آفتاب

گروه تحریک طالبان خواستار آزادی اعضای خود از زندان های پاکستان شد

گروه تحریک طالبان خواستار آزادی اعضای خود از زندان های پاکستان شد

اسلام آباد - ایرنا - گروه «تحریک طالبان» پاکستان فهرستی از چهار هزار و 752 عضو محبوس خود در بازداشتگاه های پاکستان را تهیه کرده است تا در گفت و گو با اعضای کمیته صلح، آزادی آنها را از دولت مطالبه کند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان هفته گذشته در نشست نمایندگان مجلس ملی اعلام کرد: کمیته چهار نفره صلح با هدف از سرگیری گفت و گوها میان دولت و شبه نظامیان طالبان تشکیل شده است.

این کمیته قرار است نخستین جلسه خود را روز سه شنبه - امروز - برگزار کند.

«عرفان صدیقی»، «رحیم الله یوسف زیی» روزنامه نگار برجسته، «رستم شاه مهمند» سفیر پیشین پاکستان در افغانستان و «سرگرد عامر» افسر سابق سازمان اطلاعات این کشور از اعضای کمیته صلح برای پیشبرد مذاکره میان دولت و شبه نظامیان تحریک طالبان هستند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان تصمیم گرفت تا «فضل الرحمان خلیل» از رهبران مذهبی این کشور را به اعضای کمیته صلح این کشور بیافزاید.

به گزارش ایرنا، روزنامه اردو زبان «اکسپرس» چاپ اسلام آباد روز سه شنبه به نقل از منابع آگاه نوشت: سرکرده های طالبان با برگزاری سه نشست متوالی، مطالبات خود را از دولت پاکستان آماده کرده اند که آزادی همدستان خود از بازداشتگاه های پاکستان از جمله این مطالبات است.

این روزنامه اردو زبان با اشاره به قرار داشتن نام هایی از زندانیان در آستانه اعدام در این فهرست، نوشت: در این فهرست 958 نفر از زندانیان طالبان در بازداشتگاه های ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب، هزار و 191 در ایالت سند در جنوب، 782 نفر در ایالت پنجاب در شرق این کشور، 870 زندانی در ایالت بلوچستان در جنوب غربی و 951 زندانی طالبان در بازداشتگاه های مناطق قبایلی پاکستان وجود دارد.

روزنامه اکسپرس نوشت: سرکرده های طالبان از دولت پاکستان می خواهند تا نظام کشور به جای نظام جمهوری بر اساس شریعت اسلامی باشد و دولت سریعا مناطق قبایلی در شمال غرب پاکستان را از وجود نیروهای ارتش تخلیه و بازرسی های نیروهای امنیتی برچیده شود.

در این گزارش آمده است: صدها سرباز ارتش پاکستان در اسارت طالبان بوده و گروه تروریستی تحریک طالبان می خواهد تا زندانیان خود را در قبال آزادی سربازان پاکستانی، از بند آزاد کند.

این روزنامه پاکستانی نوشت: گروه تحریک طالبان پاکستان همچنین بسته شدن پرونده ها علیه این گروه در دادگاه های پاکستان، جبران تلفات ناشی از عملیات نظامی در مناطق قبایلی، کناره گیری دولت پاکستان از ائتلاف با آمریکا در جنگ علیه تروریسم و توقف فوری حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی را از دیگر مطالبات خود از دولت پاکستان اعلام کرد.

گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان روز شنبه گذشته «مولانا سمیع الحق» رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع معروف به پدر معنوی طالبان، «عمران خان» رییس حزب تحریک انصاف، «مولانا عبدالعزیز» امام جماعت سابق مسجد لعل اسلام آباد، «محمد ابراهیم» مسوول ایالتی حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا و مفتی «کفایت الله» یک روحانی ارشد پاکستانی را به منظور از سرگیری مذاکرات صلح با دولت پاکستان معرفی کرد.

عمران خان و مولانا فضل الرحمان نماینده مجلس ملی و رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل روز گذشته - دوشنبه - از حضور در کمیته صلح به نمایندگی از گروه تحریک طالبان انصراف دادند.

آساق ** 1095**1545
کد N102248

وبگردی