آمده: هیات پاکستانی در این گفت وگوها به مقام های ایرانی گفتند که تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران مانع اصلی در پیشبرد خط لوله صلح محسوب شده و با این وضعیت هیچ شرکتی حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نیست.

همچنین روزنامه انگلیسی زبان نیشن پاکستان نوشت: پاکستان بدنبال قرارداد جدید درخصوص چارچوب زمانی تکمیل این پروژه بوده درحالی که قرارداد امضا شده میان دو کشور در زمان دولت پیشین حزب مردم پاکستان در سال 1387 (2009میلادی) تحت عنوان توافقنامه خرید و فروش گاز؛ پاکستان باید پروژه احداث خط لوله در خاک خود و انتقال گاز از ایران را تا دیماه 1393 (دسامبر 2014) تکمیل کند.

این روزنامه انگلیسی زبان به نقل از یک مقام آگاه در وزارت نفت پاکستان ( بدون ذکر نام ) نوشت: تهران و اسلام آباد باید این موضوع را درک کنند که امکان تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران تا دیماه 1393 وجود ندارد بنابراین دو کشور پس از حل و فصل اختلافات جزیی در این خصوص؛ اقدام به تعیین زمان جدید تکمیل این پروژه؛ که برای رفع بحران انرژی در پاکستان بسیار ضروری می باشد؛ خواهند کرد.

به گزارش نیشن؛ در نشست روز 10 بهمن (30 ژانویه) هیات مدیره شرکت ملی گاز پاکستان به ریاست قائم مقام وزارت نفت این کشور؛ توافق شد که دولت پاکستان به ادامه فعالیت برای پیشبرد پروژه انتقال گاز از ایران ادامه دهد.

طبق قرارداد میان تهران و اسلام آباد در سال 1389 (2010 میلادی)، مقرر شد که گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر ˈنوابشاهˈ در جنوب ایالت سند پاکستان منتقل شود.

درصورت اجرای این قرارداد که به خاطر برنامه نهایی امتداد آن تا هند، خط لوله صلح نام گرفته، ایران از اواخر سال 1393( پایان 2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر خواهد کرد.

آساق ** 1095**1392
کد N102328

وبگردی