آفتاب

/گزارش/ مردم در دست‌اندازهای توزیع سبد کالا!

/گزارش/ مردم در دست‌اندازهای توزیع سبد کالا!

همه چیز از وعده رئیس جمهور در خصوص ارائه سبد کالا به اقشار کم‌درآمد به منظور تأمین امنیت غذایی و کمک به اقشار آسیب‌ پذیر در ماه‌های منتهی به سال جدید شروع شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی گرچه تصمیم رئیس‌ جمهور و مجموعه هیئت دولت مبنی بر ارائه سبد کالا به برخی از سرپرستان خانوار در کلیات، تصمیمی بجا بوده و با حسن نیت اتخاذ شد اما، از همان ابتدا به نظر می‌رسید خدمات‌دهی در این حجم نیازمند هماهنگی‌ها و تدابیر جدی مسئولان اجرایی است.

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد توزیع سبد کالا در روزهای اولیه با مشکلاتی از قبیل نحوه توزیع، چگونگی تخصیص این سبد به خانوارها و کیفیت کالاهای ارائه شده مواجه شده است.

در همین رابطه خبرنگار ایسنا با حضور در برخی نقاط توزیع سبد کالا در شهرستان ساوه نظرات شهروندان را جویا شد و نقاط قوت و ضعف این طرح را بررسی کرد.

یک شهروند ساوجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: به نظر بنده تصمیم دولت خیرخواهانه و مفید است اما، بهتر بود در راستای حفظ کرامت انسانی و شخصیت اقشار آسیب‌پذیر به جای ارائه سبد کالا، وجه نقد به حساب سرپرستان واریز می‌شد.

علی‌محمد شعبان‌زاده افزود: با واریز وجه نقد، شهروندان قدرت خرید اقلام متنوع و حیاتی خود را داشتند در حالی که با ارائه این سبد شهروندان قدرت خرید ندارند.

وی افزود: دولت معتقد است که واریز وجه نقد موجب افزایش نقدینگی و رشد نرخ تورم می‌شود اما، باید این مسئله را مطرح کرد که ارزش ریالی این سبد کالا آنقدر نیست که تورم‌زا شود.

دیگرشهروند ساوه‌ای که از صف طولانی و برودت شدید هوا ابراز ناراحتی می‌کرد گفت: من از دولت تدبیر و امید توقع داشتم تا سناریوهای آزموده شده و غیر مفید دولت‌های گذشته را به اجرا درنیاورد چراکه این‌گونه ارائه خدمات بیشتر موجب آزردگی مردم خواهد شد.

فرهاد کریمیان افزود: توزیع به این شکل سبد کالا در این هوای سرد و صف طولانی موجب بروز سرماخوردگی و مریض شدن مردم می‌شود به ویژه افرادی که با اطفال خود در صف ایستاده‌اند باید معادل قیمت سبد کالا خرج دارو و دکتر کنند تا سلامتی خود را دوباره بدست آورند.

وی بیان کرد: زمانی در دولت گذشته برنج هندی را در صف‌های طولانی و به طرز نامطلوبی ارائه می‌کردند که امروز بنده آن صحنه‌ها را دوباره مشاهده می کنم.

یک بانوی سرپرست خانوار نیز با تقدیر از تصمیم دولت در ارائه سبد کالایی به سرپرستان خانوار اظهارکرد: با تمام خوبی‌های این طرح اما، متأسفانه این سبد کالایی به برخی از شهروندان مستحق ارائه نشده است که از دولت می‌خواهم در این خصوص تجدید نظر کنند.

یک روستایی که مسافت 100 کیلومتری روستایش را تا شهر با مشقت و تحمل سختی سفر در جاده‌های برفی طی کرده بود گفت: ما برای دریافت یارانه دفترچه داشتیم و اکنون که برای دریافت سبد کالا به ساوه آمده‌ایم می‌گویند که باید بروید و از بانک مربوطه کارت دریافت کنید.

رمضانعلی شجاعی افزود: با مراجعه به بانک با خیلی از مردمی روبرو شدیم که در صف‌های طولانی برای دریافت کارت حضور داشتند و پس از ایستادن به مدت حدود دو ساعت در صف، کارمند بانک گفت که باید بروید و برگه تعهد محضری از دفترخانه‌های اسناد رسمی برای دریافت کارت بیاورید.

وی ادامه داد: یک ساعت هم در دفترخانه معطل شدیم و وقتی با هزار زحمت و رنج موفق به دریافت کارت شدیم به فروشگاه مورد نظر مراجعه کردیم که در پاسخ گفتند برای امروز نوبت تمام شده است بروید و فردا بیایید. من چطور می‌توانم دوباره این مسیر را به روستا بازگشته و فردا دوباره به شهر برگردم.

یک فعال مطبوعاتی نیز با مناسب دانستن طرح ارائه سبد کالایی دولت به مردم گفت: تصمیم دکتر روحانی در نتیجه یک ارزیابی میدانی و واقع‌بینانه از وضعیت جامعه و میزان قدرت خرید مردم صورت گرفته است که باعث می‌شود آن را تصمیمی کارشناسی و درست ارزیابی کنیم.

روح‌الله عالم‌زاده افزود: برخی انتقادات وارده به نحوه شمول سبد کالایی به شهروندان می‌تواند وارد باشد اما، باید در نظر داشت که اجرای این طرح با این وسعت نمی‌تواند کاملاً بی‌نقص باشد همان‌گونه که طرح‌های مشابه این طرح در دولت گذشته نیز با نواقص فراوانی روبرو بود که امید است در مراحل بعدی این نواقص برطرف شود.

سردبیر نشریه صبح ساوه با اشاره به برخی ایرادات وارده به این طرح گفت: به طور مثال ایراداتی وارد می‌شود مبنی براینکه چرا به جای سبد کالا وجه نقد به حساب سرپرستان واریز نمی‌کنند در حالی که تزریق این حجم از وجه نقد در ایام پایانی سال به شدت تورم‌زا و موجب وارد آمدن شوک به بازار خواهد شد و گذشته از این واقعیت، دولت از بابت برخی وجوه نقدی که به عنوان پول نفت در نزد برخی کشورها دارد برخی اقلام چون برنج را وارد می‌کند و عملاً در شرایط کنونی دولت قدرت مالی کافی برای واریز وجه نقد را ندارد که خوب است در این قضیه واقعیت‌ها را مشاهده کنیم.

وی به یکی از نقایص این طرح نیز اشاره کرد و افزود: از معایب ارائه این سبد کالایی این است که بسیاری از کسبه و صنوف مرتبط با تأمین اقلام غذایی مردم، اجناس‌شان به فروش نرفته و شاهد رکود شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود بسیاری از این فروشندگان آسیب جدی ببینند.

این فعال مطبوعاتی در پایان، از محدودیت نقاط توزیع که موجب ایجاد صف‌های طولانی می‌شود انتقاد کرد و گفت: این‌گونه صحنه‌ها و صف‌های طولانی بار روانی و پیامدهای اجتماعی برای جامعه به همراه دارد و امیدواریم دولت تدبیر و امید مانند دولت گذشته به این انتقادها و صحنه‌های آزرده کننده بی‌اعتنا نباشد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه نیز در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد به نحوه توزیع سبد کالا در سطح جامعه گفت: اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر به عنوان جامعه هدف در توزیع سبد کالا محسوب می‌شوند اما، عملاً شاهد هستیم که این سبدها به عدالت توزیع نشده است و شهروندان حوزه انتخابیه بنده از این وضعیت ناراضی هستند.

وی اضافه کرد: توزیع سبد کالا به اقشار برخوردار جامعه کار صحیحی نیست که باید قطعاً تجدید نظر شود و در مراحل بعدی دقت بیشتری انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گنجاندن برنج هندی و مرغ خارجی را در این سبد کالا مغایر با تأمین امنیت و سلامت غذایی و حمایت از تولید داخلی دانست و اظهارکرد: در حالی که هر روز وضعیت اقتصادی شالیکاران و مرغداران و در مجموع کشاورزان و دامداران دستخوش رکود می‌شود واردات سبد کالای نامرغوب خارجی بر این رکود خواهد افزود.

وی گفت: اساساً در شرایط کنونی این سبد بخشی از نیازهای خانوارهای جامعه هدف را برطرف می‌کند در حالی که تیم اقتصادی دولت باید به مشکلات ریشه‌ای معیشتی مردم توجه کند.

میرگلوبیات خاطرنشان کرد: امیدواریم با بررسی نقاط ضعف این طرح که با حسن نیت صورت گرفته است مراحل بعدی حمایتی دولت جامع‌تر و دقیق‌تر انجام شود.

گزارش از علی فرقانی، منطقه مرکزی

انتهای پیام

کد N101726

وبگردی