آفتاب

درگیری لفظی عریقات و لیونی در مونیخ

درگیری لفظی عریقات و لیونی در مونیخ

در پی اظهارات تزیپی لیونی در نشست مونیخ که در راستای نقض حقوق فلسطینی‌ها ایراد شد، صائب عریقات واکنش شدیدی به سخنان این مقام اسرائیلی نشان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت فلسطین الیوم، زمانی که تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی و مذاکره کننده ارشد این رژیم در روند صلح در همایشی که پیرامون صلح در خاورمیانه در چارچوب کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، اظهار کرد که کرانه باختری "یهودا و شومرون" است و فلسطینی‌ها دیگر نباید یافا و حیفا را به نام‌های عربی‌شان بنامند و دیگر آوارگان فلسطینی رویای بازگشت به فلسطین را در سر نپرورانند، صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در روند صلح پاسخ این مقام اسرائیلی را داد و درگیری‌ لفظی میان دو طرف صورت گرفت.

صائب عریقات گفت: اسرائیل قدرتمند است و سه هزار تانک و دو هزار جنگنده و سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارد و از حمایت کامل کنگره و سنای آمریکا برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل اسرائیل سه گزینه وجود دارد که گزینه نخست تشکیل دو کشور است و گزینه دوم تشکیل یک کشور است که با اصرارهای اسرائیل برای نامگذاری شهر اریحا به اسم "یریحو" و شهر قدس به "اورشلیم" و نابلس به "شخیم" همراه است. گزینه سوم هم این است که خیابان‌هایی در کرانه باختری وجود داشته باشد که فلسطینی‌ها نتوانند از آن استفاده کنند و این امر بدان معناست که کلمه امنیت در قاموس اسرائیل با هدف توجیه کردن نظام آپارتاید در کرانه باختری است.

در همین حال تزیپی لیونی نیز به سخنان عریقات با لحنی شدید پاسخ داده و اظهار کرد: فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند اسرائیلی‌ها و جهان را با روایت تاریخی قانع سازند که سخنان آن‌ها درخصوص تاریخ‌ خود را ثابت می‌کند. من پیشنهاد می‌کنم که عریقات به جای نام اریحا از یریحو استفاده کند. اما در آن هنگام یک کشور وجود خواهد داشت.

عریقات هم که سخنان لیونی خشم وی را برانگیخته بود، مخالفت خود را با تمام ادعاهای این وزیر اسرائیلی اعلام و تاکید کرد: اصرارهای اسرائیل برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک کشور یهود درخواستی از فلسطینی‌ها برای تغییر تاریخشان است.

وی خطاب به تزیپی لیونی تصریح کرد: یا به سازمان ملل برو تا نام اسرائیل را تغییر دهی یا این مساله را بپذیر که من تنها نام ثبت شده اسرائیل در سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسم. کشورها به سازمان ملل می‌روند تا نام و تاریخ تشکیل خود را در آنجا ثبت کنند، برخی از کشورها نیز هستند که اسامی خود را تغییر می‌دهند اما من تاریخ خود را تغییر نخواهم داد.

مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان داشت: یهودیت برای من یک تهدید نیست بلکه دینی همچون دین اسلام و مسیحیت است. من حق اسرائیل را برای برخورداری از امنیت و صلح به رسمیت می‌شناسم. به همین دلیل اسرائیلی‌ها به درخواست‌های خود برای به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان یک کشور یهود پایان دهند، مسلمانان و مسیحیان به تاریخ خود می‌بالند و من تاریخ خود را تغییر نخواهم داد.

صائب عریقات مخالفت خود را با شانه خالی کردن‌های تزیپی لیونی از مسئولیت رژیم صهیونیستی در قبال رنج‌های آوارگان فلسطینی اعلام و تاکید کرد: این آوارگان فلسطینی به دلیل آتشفشان، سونامی یا زمین لرزه آواره نشده‌اند. آن‌ها به دلیل یک امر سیاسی آواره شدند و به همین دلیل شما روی پاهای خودتان بایستید و آن‌ها را خطاب قرار دهید و به دلیل رنج‌هایشان از آن‌ها عذرخواهی کنید. آوارگان فلسطینی براساس قطعنامه‌های سازمان ملل از حق کاملی برای تصمیم گیری برخوردار هستند و ما در تلاش هستیم تا از طریق مذاکرات به راه‌حل عادلانه‌ای براساس طرح صلح عربی دست یابیم. اما تلاش نکنید تا مسائل مختلف را به ما دیکته کنید.

در همین راستا مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در روند صلح در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا عنوان داشت که دیدارهایش با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن به هیچ پیشرفت ملموسی نینجامیده است.

وی خاطرنشان کرد: من چندین دیدار با کری در واشنگتن داشتم که در جریان آن راهکارها برای پیشبرد مذاکرات و دستیابی به توافق نهایی صلح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عریقات در ادامه افزود: کری تا به حال به صورت رسمی هیچ چیزی ارائه نداده است و ما صرفا در مرحله رایزنی‌ها و طرح نظرات هستیم و وزیر خارجه آمریکا هیچ زمانی را برای سفر آتی خودش به منطقه تعیین نکرده است.

وی همچنین زمان مشخصی را برای ارائه طرح چارچوبی مشخص نکرده است.

انتهای پیام

کد N99225

وبگردی