آفتاب

لبنان، جولانگاه بمب های متحرک

لبنان، جولانگاه بمب های متحرک

بیروت – ایرنا– ملت های عرب بعد از تحویل سال نو و اعیاد برای تبریک و درخواست خیر و خوبی برای یکدیگر می گویند« کل عام و انتم بخیر» اما این روزها هرچند به مزاح لبنانی ها زمانی که یکدیگر را ملاقات می کنند، می گویند « کل تفجیر و انتم بخیر» و این تعبیرمعنایی دیگر ندارد، جز اینکه باور کنیم لبنان، جولانگاه تکفیری های تروریست شده است.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که مقامات مسئول سیاسی و امنیتی لبنانی از رییس جمهور تا نخست وزیر و تا وزیر کشور تنها ازمردم می خواهند مراقب و هوشیار باشند و برای شهدای هر انفجار آمرزش و برای زخمی ها سلامتی و بهبودی مسئلت می کنند.

لبنان در نخستین ماه سال 2014 صحنه 5 انفجار تروریستی فاجعه بار بوده است و آخرین آن که خطری بزرگی را گوشزد می کند، شامگاه دوشنبه در منطقه شویفات دروازه ضاحیه جنوبی بیروت است که به کشته و زخمی شدن چند شهروند لبنانی منجر شد.

روزنامه لبنانی «السفیر» نوشت : پیام خطرناک انفجار شویفات این است که انتحاری ها بین ما هستند، حالا کسی دیگر نمی تواند هویت ، ملیت ، تعداد، مناطق محل تجمع ، اهداف و روش جنایات آنها را مشخص کند، چون همه جا هستند؛خطرناکتر اینکه هستند کسانی که با تحریک و ترغیب مذهبی آنها را به مهلکه می فرستند تا جاییکه می پذیرند خود که هیچ، خانواده ، روستا ، شهر و کشور خود را هم منفجر کنند.

السفیر در شماره روز سه شنبه خود افزود : انتحاری ها بین ما هستند و ما باید این بمب های متحرک کوردل را که هرجا و هر زمانی می توانند منفجر شوند، به حساب آوریم و لبنانی ها برای مقابله با آن تنها باید دور میز وحدت ملی و نه میزهای حزبی ، طایفه ای و مذهبی بنشینند.

در همین رابطه روزنامه لبنانی «الاخبار» هم در شماره روز سه شنبه با طرح این سئوالات، آیا «احمد الاسیر» شیخ تکفیری فراری از مخفیگاه خارج و باردیگر میدان دار جنایات تروریستی شده ؟ آیا باقیمانده های وابسته به او در انفجار تروریستی انتحاری شامگاه دوشنبه شویفات دست داشتند؟ آیا دستگاه های امنیتی لبنان هم از خود این سئوالات را می پرسند بوی‍ژه اینکه یک مظنون به رابطه با عنصر انتحاری جنایت شویفات بازداشت شده است و آیا این دو از عناصر مرتبط با این شیخ تکفیری فراری هستند؟

الاخبار افزود: اطلاعات امنیتی حاکی است که عنصر انتحاری قبل از انفجار تروریستی مقابل یک فروشگاه به نام گلف مارت در منطقه خلده که در آنجا اسلحه کلاشینکوف خریده ، دیده شده و بعداز یک ربع ساعت انتظار سوار خودرو تاکسی می شود که شیخ تکفیری (ع.غ) رانندگی آن را برعهده داشته است.

شیخ تکفیری(ع .ع) ، عنصر انتحاری را دقایقی بعد پیاده می کند و او سوار بر مرکب مرگ شده و به سوی شویفات دروازه ضاحیه جنوبی بیروت به راه می افتد اما چند دقیقه ای نگذشت که انفجاری مهیب شویفات را به لرزه در آورد.

منابع امنیتی گفته اند که راننده ون به عنصر انتحاری مشکوک شده و از او می خواهد که پیاده شود اما در همین لحظه خودش را منفجر می کند و تنها سر او در گوشه ای از خیابان پیدا می شود و راننده زخمی و به بیمارستان منتقل می گردد.

دستگاه های امنیتی لبنان شیخ تکفیری (ع.غ) ، پسرش و دو شاهد ماجرا را احضار کرده و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

دو مظنون اصلی همدست عنصر انتحاری این جنایت تروریستی، شیخ تکفیری (ع.غ) که در گذشته بارها به پاکستان سفر کرده و پسر عموی او که تاجر سلاح بوده و اکنون متواری است، می باشند.

منابع امنیتی لبنانی گفته اند که این شیخ تکفیری یا بطور مستقیم با عنصر انتحاری رابطه داشته است و یا اینکه فرد یا افرادی را که با این عنصر انتحاری رابطه داشته اند، می شناسد و آنها از او خواسته بوده اند که این عنصر را از خلده به مکان مورد نظر در شویفات برساند.

منابع امنیتی احتمال داده اند که عنصر انتحاری به علت دستپاچگی نتوانسته در زمان و مکان تعیین شده کمربند انفجاری را منفجرکند.

سئوال در باره نقش گروه وابسته به شیخ تکفیری الاسیر در این جنایت با توجه به اینکه دو انتحاری وابسته به او در انفجارهای تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت نقش داشتند، مورد توجه جدی قرار گرفته است.



** شناسایی عنصر انتحاری جنایت هرمل

روزنامه الاخبار به نقل از منابع نزدیک به گروه تکفیری تروریستی جبهه النصره نوشته است که عنصر انتحاری جنایت تروریستی شامگاه شنبه هرمل شهر شهادت و مقاومت، یک تروریست تکفیری سوری بوده و نام مستعار او « ابو عمر الانصاری» است.

این منابع گفته اند که اگر رهبران جبهه النصره لازم بدانند نام حقیقی ابوعمرالانصاری را اعلام می کنند.

این منابع به دلیل آنچه « ضرورت امنیتی» خواندند از افشای نام و هویت عنصر انتحاری منطقه شویفات هم امتناع کردند.



** انفجار بمب در مسیر کاروان حزب الله

روزنامه لبنانی « الجمهوریه» در شماره روز سه شنبه خود نوشت که عصر دیروزدوشنبه در مسیر یک کاروان حزب الله در جاده هرمل و نزدیک چهارراه قاموع – هرمل یک بمب منفجر شده اما به کسی آسیب وارده نشده است.



** موتور محرکه القاعده در لبنان

الجمهوریه همچنین نوشت، « عمر الاطرش» شیخ تکفیری که در بازداشت نیروهای امنیتی لبنان است و در خصوص جنایات و برنامه های گروه های تکفیری وتروریستی در لبنان و نقش خود و همدستانش اعترافات مهمی کرده ، با « ابوطاقیه» یک تروریست تکفیری خطرناک که به موتور محرکه القاعده در لبنان معروف است، ارتباط تنگاتنگی دارد.

گفته می شود ابوطاقیه هزار تکفیری تروریست را در شهر عرسال لبنان سازماندهی کرده و تکفیری های تروریست زیادی که در اردوگاه فلسطینی نشین عین الحلوه هستند با او هماهنگ عمل می کنند.

انواع سلاح سبک و سنگین، انواع مواد منفجره ، خمپاره انداز و آر پی جی و دستگاه شلیک موشک و انواع کمربندهای انفجاری در اختیار ابوطاقیه قرار داده شده و به اصطلاح ارتش آزاد سوریه نیازمندی های نظامی او را تامین می کند.

به نوشته الجمهوریه ، الاطرش اعتراف کرده که ابوطاقیه مسئول مستقیم سازماندهی و برنامه ریزی برای او و دیگر تروریست ها بوده است.

این روزنامه لبنانی نوشت که تلاش های دستگاه های امنیتی و نظامی لبنان برای دستگیری و بازجویی از ابوطاقیه و همدستانش ادامه دارد.



** زندان رومیه ، مشکلی دیگر

روزنامه الجمهوریه نوشته است که زندان رومیه به مشکلی بزرگ و خطرناک برای نیروهای امنیتی لبنان بوی‍‍ژه بعداز جمع کردن همه زندانیان وابسته به گروه تکفیری تروریستی فتح الاسلام در یک ساختمان، تبدیل شده است.

منابعی به الجمهوریه گفته اند، اکنون با توجه به وضعیت داخلی و زیرساخت های زندان رومیه این نگرانی شدت یافته است که این زندانیان خطرناک بتوانند فرار کنند.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: برخی وکلای مدافع و اعضای جمعیت های مدنی تلفن های همراه به داخل زندان رومیه بوی‍ژه برای زندانیان وابسته به فتح الاسلام برده و در اختیار آنها قرار داده اند.

گفته می شود بسیاری از جنایات تروریستی اخیر از درون زندان رومیه سازماندهی ، هماهنگ و حتی مقدمات اجرای آنها فراهم می شود.

الجمهوریه به نقل از منابع خود افزود : انتظار می رود که هر لحظه اوضاع زندان رومیه به مرحله انفجار برسد و حتی این نگرانی وجود دارد که زندانیان فتح الاسلام با شنیدن اخبار حضور گسترده تروریست های تکفیری در لبنان تحریک شوند تا با شورش در زندان شرایط فرار خود را مهیا کنند که در صورت تحقق ، لبنان با یک فاجعه بزرگ مواجه خواهد شد.

جبهه النصره که مسئولیت انفجارهای تروریستی اخیر در لبنان را برعهده گرفته همواره در بیانیه های خود یکی از شرایط پایان انفجارهای تروریستی را آزاد کردن زندانیان تروریست تکفیری از رومیه اعلام می کند.

الجمهوریه به نقل از منابع خود نوشت : حضور رهبران فتح الاسلام مانند ابوالولید ، ابوسلیمان و ابراهیم الاطرش عموی شیخ تکفیری عمر الاطرش در یک ساختمان، بسیار خطرناک است و آنها هر روز در رومیه جلسه برگزار می کنند و نیروهای امنیتی داخل زندان از آن جلسات آگاه هستند.

خاورم ** 1324
کد N102035

وبگردی