آفتاب

رویوران: مصر شاهد کشمکش برای به قدرت رسیدن دوباره یک نظامی خواهد بود

رویوران: مصر شاهد کشمکش برای به قدرت رسیدن دوباره یک نظامی خواهد بود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هرگاه جوامع احساس ناامنی کنند برای کسب آرامش به سمت انتخاب گزینه نظامی – امنیتی می‌روند و مصر هم در چنین وضعیتی به سر می‌برد.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با تحولات مصر خاطرنشان کرد: در جامعه مصر کمتر اعتراض به چشم خورده است و این امر در نامه معاویه هم دیده می‌شود. اما با آغاز قیام‌های مردمی در منطقه، این وضعیت به کلی تغییر کرد.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی قیام در مصر تحقق اهداف آنها بود بلکه حضور مردم در صحنه بود. یعنی عرصه از وجود ملت مصر خالی نشد و پس از کودتای ارتش به دلیل نهادینه شدن حضور مردم همچنان شاهد ادامه اعتراضات هستیم.

رویوران با اشاره به افزایش ناآرامی‌ها در جامعه مصر خاطرنشان کرد: با مشاهده حجم زیاد ترور، انفجار و عملیات‌های تروریستی این سوال پیش می‌آید که آیا این اقدامات همگی از اول صورت می‌گیرد؟ زیرا در حال حاضر گروه معترض اخوان‌المسلمین آنها هستند. از سوی دیگر می‌دانیم که اخوان حرکتی دعوتی است نه جهادی و اخوان‌المسلمین شاخه نظامی ندارد هرچند امکان دارد در نتیجه سرکوب ارتشی‌ها برخی نیروها خارج از کنترل سازمانی دست به اقدامی بزنند ولی عملیاتی با این گستردگی به سازماندهی، امکانات نظامی و مالی زیادی نیاز دارد که از توان اخوان خارج است.

وی ادامه داد: برخی تحلیلگران برا ین باورند که برخی در حال دامن زدن به ناامنی‌ها در جامعه مصر هستند تا حس ترس به مردم غلبه کرد و آنها به روی کار آمدن یک نظامی تن بدهند و این به آن معناست که این ناامنی‌ها سازمان یافته بوده و مقدمه‌ای برای به قدرت رساندن ک نظامی است.

رویوران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه انقلاب و مردم تاثیرات متقابلی بر روی هم دارند، تاکید کرد: زمانی که قیام مصر با جوانان آغاز شد، آنها با استفاده از فعالیت‌های سایبری سایرین را به میدان التحریر کشاندند که این اقدام آنها نشان داد که قیام مصر متاثر از تشکل‌ها نبوده و در نتیجه هماهنگی است.

وی ادامه داد: پس از برکناری مبارک اسلام‌گراها و سایر احزاب روی کار آمدند و این روند به صورت تساعدی و تدریجی تبدیل به قیامی فراگیر شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با ظرفیت فعلی جامعه مصر برای پذیرش یک نظامی در راس قدرت گفت: از نظر من این ظرفیت به دلیل افزایش ناامنی‌ها در جامعه را به وجود آمده است و اغلب مردم ترجیح می‌دهند فردی نظامی روی کار بیاید و تظاهراتی که چند هفته پیش در مصر شکل گرفت هم موید همین مطلب است. از سوی دیگر عامه مردم مصر هم از قدرت تشخیص پایینی برخوردار هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز به احساس امنیت بر روی تصمیم‌ها و عملکرد ملت مصر اثر می‌گذارد و متقابلا السیسی هم روی افکار عمومی کار کرده و تمام این مطالب باعث می‌شود احتمال روی کار آمدن السیسی در مصر هر روز پررنگ‌تر بشود ولی اینکه به قدرت رسیدن یک نظامی در مصر بدون اعتراض باشد، ممکن نیست چون امروز بخشی از جامعه مصر آگاه شده است و بسیاری از مسائل را درک کرده و به راحتی پذیرای یک نظامی دیگر در مصر نخواهد بود. بنابراین در ماه‌های آتی مصر شاهد کشمکش را برای قدرت گرفتن دوباره یک نظامی در کشور خواهد بود.

انتهای پیام

کد N101027

وبگردی