آفتاب

جمهوریخواهان درمجلس نمایندگان اوباما را به قانون گریزی متهم کردند

جمهوریخواهان درمجلس نمایندگان اوباما را به قانون گریزی متهم کردند

نیویورک، ایرنا - جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید از تهدید اوباما به استفاده از اختیارات ریاست جمهوری برای اعمال برخی از سیاست های مورد نظرش، دولت وی را به قانون گریزی متهم کردند.

به گزارش ایرنا، ˈاریک کانتورˈ رهبر جمهوریخواهان و پال رایان سرپرست کمیته بودجه در مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ای. بی. سی اظهار داشت اتخاذ چنین سیاست هایی اعتماد و اطمینان بین رهبران قوای مختلف در کشور را مخدوش کرده و برخورد فراجناحی برای تصویب قوانین را غیر ممکن می کند.

پال رایان نماینده جمهوریخواه و سرپرست کمتیه بودجه در مجلس نمایندگان آمریکا نیز با اشاره به اظهارات اوباما در نشست سالیانه با اعضای کنگره که تهدید کرد درصورتی که مجلس با او همکاری نکند قوانین ضروری را با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری خود لازم الاجرا خواهد کرد، اظهار داشت ما شاهد یک دوران ریاست جمهوری بشدت ضد قانون هستیم.

این نماینده جمهوریخواه آمریکایی با اشاره به این که اوباما با نوشتن و صدور قوانین تازه در کار کنگره آمریکا دخالت می کند، گفت استفاده از اختیارات ریاست جمهوری یک نکته است و استفاده از این اختیارات برای تغییر ساختار نظام نکته دیگری است.

باراک اوباما سه شنبه گذشته در نطق سالیانه ی خود تاکید کرد در صورت وجود نقاط مشترکی میان او و رقبای جمهوری خواه او حاضر خواهد بود با کنگره این کشور همکاری کند اما در صورتی که کنگره حاضر به همکاری با او نباشد به تنهایی و با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری به صدور فرامین ویژه اقدام خواهد کرد.

اوباما با گذشت پنج سال از دوران ریاست جمهوری اش تاکنون 168 فرمان ویژه ریاست جمهوری برای پیشبرد سیاست های خود صادرکرده است که این رقم در مقایسه با سایر روسای جمهور این کشور اندک است.

بنابر اسناد موجود جان ادمز دومین رییس جمهور آمریکا و جیمز مدیسون و جیمز مونرو چهارمین و پنجمین روسای جمهور این کشور هر یک با صدور یک فرمان ویژه ریاست جمهوری کمترین استفاده را از این امتیاز ویژه قانونی کرده اند.

فرانکلین روزولت سی و دومین رییس جمهور آمریکا که به دلیل شرایط خاص در آن زمان به جای هشت سال 12 سال ریاست برکاخ سفید را برعهده داشت، سه هزار و 522 بار از این اختیار استفاده کرد.

اروپام 2253 **1908
کد N100955

وبگردی