آفتاب
جوانی در گفتگو با مهر:

حاکمیت ملی در طول حاکمیت الهی مستقر شد/استقلال نظامی و قدرت دفاعی ما اظهر من الشس است

حاکمیت ملی در طول حاکمیت الهی مستقر شد/استقلال نظامی و قدرت دفاعی ما اظهر من الشس است

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی حاکمیت ملی در طول حاکمیت الهی مستقر شد افزود: استقلال نظامی و قدرت دفاعی ما اظهر من الشس است.

سردار یدالله جوانی مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر به معرفی اهمیت شعار استقلال به عنوان یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: مفهوم استقلال یک مفهوم مشخص برای مردم است که در آن وابستگی و تحت سلطه بودن وجود ندارد طبیعی است که هر ملتی و هر کشوری مستقل است که روی پای خود باشد و تحت سلطه دیگر جوامع قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه سابقه تاریخی ایران نشان دهنده استقلال ملت ایران است افزود: سابقه چندین هزارساله ایران و دوره تمدن ایرانی چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام نشان از استقلال ملت دارد و همین امر باعث پیشرفتهای گوناگون شده است.

جوانی افزود: اما از اواسط ورود صفویه کم کم نفوذ آغاز می شود و در دوره قاجار دخالت بیگانگان ادامه پیدا می کند هر چه که به جلوتر می رویم نفوذ بیگانگان بیشتر و استقلال ایران مخدوش می شود در حقیقت اساسا برنامه ریزان اصلی کشورهای دیگر می شوند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه حرکت دوران مشروطه در راستای استقلال طلبی و خارج شدن از یوغ بیگانه به نتیجه نرسید ادامه داد: با کودتای رضاخان سلطه انگیلیسی بیشتر و دردوره پهلوی استقلال کشور کاملا مخدوش می شود تا جایی که رضاخان اعتراف می کند انگلیسی ها بودند که  او را به قدرت رساندند همینطور محمدرضا پهلوی نیز حکومت خود را مدیون غربی ها می داند.

وی کاپیتولاسیون را فاجعه و ضربه بزرگ به استقلال کشور دانست و گفت: این اتفاق باعث می شود مردم صدایشان علیه خیانت بلند شود لذا به طور طبیعی قیام را شروع و خواستار تغییر وضعیت و رسیدن به استقلال می شوند.

جوانی در ادامه به تشریح ابعاد مختلف استقلال در طول 35 سال پس از پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: اگر وضعیت کشورها و ملت های دیگر را بررسی کنیم متوجه می شویم گام های بلند و دستاوردهای بسیاری در عرصه استقلال کسب کرده ایم اما چون در بعضی حوزه ها تحقق و شکل دهی کار آسانی نیست به جای استقلال از نوعی خود اتکایی یاد می‌کنند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه  با بیان اینکه در حوزه سیاسی به استقلال  رسیدیم افزود: حاکمیت ملی در طول حاکمیت الهی مستقر شد و نظام جمهوری اسلامی به شکل  یک نظام منحصر به فرد ولایی تثبیت شد که ولایت فقیه پشتیبان اصلی نظام است و از استقلال ملت و کشور محافظت می کند.

وی با اشاره به اینکه امروز ملت ایران سرنوشت خودشان را رقم می زنند افزود: کشور ما معروف به انتخابات است و این شکل دهنده واقعی استقلال است.

جوانی در مورد دیگر ابعاد استقلال نیز گفت: در استقلال اقتصادی به وضعیت خوب و روشنی رسیدیم در حوزه علوم و فناوری گام های خوبی برداشته شده و پیشرفت خوبی حاصل شده که این امر باعث شده سال به سال فاصله علمی مان با کشورهای پیشرفته کمترمی شود.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه  با بیان اینکه سرعت تولید علم در ایران 11 برابر تولید علم در جهان است افزود: ورود به باشگاه هسته ای،فضایی،نانوها و هایتک ها و پیشرفت در این ضمینه ها ثمره استقلال کسب شده است.

وی ادامه داد: البته مشکلاتی هم داریم و آن وابستگی به نفت است که این اشکالات را چندی قبل مقام معظم رهبری فرمودند در دولت سازندگی گفته اند مسئولان وابستگی به نفت را کاهش دهند.

جوانی در مورد ابعاد استقلال فرهنگی در کشور بعد از 35 سال نیز گفت: فرهنگ حوزه تعامل است از این جهت شاهد جنگ فرهنگی هستیم که همت بالایی لازم است تا فرهنگ اسلامی را حفظ کنیم ولی آنچه مهم است استقلال سیاسی است که زیر بنای دیگر استقلالها خواهد بود.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه استقلال نظامی کسب شده از موفق ترین نوع استقلال در کشور است، افزود: استقلال نظامی و قدرت دفاعی ما اظهر من الشس است و جهانیان اعتراف می کنند از یک وابستگی کامل نظامی رها شدیم.

وی افزود: این از افتخارات ملت ماست که بدون اتکا به این سطح از قدرت رسدیم که قدرت های برتر جهان از جمله آمریکا جرات ندارند به منافع ملت از طریق اقدام نظامی لطمه بزنند.

جوانی در پایان به برخی از دستاوردهای پیشرفته نظامی اشاره کرد و گفت: وقتی صنایع هوایی،دریایی و زمینی را بررسی می کنیم پیشرفتهای حیرت آور در زمینه موشکی،پهپادها،قایق های پرنده و انواع سلاحها را مشاهده می کنیم که حاصل عزم و اراده مردم و مدیریت مقام معظم رهبری است. 

 

کد N101256

وبگردی