آفتاب

شورشی سابق السالوادور، پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری

شورشی سابق السالوادور، پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری

بر اساس نتایج اولیه انتخابات السالوادور، یکی از رهبران چریک‌های چپگرای سابق این کشور در انتخابات پیشتاز است. با این حال این احتمال وجود دارد که انتخابات به دور دوم کشیده شود و وی با رقیب محافظه‌کار خود که خواهان مقابله ارتش با باندهای تبهکار است، روبرو شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، «سالوادور سانچز سرن»، یکی از رهبران شورشیان سابق السالوادور است که در جریان جنگ داخلی این کشور، رهبر جنبش چپ‌گرای حاکم فعلی موسوم به «جبهه آزادی‌بخش ملی فارابوندو مارتی» (FMLN) شد.

وی توانسته 49.2 درصد از آراء را طی شمارش 45.4 درصد از صندوق‌های رای به خود اختصاص دهد.

رقیب راست‌گرای وی به نام «نورمن کویجانو»، شهردار سابق شهر سان سالوادور بر اساس نتایج اولیه انتخابات 38.9 درصد از آراء را کسب کرده است.

در صورتی که هیچ کاندیدایی بیش از 50 درصد از آراء را در دور نخست انتخابات کسب نکنند، دو کاندیدای اول در دور دوم انتخابات در 9 مارس رقابت خواهند داشت.

دو مقام خارجی انتخاباتی در السالوادور گفتند که انتظار دارند با توجه به رقابتی نزدیک میان دو ناحیه پر جمعیت السالوادور در انتخابات ریاست جمهوری این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

جنبش جبهه آزادی ملی فارابوندو مارتی در انتخابات قبلی در سال 2009 به قدرت رسید و در این انتخابات نیز از جمله عوامل حمایت از سانچز سرن سیاست‌های محبوب این جنبش از جمله حقوق‌های بازنشستگی و مایحتاج رایگان به این مدارس هستند. حتی در صورتی که کاندیدای این جنبش در دور نخست انتخابات پیروز نشود، وی در دور دوم موقعیت قدرتمندی خواهد داشت.

در جایگاه سوم نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز «آنتونیو ساکا» که از سال 2004 تا 2009 رئیس‌جمهور السالوادور بود، با کسب 11 درصد از آراء قرار دارد اما مشخص نیست که آیا در دور دوم انتخابات حامیان این کاندیدا اقدام به حمایت از سانچز سرن به عنوان کاندیدای شورشیان چپ‌گرای سابق و یا کویجانو، شهردار سابق سان سالوادور خواهند کرد.

جنبش FMLN در پایان جنگ داخلی السالوادور در سال 1992 تبدیل به حزب سیاسی شد و سانچز سرن نیز تلاش کرده تا در تبلیغات انتخاباتی خود رای‌دهندگان میانه‌رو را به خود جلب کند.

ساکا نیز پس از ترک ریاست جمهوری در حالی که پیشتر یکی از وابستگان به ائتلاف ملی‌گرای جمهوری‌خواه متعلق به کویجانو بود از این ائتلاف جدا شد. کویجانو در حال حاضر کاندیدای این ائتلاف راستگرا بوده و وعده سیاست‌های سرسختانه برای مقابله با تبهکاران را داده است.

انتهای پیام

کد N99529

وبگردی